dc.contributor.advisor | Kulak Kayıkcı, Maviş Emel | |
dc.contributor.author | Cengiz, Dilan | |
dc.date.accessioned | 2025-02-19T07:41:11Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-14 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36526 | |
dc.description.abstract | . It is thought that the negative effects of stuttering may be a risk factor
on the resilience of children with stuttering. When the studies were examined, it was
observed that parental attitude in preschool period was closely related to resilience.
Therefore, considering the prevalence of stuttering in preschool period and assuming
that it is a risk factor for resilience of these children, this study aimed to compare the
parental attitudes and resilience of preschool children with stuttering with their
typically developing peers. The study included 35 typically developing children with
stuttering between the ages of 48-72 months, their parents and teachers, and 35
typically developing children without stuttering who were age- and gender-matched
with these children, and their parents and teachers. Parental attitudes were assessed
with the Parental Attitude Scale (PAS) and resilience levels were assessed with the
Social Emotional Well-Being and Resilience Scale for Preschool Children (PERIK).
Stuttering severity of children with stuttering was calculated with the Weighted -
Stuttering Like Disfluency Measure (Weighted- SLD) based on spontaneous speech
samples. According to the findings, there was no statistically significant difference
between the two groups in terms of parental attitudes according to the results of the
PERIK. Children with stuttering scored significantly lower than their typically
developing peers in the general resilience level with the dimensions of
“communicating/social performance” and “emotional stability/coping with stress”
from the PERIK sub-dimensions. No significant difference was found in other sub dimensions. However, the correlations between any PERIK sub-dimension and
children's stuttering severity calculated by Weighted SLD were not significant. In
conclusion, it was observed that stuttering has negative effects on resilience in
preschool period. It is recommended that children's resilience should be taken into
consideration in stuttering assessment and intervention. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | kekemelik | tr_TR |
dc.subject | psikolojik sağlamlık | tr_TR |
dc.subject | okul öncesi dönem | tr_TR |
dc.title | Okul Öncesi Dönem Kekemeliği Olan ve Olmayan Çocukların Psikolojik Sağlamlıklarının ve Ebeveyn Tutumlarının İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Kekemeliğin olumsuz etkilerinin, kekemeliği
olan çocukların psikolojik sağlamlıkları üzerine bir risk faktörü olabileceği
düşünülmektedir. Yapılan çalışmalar incelendiğinde, okul öncesi dönemde ebeveyn
tutumunun psikolojik sağlamlık ile yakından ilişkili olduğu gözlenmiştir. Çalışmamız
ile kekemeliğin okul öncesi dönemde görülme sıklığı göz önünde bulundurularak ve
bu çocukların psikolojik sağlamlıkları üzerine bir risk faktörü olduğu varsayılarak,
okul öncesi dönem kekemeliği olan çocukların ebeveyn tutumları ve psikolojik
sağlamlıklarını kekemeliği olmayan akranları ile karşılaştırmak amaçlanmıştır.
Çalışmaya 48-72 ay arasındaki kekemeliği olan tipik gelişim gösteren 35 çocuk, bu
çocukların ebeveynleri ve öğretmenleri ile bu çocuklar ile yaş, cinsiyet açısından
eşleşen kekemeliği olmayan tipik gelişen 35 çocuk bu çocukların ebeveynleri ve
öğretmenleri dahil edilmiştir. Ebeveyn tutumları Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ),
psikolojik sağlamlık düzeyleri ise Okul Öncesi Çocuklar İçin Sosyal Duygusal İyi
Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (PERİK) ile değerlendirilmiştir. Kekemeliği olan
çocukların kekemelik şiddeti, spontan konuşma örneği üzerinden Ağırlıklı Kekemelik
Şiddeti Ölçümü (Weighted-SLD) ile hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; ETÖ
sonuçlarına göre iki grup arasında ebeveyn tutumları açısından istatistiksel olarak
anlamlı fark mevcut değildir. Kekemeliği olan çocuklar PERİK alt boyutlarından
“İletişim kurma/sosyal performans” ve “duygusal istikrar /stresle başa çıkma”
boyutları ile genel psikolojik sağlamlık düzeyinde kekemeliği olmayan akranlarına
göre anlamlı derecede düşük puan almışlardır. Diğer alt boyutlarda ise anlamlı fark
bulunmamıştır. Bununla birlikte, hiçbir PERİK alt boyutu ile Weighted SLD ile
hesaplanan çocukların kekemelik şiddetleri arasındaki korelasyonlar anlamlı değildir.
Sonuç olarak kekemeliğin okul öncesi dönemde psikolojik sağlamlık üzerinde
olumsuz etkilerinin olduğu gözlenmiştir. Kekemelik değerlendirmesi ve
müdahalesinde çocukların psikolojik sağlamlıklarının göz önünde bulundurulması
önerilmektedir | tr_TR |
dc.contributor.department | Dil ve Konuşma Terapisi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-19T07:41:11Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |