dc.contributor.advisor | Savaş, Ufuk Tolga | |
dc.contributor.author | Mohammadi, Ehteram | |
dc.date.accessioned | 2017-10-12T06:54:43Z | |
dc.date.available | 2017-10-12T06:54:43Z | |
dc.date.issued | 2017-07-06 | |
dc.date.submitted | 2017-07-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4008 | |
dc.description.abstract | It is not possible to imagine art without imagining persons and their behaviors, their
ideas and opinions, their relationships and friendships and so on. On this way, the
relationship between art and society cannot be denied.
Social realities are realities which they would be meaningful only when a society
exists. On the other hand, the term social reality simply means what people actu-
ally do in the conduct of their lives. This Includes a vast range of behaviors, from
the eating habits, work habits, Lifestyles, interpersonal relations, home life, leisure,
religious habits, Racism, sexism and so on. The artist who their works explain the
social realities are called social realist artists. Historically the movement of social
realism started During the 1920s while the artists, especially in America, focused
their attention on society and social reality including topics.
In this art report, a couple of ideas including social realities in our post-industrial era
have been represented on ceramic forms and surfaces. These topics are completely
picked up by the creator of these artworks by considering her ideas and opinions in
her personal and social life and it is not a research document about the topics. Some
of these topics have a tendency to protest against new social realities like modern
racism and sexism. They also emphasize the negative impacts of modern lifestyles,
technology including lifestyles and negative impacts of urbanization. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Social reality | tr_TR |
dc.subject | Social realism | |
dc.subject | Ceramic | |
dc.subject | Art and society | |
dc.subject | Forms | |
dc.subject | Interpre- tation | |
dc.title | Interpretations of Social Realities in Ceramic Forms and Surfaces | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Insanları, onların davranışlarını, fikirlerini ve bakış açılarını, onların ilişkilerini ve
arkadaşlıklarının ve benzeri kavramlarını göz önüne almadan sanatı düşünmek neredeyse
imkansızdır. Bu açıdan, sanat ve toplumun arasındaki ilişki inkar edilemez.
sosyal gerçeklikler, sadece bir toplumun varlığında anlam taşıyan gerçekliklere denir.
Başka bir söyleyişle, sosyal gerçeklik terimi, basitçe insanların gerçek hayatta yap-
tıkları ve hayattaki davranışları anlamına gelir. Bu çok geniş kapsamda olan davranışları,
örneğin yemek alışkanlıkları, iş alışkanlıkları, yaşam tarzları, kişilerarası ilişkiler, ev
hayatı, boş zamanları nasıl kullandığı, dini davranışlar, Irkçılık, cinsiyet ayrımı vb
davranışları içermektedir. sosyal gerçeklikleri sanatında yansıtan sanatçılara sosyal
realist denir.
Tarihsel olarak sanatta sosyal realism hareketi 1920’li yıllarda sanatçılar, başta Amerika’daki
sanatçılar olmak üzere, dikkatlerini topluluk ve toplumsal gerçeklik konularına odak-
larken başlamıştır.
Bu sanat raporunda, toplumsal gerçeklikleri içeren bir kaç fikir seramik form ve
yüzeylerde yorumlanmıştır. Bu konular, bu eserlerin yaratıcısı tarafından kişisel
ve toplumsal hayatında fikirlerini ve düşüncelerini göz önüne alarak tamamıyla ele
alınmış ve konuyla ilgili bir araştırma belgesi değildir. Bu konulardan bazıları mod-
ern ırkçılık ve cinsiyetçilik gibi yeni toplumsal gerçekleri protesto etme eğilimindedir.
Ayrıca, modern yaşam biçimlerinin olumsuz etkileri, yaşam biçimlerini içeren teknolo-
jinin ve kentleşmenin olumsuz etkilerini, vurguluyorlar. | tr_TR |
dc.contributor.department | Seramik | tr_TR |