Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKulak Kayıkcı, Maviş Emel
dc.contributor.authorCengiz, Dilan
dc.date.accessioned2025-02-19T07:41:11Z
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025-01-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36526
dc.description.abstract. It is thought that the negative effects of stuttering may be a risk factor on the resilience of children with stuttering. When the studies were examined, it was observed that parental attitude in preschool period was closely related to resilience. Therefore, considering the prevalence of stuttering in preschool period and assuming that it is a risk factor for resilience of these children, this study aimed to compare the parental attitudes and resilience of preschool children with stuttering with their typically developing peers. The study included 35 typically developing children with stuttering between the ages of 48-72 months, their parents and teachers, and 35 typically developing children without stuttering who were age- and gender-matched with these children, and their parents and teachers. Parental attitudes were assessed with the Parental Attitude Scale (PAS) and resilience levels were assessed with the Social Emotional Well-Being and Resilience Scale for Preschool Children (PERIK). Stuttering severity of children with stuttering was calculated with the Weighted - Stuttering Like Disfluency Measure (Weighted- SLD) based on spontaneous speech samples. According to the findings, there was no statistically significant difference between the two groups in terms of parental attitudes according to the results of the PERIK. Children with stuttering scored significantly lower than their typically developing peers in the general resilience level with the dimensions of “communicating/social performance” and “emotional stability/coping with stress” from the PERIK sub-dimensions. No significant difference was found in other sub dimensions. However, the correlations between any PERIK sub-dimension and children's stuttering severity calculated by Weighted SLD were not significant. In conclusion, it was observed that stuttering has negative effects on resilience in preschool period. It is recommended that children's resilience should be taken into consideration in stuttering assessment and intervention.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectkekemeliktr_TR
dc.subjectpsikolojik sağlamlıktr_TR
dc.subjectokul öncesi dönemtr_TR
dc.titleOkul Öncesi Dönem Kekemeliği Olan ve Olmayan Çocukların Psikolojik Sağlamlıklarının ve Ebeveyn Tutumlarının İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetKekemeliğin olumsuz etkilerinin, kekemeliği olan çocukların psikolojik sağlamlıkları üzerine bir risk faktörü olabileceği düşünülmektedir. Yapılan çalışmalar incelendiğinde, okul öncesi dönemde ebeveyn tutumunun psikolojik sağlamlık ile yakından ilişkili olduğu gözlenmiştir. Çalışmamız ile kekemeliğin okul öncesi dönemde görülme sıklığı göz önünde bulundurularak ve bu çocukların psikolojik sağlamlıkları üzerine bir risk faktörü olduğu varsayılarak, okul öncesi dönem kekemeliği olan çocukların ebeveyn tutumları ve psikolojik sağlamlıklarını kekemeliği olmayan akranları ile karşılaştırmak amaçlanmıştır. Çalışmaya 48-72 ay arasındaki kekemeliği olan tipik gelişim gösteren 35 çocuk, bu çocukların ebeveynleri ve öğretmenleri ile bu çocuklar ile yaş, cinsiyet açısından eşleşen kekemeliği olmayan tipik gelişen 35 çocuk bu çocukların ebeveynleri ve öğretmenleri dahil edilmiştir. Ebeveyn tutumları Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ), psikolojik sağlamlık düzeyleri ise Okul Öncesi Çocuklar İçin Sosyal Duygusal İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (PERİK) ile değerlendirilmiştir. Kekemeliği olan çocukların kekemelik şiddeti, spontan konuşma örneği üzerinden Ağırlıklı Kekemelik Şiddeti Ölçümü (Weighted-SLD) ile hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; ETÖ sonuçlarına göre iki grup arasında ebeveyn tutumları açısından istatistiksel olarak anlamlı fark mevcut değildir. Kekemeliği olan çocuklar PERİK alt boyutlarından “İletişim kurma/sosyal performans” ve “duygusal istikrar /stresle başa çıkma” boyutları ile genel psikolojik sağlamlık düzeyinde kekemeliği olmayan akranlarına göre anlamlı derecede düşük puan almışlardır. Diğer alt boyutlarda ise anlamlı fark bulunmamıştır. Bununla birlikte, hiçbir PERİK alt boyutu ile Weighted SLD ile hesaplanan çocukların kekemelik şiddetleri arasındaki korelasyonlar anlamlı değildir. Sonuç olarak kekemeliğin okul öncesi dönemde psikolojik sağlamlık üzerinde olumsuz etkilerinin olduğu gözlenmiştir. Kekemelik değerlendirmesi ve müdahalesinde çocukların psikolojik sağlamlıklarının göz önünde bulundurulması önerilmektedirtr_TR
dc.contributor.departmentDil ve Konuşma Terapisitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2025-02-19T07:41:11Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster