dc.contributor.advisor | Unutmaz, Berna | |
dc.contributor.author | Tosun, Fevzi | |
dc.date.accessioned | 2025-03-03T10:47:26Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2024-12-26 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36608 | |
dc.description.abstract | With the rapidly increasing population around the world, issues such as transportation and the use of underground spaces in urban areas have become increasingly significant. Tunnels are being used more and more for the benefit of humanity in both of these areas. Given the high costs associated with tunnel construction and maintenance, these structures are expected to offer substantial safety during earthquakes and require minimal upkeep once operational. Although it is known that underground structures have much higher earthquake performance than above-ground structures, tunnel damages caused by earthquakes, especially in the last century, have caused us to question our knowledge of tunneling and these situations have been reported in detail. In this thesis, the cumulative studies conducted by taking into account the damages reported on this subject were reviewed. In addition to that, tunnel behavior varies with environmental conditions, shape, and depth are assessed using finite element analysis. In general, it is proven that tunnels perform better with increasing depth and circularization of their shape. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Tunnels | |
dc.subject | Horseshoe Tunnels | |
dc.subject | Box Tunnels | |
dc.subject | Tunnel Depths | |
dc.subject | Seismic Analysis | |
dc.subject.lcsh | İnşaat mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Behaviour of Tunnels With Different Geometries Under Dynamic Loading Conditions | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Dünya genelindeki hızlı artan nüfus ile birlikte özellikle ulaşım ve şehir içlerinde yeraltı alanların kullanılması gibi konular önem arz etmeye başlamıştır. Tüneller bu iki konuda da insanlık yararına gün geçtikçe daha da fazla kullanılmaktadır. Tüneller yapım ve bakım maliyetleri yüksek olan yapılar olması nedeniyle genel olarak hem depremlerde can güvenliğini sağlaması hem de çok küçük bakım ve onarımlar ile hizmete açılması beklenen yapılardır. Her ne kadar yeraltı yapılarının yer üstü yapılarına göre çok daha yüksek deprem performanslarının olduğu bilinse de özellikle son yüzyılda meydana gelen depremlerde oluşan tünel hasarları tünelcilik bilgimizi sorgulamaya sebep olmuştur ve bu durumlar detaylıca raporlanmıştır. Tez çalışmasında bu konuda raporlanan hasarlar dikkate alınarak yapılan kümülatif çalışmalar incelenmiş ve tünellerin dinamik davranışının bulunduğu ortama, tünel şekline, tünel derinliklerine göre nasıl davrandığı sonlu elemanlar analizleri yardımıyla incelenmiştir. Genel olarak, tünellerin artan derinlik ve şeklinin daireselleşmesi ile birlikte daha iyi performans gösterdiği kanıtlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İnşaat Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-03T10:47:26Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |