Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzmert, Elif Nursel
dc.contributor.authorEce Ömürbek, Cansu
dc.date.accessioned2025-03-10T08:39:04Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-07
dc.identifier.citationECE ÖMÜRBEK, C. Erken Çocukluktaki Beslenme Sorunları ile Okul Dönemi Çocukların Davranışsal, Duygusal ve Beslenme Sorunları Arasındaki İlişkisinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanlık Tezi, Ankara, 2024tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36666
dc.description.abstractNutrition problems are quite prevalent in children, and parents often consult doctors about their children's feding problems. The majority of early feeding problems have behavioral causes. A small portion of children continue to experience feeding problems in older ages as well. This study aimed to determine the risks of future nutrition, emotional, and behavioral problems in children with early feeding problems and to elucidate the relationship between them. The study included 27 children aged 6-9 years who were referred to the Developmental Pediatrics Outpatient Clinic of Hacettepe University İhsan Doğramacı Children’s Hospital between 2014 and 2021, with feeding problems reported by their parents, evaluated at least once in the Developmental Pediatrics department, and provided with nutritional recommendations. Feeding problems in children were defined as parents' perception of the child's eating problem. Through a questionnaire, the children's eating habits, emotional, and behavioral problems at the time of initial referral and during the study were assessed. The findings of the study revealed no significant differences in weight, height percentile, and body mass index between the initial and current referrals. However, it was observed that children scored lower on subscales that attract them to food and higher on subscales that repel them from food in the Child Feeding Behavior Questionnaire. Relationships were found between attention deficit and social problems with emotional undereating and satiety responsiveness, as well as between internalizing behaviors and emotional undereating in the Child Behavior Checklist (CBCL) scale assessing behavioral problems in children. The study demonstrated that children who experience feeding problems in early childhood continue to have eating problems during the school years and often exhibit accompanying behavioral issues associated with feeding problems. Following the emotional and behavioral problems accompanying children with ongoing nutrition problems will provide early diagnosis and treatment opportunities.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherTıp Fakültesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectErken çocukluktr_TR
dc.subjectbeslenme problemleritr_TR
dc.subjectduygusal davranışsal problemtr_TR
dc.subject.lcshPediatritr_TR
dc.titleErken Çocukluktaki Beslenme Sorunları ile Okul Dönemi Çocukların Davranışsal, Duygusal ve Beslenme Sorunları Arasındaki İlişkisinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetÇocuklarda beslenme sorunları oldukça yaygındır, aileler sıkça doktora çocuklarının yeme sorunu ile başvururlar. Çocuklarda erken dönemde yeme sorunlarının büyük kısmı davranış temelli nedenlerle ortaya çıkmaktadır. Çocukların az bir kısmında ileri dönemde de yeme sorunu devam etmektedir. Bu çalışmada çocukların erken dönemde görülen beslenme sorunlarının ileride görülecek beslenme, duygusal ve davranışlar sorunları açısından risklerinin belirlenmesi ve birbirleri arasındaki ilişkinin aydınlatılması planlanmıştır. Çalışmaya 2014-2021 yılları arasında Hacettepe Üniversitesi İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi Gelişimsel Pediatri Polikliniğine pediatri polikliniklerinden yönlendirilmiş 6 yaşından küçük, ebeveynleri tarafından beslenme sorunu olduğu belirtilen, en az bir kere Gelişimsel Pediatri bölümünde değerlendirilen ve beslenme önerilerinde bulunulan, 6-9 yaş arası 27 çocuk alındı. Çocuklarda beslenme sorunu, ebeveynlerin çocuktaki yeme sorunu algısı olarak tanımlandı. Anket aracılığıyla çocukların ilk başvuru ve çalışma sırasındaki beslenme alışkanları ve duygusal ve davranışsal problemleri değerlendirildi. Çalışmanın bulgularında, çocukların ilk başvuru ile güncel başvuru arasında vücut ağırlığı, boy persentili ve vücut kitle indeksinde anlamlı fark saptanmamıştır ancak Çocuk Yeme Davranışı Anketi’nde çocukları gıdaya yaklaştıran alt ölçeklerde düşük puan, gıdadan uzaklaştıran alt ölçeklerde daha yüksek puan aldıkları saptanmıştır. Çocuklarda davranış problemlerinin değerlendirildiği Çocuk Davranış Değerlendirme (CBCL) ölçeğinde, dikkat eksikliği ve sosyal problemlerle duygusal az yeme ve tokluk heveslisi olma arasında, içselleştirme davranışları ile duygusal az yeme arasında ilişki bulunmuştur. Çalışmada, erken dönemde beslenme sorunu yaşayan çocukların okul döneminde de yeme sorunlarının devam ettiği ve beslenme sorununa eşlik eden davranışsal problemleri olduğu gösterilmiştir. Beslenme sorunu devam eden çocukların eşlik eden duygusal ve davranışsal problemler açısından takip edilmesi erken tanı ve tedavi imkânı sağlayacaktır.tr_TR
dc.contributor.departmentÇocuk Sağlığı ve Hastalıklarıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-03-10T08:39:04Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypemedicineThesistr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster