Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAyhan Başer, Duygu
dc.contributor.authorOnur, Gülşah
dc.date.accessioned2025-03-26T06:58:14Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-11-05
dc.identifier.citationOnur G., Sürekli İlaç Kullanan Bireylerin Akılcı İlaç Kullanımına Birinci Basamakta Verilen Bireysel Eğitimin Etkisi: Müdahale Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi, Ankara, 2024.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36738
dc.description.abstractIrrational drug use is a common problem in Turkiye and worldwide. Educational interventions are essential to promote rational drug use (RDU) by increasing the knowledge and awareness of the population. This study was conducted between March 1, 2023 and April 16, 2024 in Hacettepe University Faculty of Medicine, Family Medicine Training Unit to evaluate the effect of RDU education in individuals aged 45-74 years who continuously take medication. In this non-randomised matched-controlled intervention study, data were collected from the intervention and control groups through questionnaires including sociodemographic details and the Rational Drug Use Scale (RDUS). Participants in the intervention group received a one-to-one “Rational Drug Use Individual Education Presentation” and a “Rational Drug Use Patient Brochure”. The impact of the educational intervention on the RDU was assessed using the RDUS three months after the education. In the final visit, individuals in the control group were also given a patient brochure in line with the principle of “equality.” The data obtained from the research were transferred to the computer and analyzed using the IBM SPSS Statistics for Windows, Version 23.0 statistical programme. The results were evaluated at 95% confidence interval and significance at p<0.05 level. A total of 365 people, 179 from the intervention group and 186 from the control group, completed the research. There was no statistically significant difference between the groups in terms of gender, age, educational level, employment status, income level, household size and the number of medications taken continuously (p>0.05). When the total RDUS scores in the pre-test and post-test of the intervention and control groups were compared, it was found that there was a significant increase in the RDUS scores after the educational intervention in the intervention group, and the post-test scores of the intervention group were significantly higher than those of the control group (p<0.001 and p=0.001, respectively). According to the multinominal logistic regression analysis, after the educational intervention, the RDU level of the participants in the intervention group increased 2.3 times more than in the control group. (p=0.012). Gender, age category, education level, employment status, income level, household size and polypharmacy status were not determined to have a statistically significant effect on the change in RDU level. In conclusion, the results of the study show that the educational intervention has a positive effect on RDU regardless of the sociodemographic characteristics and polypharmacy status of the participants. Within the framework of a holistic and comprehensive approach, it is thought that the intervention we applied under primary care conditions in this study is a type of intervention that can prevent irrational drug use.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherTıp Fakültesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectaile hekimliğitr_TR
dc.subjectbulaşıcı olmayan hastalıklartr_TR
dc.subjecthasta uyumutr_TR
dc.subjectkontrollü klinik çalışmatr_TR
dc.subjecttedavi uyumutr_TR
dc.subject.lcshTıp uygulamasıtr_TR
dc.titleSürekli İlaç Kullanan Bireylerin Akılcı İlaç Kullanımına Birinci Basamakta Verilen Bireysel Eğitimin Etkisi: Müdahale Çalışmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/othertr_TR
dc.description.ozetAkılcı olmayan ilaç kullanımı ülkemizde ve dünyada ciddi bir sorundur. Toplumun bu konudaki bilgi ve farkındalığını artırarak akılcı ilaç kullanımını (AİK) teşvik edecek eğitim müdahalelerine ihtiyaç vardır. Bu çalışma, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitim Aile Hekimliği Birimi’nde, sürekli ilaç kullanan 45-74 yaş arası bireylerde AİK eğitiminin etkisini değerlendirmek amacıyla 1 Mart 2023-16 Nisan 2024 tarihleri arasında yapılmıştır. Non-randomize eşleştirilmiş kontrollü bir müdahale araştırması olan çalışmada veriler, araştırma ve kontrol kollarından sosyodemografik bilgiler ve Akılcı İlaç Kullanımı Ölçeği’ni (AİKÖ) içeren anket formlarıyla toplanmış; araştırma kolundaki katılımcılara başvuruda birebir “Akılcı İlaç Kullanımı Bireysel Eğitim Sunumu” yapılmış ve “Akılcı İlaç Kullanımı Hasta Broşürü” verilmiştir. Eğitim müdahalesinin AİK üzerindeki etkisi, eğitimden üç ay sonra AİKÖ ile değerlendirilmiştir. Son görüşmede kontrol kolundaki bireylere de “eşitlik ilkesi” doğrultusunda hasta broşürü verilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak IBM SPSS Statistics for Windows, Version 23.0 istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Sonuçlar %95 güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma kolundan 179, kontrol kolundan 186 olmak üzere 365 kişi çalışmayı tamamlamıştır. Kollar arasında cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, çalışma durumu, gelir düzeyi, hanedeki kişi sayısı ve sürekli kullanılan ilaç sayısı bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Araştırma ve kontrol kollarının AİKÖ ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında, araştırma kolunda eğitim müdahalesi sonrası AİKÖ puanlarında anlamlı bir artış olduğu, kollar arasında ise araştırma kolunun son test puanlarının kontrol koluna göre anlamlı derecede yüksek olduğu saptanmıştır (sırasıyla p<0,001, p=0,001). Multinominal lojistik regresyon analizine göre, eğitim müdahalesi sonrası araştırma kolunda yer alan katılımcıların AİK düzeyi kontrol koluna göre 2,3 kat fazla artmıştır (p=0,012). Cinsiyet, yaş grubu, eğitim düzeyi, çalışma durumu, gelir düzeyi, hanedeki kişi sayısı ve polifarmasi durumunun AİK düzey değişimi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi saptanmamıştır. Sonuç olarak, çalışmanın bulguları eğitim müdahalesinin katılımcıların sosyodemografik özellikleri ve polifarmasi durumundan bağımsız olarak AİK üzerinde pozitif bir etkisi olduğunu göstermektedir. Bütüncül, kapsamlı yaklaşım çerçevesinde çalışmamızda birinci basamak şartlarında uyguladığımız müdahalenin olumlu sonuçlarıyla beraber akılcı olmayan ilaç kullanımını önleyebilecek bir müdahale türü olduğu düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentDahili ve Cerrahi Araştırmalartr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-09-28T06:58:14Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypemedicineThesistr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster