dc.contributor.advisor | Feyzoğlu, T. Emre | |
dc.contributor.author | Gökçe, Can | |
dc.date.accessioned | 2025-02-18T07:12:08Z | |
dc.date.issued | 2025-01 | |
dc.date.submitted | 2025-02 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36491 | |
dc.description.abstract | In the art study report titled “Portrait applications in translucent ceramic bodies”, research
has been conducted on the effects and process of portraits in ceramic works in the context of
art. The historical roots of the concept of portraiture were taken as the basis for this research.
Throughout the history of art, people have given importance to portraits and portraits have
gone through different processes with their own changes in each period until today.
Naturally, the fact that ceramic materials also reflect the oldest processes to us shows us the
importance of the relationship between ceramics and portraits. In the first section of this
study, the relationship between the concepts of “light” and “ceramic” is discussed. In order
to better understand this relationship, the relationship between “light” and “work of art” in
different cultures throughout human history was examined. At this point, the formation
process and structure of translucent ceramics in the historical process were mentioned.
Additionally, it is explored that the artistic process through the lens of light play on ceramic
surfaces and the effects of the semi-transparent glassy appearance resulting from the
material's chemistry. In this section, mostly the artists who stand out with their light and
ceramic works in the world and in our country are mentioned. In the second section, the
process of portraiture and its relationship with ceramic bodies are revealed with the studies
carried out on contemporary art. In this section, examples of portrait works in recent ceramic
works in our country are given. In the third section, the relationships of translucent ceramics
with the connections of my own works are tried to be explained in a multidimensional way.
An examination of the forms of expression, the effects of expressions, the effect on portraits
and the current artistic interpretation of the effect of light are conveyed | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Seramik Sanatı | tr_TR |
dc.subject | Portre | tr_TR |
dc.subject | Seramikte Portre | tr_TR |
dc.subject | Işık | tr_TR |
dc.subject | Seramik ve Işık | tr_TR |
dc.subject.lcsh | N- Güzel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Işık Geçiren Özellikli Seramik Bünyelerde Portre Uygulamaları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | “Işık geçiren özellikli seramik bünyelerde portre uygulamaları” isimli sanat çalışması
raporunda portre, sanat bağlamında seramik eserlerde portrenin etkileri ve süreci hakkında
araştırmalar yapılmıştır. Bu araştırmaların dayanağı olarak portre kavramının tarihsel
kökenlerinden yola çıkılmıştır. Sanat tarihi boyunca insanlar portreye önem vermişler ve
portre her dönem kendi içinde değişimleri ile 21. yüzyıla kadar farklı süreçlerden geçmiştir.
Elbette seramik malzemenin de en eski süreçleri bize yansıtıyor olması, seramik ile portre
ilişkisinin önemini bize göstermektedir. Bu çalışmanın birinci bölümünde ışık ve seramik
kavramlarının ilişkisine değinilmiştir. Bu ilişkinin daha iyi anlaşılması amacıyla, insanlık
tarihi boyunca farklı kültürlerdeki ışık ve sanat eseri ilişkisi incelenmiştir. Bu noktada
tarihsel süreçteki ışık geçiren seramiklerin oluşum süreci ve yapısından bahsedilmiştir. Aynı
zamanda seramik üzerindeki yüzeyde ışık oyunları ve seramik yapısının kimyası ile ortaya
çıkan yarı şeffaf camsı görünümün etkileri ile sanatsal süreci aktarılmıştır. Bu bölümde daha
çok dünyadaki ve ülkemizdeki ışık ve seramik çalışmaları ile öne çıkan sanatçılar
aktarılmıştır. İkinci bölümde çağdaş sanat üzerinden yapılan çalışmalarla portrenin süreci ile
seramik bünyelerle olan ilişkisi ortaya konmuştur. Bu bölümde ülkemizdeki son dönem
seramik çalışmalarındaki portre eserlerin örnekleri verilmiştir. Üçüncü bölümde ise ışık
geçiren özellikli seramiklerin kendi çalışmalarımın bağlantılarıyla ilişkileri çok boyutlu
olarak açıklanmaya çalışılmıştır. İfade biçimleri, ifadelerin etkileri, portredeki etkisi üzerine
bir inceleme ve ışık etkisinin güncel sanatsal yorumu aktarılmıştır | tr_TR |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-18T07:12:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |