dc.contributor.advisor | Tavat, Banu | |
dc.contributor.author | Doğan, Dilara | |
dc.date.accessioned | 2025-02-18T07:37:50Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-01-20 | |
dc.identifier.citation | Doğan, D. (2025). Yüzdeki duygunun ve bağlamın yönlendirilmiş unutma üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36509 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to examine the validity of the context change hypothesis (Sahakyan and Kelley, 2002), one of the explanations of directed forgetting, using the item method. For this purpose, two experiments were designed. Emotional and neutral facial expressions were used as items to be remembered, while emotional and neutral sounds served as contexts. The experiments differed based on the timing of context presentation. In Experiment 1, the contexts were presented simultaneously with the facial expressions, whereas in Experiment 2, the contexts were presented after the remember/forget instruction. Both experiments included “A” and “B” subgroups. In Experiment 1A (N = 46) and 2A (N = 46), the facial expressions were neutral, and the contexts were emotional (happiness and fear). In Experiment 1B (N = 46) and 2B (N = 46), the contexts were neutral, while the facial expressions were emotional (happy and fearful). A recognition memory task was employed during the test phase to assess participants’ memory performance. Analyses were conducted within the framework of Signal Detection Theory (Hautus, et al., 2022), and participants' memory sensitivity and response bias were calculated. A 2 (Instruction: Remember, Forget) x 2 (Context: Happiness, Fear) repeated-measures ANOVA was conducted for Experiments 1A and 2A. Similarly, a 2 (Instruction: Remember, Forget) x 2 (Facial Expression: Happy, Fearful) repeated-measures ANOVA was conducted for Experiments 1B and 2B. Memory sensitivity results revealed that the directed forgetting effect occurred only in Experiment 2A, where the contexts were presented after the remember/forget instruction. In the remember condition, neutral faces presented in a happy context were remembered better than those in a fearful context. However, no significant effect of contexts was observed in the forget condition. Regarding response bias, significant bias was observed only in Experiments 1B and 2B, specifically for fearful facial expressions. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yönlendirilmiş unutma | tr_TR |
dc.subject | Bağlamsal değişim hipotezi | tr_TR |
dc.subject | Duygu | tr_TR |
dc.subject | Bellek | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Yüzdeki Duygunun ve Bağlamın Yönlendirilmiş Unutma Üzerindeki Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışmasının amacı yönlendirilmiş unutmayı açıklamaya yönelik bağlamsal değişim hipotezinin (Sahakyan ve Kelley, 2002) geçerliliğini madde yöntemiyle incelemektir. Bu amaçla iki deney tasarlanmıştır. Deneylerde hatırlanacak madde olarak duygusal ve nötr yüz fotoğrafları, bağlam olarak ise duygusal ve nötr sesler kullanılmıştır. Deneyler bağlamın sunum zamanlamasına bağlı olarak farklılık göstermektedir. Deney 1’de bağlam yüz fotoğrafları ile eş zamanlı olarak sunulurken; Deney 2’de ise bağlam hatırla/unut yönergesinden sonra sunulmuştur. Her iki deneyin “A ve B” alt grupları bulunmaktadır. Buna göre, Deney 1A (N = 46) ve 2A (N =46) ’da yüz fotoğrafları nötr iken işitsel bağlam duygusal olarak (mutluluk ve korku) değişimlenmiştir. Deney 1B (N = 46) ve 2B (N =46)’de ise bağlam nötr iken yüz fotoğrafları duygusal (mutlu ve korkmuş) olarak değişimlenmiştir. Test aşamasında katılımcıların bellek performanslarını değerlendirmek için tanıma belleği görevi kullanılmıştır. Analizler Sinyal Belirleme Kuramı (Hautus ve ark., 2021) çerçevesinde incelenmiş ve her bir deney için katılımcıların bellek duyarlılığı ile tepki yanlılığı değerleri hesaplanmıştır. Hesaplanan bu iki değer için, Deney 1A ve Deney 2A’da 2 (Yönerge Türü: Hatırla ve Unut) x 2 (Duygusal Bağlam Türü: Mutluluk ve Korku) ve Deney 1B ve Deney 2B’ de ise 2 (Yönerge Türü: Hatırla ve Unut) x 2 (Duygusal Yüz İfadesi Türü: Mutlu ve Korkmuş) tekrar ölçümlü ANOVA analizi gerçekleştirilmiştir. Bellek duyarlılığına ilişkin sonuçlar, yönlendirilmiş unutma etkisinin yalnızca bağlamın duygusal olarak değişimlendiği ve zamansal olarak hatırla/unut yönergesinden sonra sunulduğu Deney 2A’da ortaya çıktığını göstermiştir. Hatırla koşulunda, mutluluk bağlamındaki nötr yüzler korku bağlamındakilerden daha iyi hatırlanmıştır. Unut koşulunda duygusal bağlam türünün etkisi görülmemiştir. Tepki yanlılığına ilişkin sonuçlar ise yanlılığın Deney 1B ve Deney 2B’de yalnızca korkmuş yüz ifadesinde ortaya çıktığını göstermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Psikoloji | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-18T07:37:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |