dc.contributor.advisor | Özmert, Elif Nursel | |
dc.contributor.author | Ece Ömürbek, Cansu | |
dc.date.accessioned | 2025-03-10T08:39:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-07 | |
dc.identifier.citation | ECE ÖMÜRBEK, C. Erken Çocukluktaki Beslenme Sorunları ile Okul Dönemi
Çocukların Davranışsal, Duygusal ve Beslenme Sorunları Arasındaki İlişkisinin
Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk Sağlığı ve
Hastalıkları Uzmanlık Tezi, Ankara, 2024 | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36666 | |
dc.description.abstract | Nutrition problems are quite prevalent in children, and parents often consult doctors about their children's feding problems. The majority of early feeding problems have behavioral causes. A small portion of children continue to experience feeding problems in older ages as well. This study aimed to determine the risks of future nutrition, emotional, and behavioral problems in children with early feeding problems and to elucidate the relationship between them. The study included 27 children aged 6-9 years who were referred to the Developmental Pediatrics Outpatient Clinic of Hacettepe University İhsan Doğramacı Children’s Hospital between 2014 and 2021, with feeding problems reported by their parents, evaluated at least once in the Developmental Pediatrics department, and provided with nutritional recommendations. Feeding problems in children were defined as parents' perception of the child's eating problem. Through a questionnaire, the children's eating habits, emotional, and behavioral problems at the time of initial referral and during the study were assessed. The findings of the study revealed no significant differences in weight, height percentile, and body mass index between the initial and current referrals. However, it was observed that children scored lower on subscales that attract them to food and higher on subscales that repel them from food in the Child Feeding Behavior Questionnaire. Relationships were found between attention deficit and social problems with emotional undereating and satiety responsiveness, as well as between internalizing behaviors and emotional undereating in the Child Behavior Checklist (CBCL) scale assessing behavioral problems in children. The study demonstrated that children who experience feeding problems in early childhood continue to have eating problems during the school years and often exhibit accompanying behavioral issues associated with feeding problems. Following the emotional and behavioral problems accompanying children with ongoing nutrition problems will provide early diagnosis and treatment opportunities. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Tıp Fakültesi | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Erken çocukluk | tr_TR |
dc.subject | beslenme problemleri | tr_TR |
dc.subject | duygusal davranışsal problem | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Pediatri | tr_TR |
dc.title | Erken Çocukluktaki Beslenme Sorunları ile Okul Dönemi Çocukların Davranışsal, Duygusal ve Beslenme Sorunları Arasındaki İlişkisinin Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Çocuklarda beslenme sorunları oldukça
yaygındır, aileler sıkça doktora çocuklarının yeme sorunu ile başvururlar. Çocuklarda
erken dönemde yeme sorunlarının büyük kısmı davranış temelli nedenlerle ortaya
çıkmaktadır. Çocukların az bir kısmında ileri dönemde de yeme sorunu devam
etmektedir. Bu çalışmada çocukların erken dönemde görülen beslenme sorunlarının
ileride görülecek beslenme, duygusal ve davranışlar sorunları açısından risklerinin
belirlenmesi ve birbirleri arasındaki ilişkinin aydınlatılması planlanmıştır. Çalışmaya
2014-2021 yılları arasında Hacettepe Üniversitesi İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi
Gelişimsel Pediatri Polikliniğine pediatri polikliniklerinden yönlendirilmiş 6
yaşından küçük, ebeveynleri tarafından beslenme sorunu olduğu belirtilen, en az bir
kere Gelişimsel Pediatri bölümünde değerlendirilen ve beslenme önerilerinde
bulunulan, 6-9 yaş arası 27 çocuk alındı. Çocuklarda beslenme sorunu, ebeveynlerin
çocuktaki yeme sorunu algısı olarak tanımlandı. Anket aracılığıyla çocukların ilk
başvuru ve çalışma sırasındaki beslenme alışkanları ve duygusal ve davranışsal
problemleri değerlendirildi. Çalışmanın bulgularında, çocukların ilk başvuru ile
güncel başvuru arasında vücut ağırlığı, boy persentili ve vücut kitle indeksinde
anlamlı fark saptanmamıştır ancak Çocuk Yeme Davranışı Anketi’nde çocukları
gıdaya yaklaştıran alt ölçeklerde düşük puan, gıdadan uzaklaştıran alt ölçeklerde
daha yüksek puan aldıkları saptanmıştır. Çocuklarda davranış problemlerinin
değerlendirildiği Çocuk Davranış Değerlendirme (CBCL) ölçeğinde, dikkat eksikliği
ve sosyal problemlerle duygusal az yeme ve tokluk heveslisi olma arasında,
içselleştirme davranışları ile duygusal az yeme arasında ilişki bulunmuştur.
Çalışmada, erken dönemde beslenme sorunu yaşayan çocukların okul döneminde de
yeme sorunlarının devam ettiği ve beslenme sorununa eşlik eden davranışsal
problemleri olduğu gösterilmiştir. Beslenme sorunu devam eden çocukların eşlik
eden duygusal ve davranışsal problemler açısından takip edilmesi erken tanı ve
tedavi imkânı sağlayacaktır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-10T08:39:04Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | medicineThesis | tr_TR |