Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDEMİRCİOĞLU, HAKTAN
dc.contributor.authorBOZKURT YÜKÇÜ, ŞUHEDA
dc.date.accessioned2017-08-04T13:36:05Z
dc.date.available2017-08-04T13:36:05Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-07-12
dc.identifier.citationYükçü, Ş.B. (2017) Bağımsız anaokullarına devam eden çocukların duygu düzenleme ve sosyal problem çözme becerileri ile ebeveynlerinin duygusal okuryazarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3864
dc.description.abstractThe main purpose of this research is to examine the relation between children's emotional regulation and social problem solving skills and their parents' emotional literacy level. Besides, the child's emotional regulation and social problem-solving skills and parent’s emotional literacy skills have been examined in terms of various variables. The population of the study consisted of parents and their children between the ages 4-6 who attend independent kindergartens located in Çankaya county of Ankara during the 2015-2016 academic year. The sample of the study selected by simple random sampling method, consisted of 240 parents and their children between the ages 4-6 who attend independent kindergartens located in Çankaya counties of Ankara during the 2015-2016 academic year. In this study conducted by relational screenning model, General Information Form, Emotion Regulation Checklist, Emotional Literacy Scale and Wally Child Social Problem Solving Detective Game Test were used. Kruskal Wallis-H Test, Independent Groups T Test, One Way Anova and Pearson’s correlation coefficient were used to analyze of data. According to the results of this study, emotion regulation skills of children did not differ based on age, gender, number of siblings, age and education status of father however differ based on education status of mother and monthly income of family. The social problem solving skills of children differ based on child’s age, but do not differ based on gender, number of siblings, montly income, parent’s age, educational status and working status. Additionally, the emotional regulation skills differ based on child’s social problem solving skills. The level of emotional literacy of the parents does not differ based on the age and educational status of parents and mounthly income, but parents who are working have a higher level of emotional literacy than parents who are non-working. Finally, while there is a significant relation between the child’s emotional regulation skills and parent’s emotional literacy level, it has been found that there is no significant relation between the child’s social problem solving skills and parent’s emotional literacy level. The findings were discussed and interpreted within the scope of the literature.en
dc.description.tableofcontentsONAY SAYFASI iii YAYINLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI v ETİK BEYAN vi TEŞEKKÜR vii ÖZET viii ABSTRACT ix İÇİNDEKİLER x SİMGELER VE KISALTMALAR xiv ŞEKİLLER xv TABLOLAR xvi 1. GİRİŞ 1 1.1. Amaç 1 1.2. Kapsam 1 1.3. Temel Problem ve Alt Problemler 4 1.2. Varsayımlar 5 1.5. Sınırlılıklar 5 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1. Duygu Düzenleme Kavramının Ortaya Çıkışı 6 2.2. Duygu Düzenlemenin Tanımı 8 2.3. Duygu Düzenleme Modelleri 11 2.4. Duygu Düzenlemenin Gelişimi 14 2.4.1 Bebeklik Dönemi 14 2.4.2. Okul Öncesi Dönem 16 2.4.3. Okul Dönemi 18 2.4.4. Ergenlik Dönemi 19 2.5. Duygu Düzenleme ve Ebeveyn Etkileşimi 20 2.6. Sosyal Problem Çözme Kavramının Ortaya Çıkışı 24 2.7. Sosyal Problem Çözmenin Tanımı 27 2.8. Sosyal Problem Çözme Modelleri 29 2.9. Sosyal Problem Çözme Becerisinin Gelişimi 38 2.9.1. Bebeklik ve okul öncesi Dönem 38 2.9.2 Okul Çağı ve Ergenlik Dönemi 41 2.10. Sosyal Problem Çözme ve Ebeveyn Etkileşimi 42 2.11. Duygusal Okuryazarlık Kavramının Ortaya Çıkışı ve Tanımı 46 2.12. Duygusal Okuryazarlık ve Duygusal Zeka Karmaşası 49 2.13. Duyusal Okuryazarlığın Bileşenleri 53 2.13.1. Öz düzenleme 53 2.13.2. Duygusal Farkındalık 55 2.13.3. Sosyal Beceri 57 2.14. Yetişkinlerde Duygusal Okuryazarlık 57 2.15. Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlığı ve Çocuğun Duygu Düzenleme Becerisi ve Sosyal Problem Çözme Becerisi ile İlişkisi 59 3. GEREÇ VE YÖNTEM 64 3.1. Araştırma Modeli 64 3.2. Evren ve Örneklem 64 3.2.1. Araştırmaya Katılan Çocuklar ve Ebeveynlerine İlişkin Demografik Dağılımlar 65 3.3. Kullanılan Veri Toplama Araçları 67 3.3.1 Genel Bilgi Formu 67 3.3.2. Duygu Düzenleme Ölçeği (DDÖ)-Anne Formu (Emotion Regulatin Checlist (ERC)) 67 3.3.3. Wally Çocuk Sosyal Problem Çözme Dedektiflik Oyun Testi (WÇSPÇDOT) (Wally Child Social Problem Solving Detective Game Test) 68 3.3.4. Duygusal Okuryazarlık Ölçeği (DOÖ) 69 3.4.Veri Toplama İşlemi 70 3.5.Verilerin Analizi 71 4. BULGULAR 73 4.1. Kullanılan Ölçeklere İlişkin Betimsel İstatistik Bulguları 73 4.2. Çocuklara Yönelik Kullanılan Ölçeklerin Demografik Değişkenlerle İlişkisine Yönelik Bulgular 76 4.2.1. Çocukların Duygu Düzenleme Becerisine Yönelik Bulgular 76 4.2.2. Çocuğun Sosyal Problem Çözme Becerisine Yönelik Bulgular 86 4.3. Çocukların Sosyal Problem Çözme Becerilerine Göre Duygu Düzenleme Becerilerini Farklılığına İlişkin Bulgular 89 4.4. Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlığına İlişkin Bulgular 92 4.5. Çocukların Duygu Düzenleme ve Sosyal Problem Çözme Becerilerinin Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlığına Göre Farklılığına İlişkin Bulgular 96 4.6. Çocuğun Duygu Düzenleme Becerisi ve Sosyal Problem Çözme Becerisi ile Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlıkları Arasındaki İlişkiye Yönelik Bulgular 97 5. TARTIŞMA 101 5.1. Çocukların Duygu Düzenleme Becerisine Yönelik Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması 101 5.2. Çocukların Sosyal Problem Çözme Becerisine Yönelik Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması 107 5.3. Çocukların Sosyal Problem Çözme Becerilerine Göre Duygu Düzenleme Becerilerinin Farklılığına İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması 113 5.4. Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlık Düzeylerine İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması 115 5.5. Çocukların Duygu Düzenleme ve Sosyal Problem Çözme Becerilerinin Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlığına Göre Farklılığına İlişkin Bulguların Tartışılması ve Yorumlanması 118 5.6. Çocuğun Duygu Düzenleme Becerisi ve Sosyal Problem Çözme Becerisi ile Ebeveynlerin Duygusal Okuryazarlıkları Arasındaki İlişkiye Yönelik Bulgular 120 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 126 7. KAYNAKLAR 129 8. EKLER Ek 1 Etik Kurul İzni Ek 2. MEB Araştırma İzni Ek 3. Gönüllü Katılım Formu Ek 4. Genel Bilgi Formu Ek 5. Duygu Düzenleme Ölçeği Ek 6. Wally Sosyal Problem Çözme Dedektiflik Oyun Testi Ek 7. Duygusal Okuryazarlık Ölçeği 9. ÖZGEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectduygu düzenlemetr_TR
dc.subjectsosyal problem çözme
dc.subjectduygusal okuryazarlık
dc.subjectokulöncesi
dc.titleBağımsız Anaokullarına Devam Eden Çocukların Duygu Düzenleme ve Sosyal Problem Çözme Becerileri ile Ebeveynlerinin Duygusal Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen
dc.description.ozetAraştırmanın temel amacı; çocukların duygu düzenleme ve sosyal problem çözme becerileri ile ebeveynlerinin duygusal okuryazarlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bunun yanı sıra çocuğun duygu düzenleme ve sosyal problem çözme becerisi ve ebeveynin duygusal okuryazarlık becerileri çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın evreni, 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan bağımsız anaokullarına devam eden 4-6 yaş arası çocuklar ve ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan bağımsız anaokullarına devam eden 4-6 yaş arası 240 çocuk ve ebeveynden oluşmaktadır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın veri toplama aşamasında; Genel Bilgi Formu, Duygu Düzenleme Ölçeği, Wally Sosyal Problem Çözme ve Dedektiflik Oyun Testi ve Duygusal Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi yapılırken Kruskal Wallis-H Testi, Bağımsız Gruplar-T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; çocuğun duygu düzenleme becerisinin çocuğun yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısı, anne çalışma durumu, babanın yaşı ve babanın eğitim durumuna göre farklılaşmadığı ancak annenin eğitim düzeyi ve ailenin aylık gelirine göre farklılık gösterdiği görülmüştür. Çocukların sosyal problem çözme becerileri ise çocuğun yaşına göre farklılık göstermekte fakat cinsiyet, kardeş sayısı, aylık gelir, anne ve babanın yaşı, eğitim durumu ve çalışma durumuna göre farklılık göstermemektedir. Bunun yanı sıra, çocuğun duygu düzenleme becerisinin sosyal problem çözme becerisine göre farklılık gösterdiği görülmüştür. Ebeveynin duygusal okuryazarlık düzeyi ebeveynin yaşına, eğitim durumuna ve aylık gelirine göre farklılık göstermemekte ancak çalışan ebeveynler çalışmayan ebeveynlerden daha yüksek duygusal okuryazarlık düzeyine sahip olmaktadırlar. Son olarak çocuğun duygu düzenleme becerisi ile ebeveynin duygusal okuryazarlık becerisi arasında anlamlı bir ilişki bulunurken, çocuğun sosyal problem çözme becerisi ile ebeveynin duygusal okuryazarlık düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Elde edilen bulgular literatür doğrultusunda tartışılmış ve yorumlanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi ve Eğitimitr_TR
dc.contributor.authorID227285tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster