dc.contributor.advisor | Yıldız, Pelin | |
dc.contributor.author | Aslantaş, Sevgi | |
dc.date.accessioned | 2025-02-18T06:43:56Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.date.submitted | 2025-02-05 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36489 | |
dc.description.abstract | Design is a concept that encompasses the entire process, actions and final product from a thought to its materialization. In this process evolving from a thought to a tangible product, designer tools contribute to the evaluation and development of design knowledge by ensuring that thoughts are expressed. Therefore, knowledge in design education is structured in the process of design tools processing information between design situations. Today, in the century we have reached, there is a great variety in terms
of design tools such as sketches, drawing techniques, perspective, diagrams, collages, computer programs, reality tools, media tools, tangible interactive tools, and internet- based tools. In the literature, it is emphasized that each new tool that develops differentiates the designer's design acquisition with the mind-body and environmental interaction it offers to the designer. Despite this, it is seen that studies either focus on a single design tool or compare the tools as digital/numerical and traditional/analog.
Therefore, no study has been conducted that addresses the contribution of design tools to design acquisition in a holistic manner.
The study, which takes this limited view in the literature as a problem, sees this multiplicity and diversity of design tools as an opportunity for different design acquisitions in design education. In this context, it aims to question the contribution of the transmedia storytelling approach, which is proposed as an alternative design approach, to the diversification of design tools and thus the differentiation of design acquisition in the interaction of mind, body and environment. For this purpose, it is planned to use the proposed approach in the presentation phase in line with the structure of the study. In the study, presentation is considered as a part of the design process and the final stage rather than the organization of representations and their transformation into a sheet after the end of the design process.
In the study, which was created by using the qualitative research method, a case study was conducted with 13 students in the Interior Architecture Project I course coded ICM- 246E in the 2023-2024 Spring Semester of the Department of Interior Architecture at Istanbul Technical University. In the case study, the design tools and environments used by the students in line with the proposed approach were collected with the observer method and the differentiation of design acquisition with changing design tools was
analyzed. As a result of the study, it was revealed that the proposed approach diversified the design tools used by the students in the design process, contributed to the deepening and permanence of learning with the differentiation of design acquisition, thus the presentation in design studios could be used in the design process. | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Transmedya hikâye anlatımı, | tr_TR |
dc.subject | Tasarım eğitimi, | tr_TR |
dc.subject | İç mimarlık eğitimi, | tr_TR |
dc.subject | Tasarım araçları, | tr_TR |
dc.subject | Tasarım süreci, | tr_TR |
dc.subject | Sunumun tasarımı | tr_TR |
dc.title | Tasarım Eğitiminde Alternatif Bir Öğrenme Yaklaşımı: Transmedya Hikaye Anlatımı | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tasarım bir düşüncenin somutlaşmasına kadar geçen bütün süreci, eylemleri ve sonuç
ürünü kapsayan bir kavramdır. Bir düşünceden somut bir ürüne doğru evirilen bu süreçte
tasarımcı araçları, düşüncelerin dışa vurulmasını sağlayarak, değerlendirilmesine ve
tasarım bilgisinin geliştirilmesine katkı sağlamaktadır. Dolayısıyla tasarım eğitiminde bilgi,
tasarım araçlarının bilgiyi tasarım durumları arasında işlemesi sürecinde yapılandırılır.
Bugün içinde bulunduğumuz yüzyılda eskiz, çizim teknikleri, perspektif, diyagram, kolaj,
bilgisayar programları, gerçeklik araçları, medya araçları, somut etkileşimli araçlar,
internet tabanlı araçlar gibi tasarım araçları yönünden büyük bir çeşitlik görülmektedir.
Alanyazında ise gelişen her yeni aracın tasarımcıya sunduğu zihin-beden ve çevre
etkileşimi ile tasarımcının tasarlama edinimini farklılaştırdığı vurgulanmaktadır. Buna
rağmen çalışmalarda ya tek bir tasarım aracına odaklanıldığı ya da araçların dijital/sayısal
ve geleneksel/analog olarak karşılaştırılarak ele alındığı görülmekte dolayısıyla tasarım
araçlarının tasarlama edinimine katkısını bütüncül olarak ele alan bir çalışma yapılmadığı
görülmektedir.
Literatürdeki bu sınırlı bakışı problem edinen çalışma, tasarım araçlarının çoklu durumunu
ve çeşitliliğini tasarım eğitiminde farklı tasarlama edinimleri için bir fırsat olarak
görmektedir. Bu bağlamda alternatif bir tasarım yaklaşımı olarak önerilen transmedya
hikâye anlatımı yaklaşımının tasarım araçlarının çeşitlenmesine ve böylece tasarlama
ediniminin farklılaşmasına katkısını zihin, beden ve çevre etkileşiminde sorgulanmayı
amaçlamaktadır. Bu amaçla çalışmanın kurgusu doğrultusunda önerilen yaklaşımdan
sunum aşamasında faydalanılması planlanmıştır. Çalışmada sunum, tasarım sürecinin
bitiminden sonra temsillerin organize edilip paftaya dönüştürülmesinden ziyade tasarım
sürecinin bir parçası ve son aşaması olarak ele alınmaktadır.
Nitel araştırma yönteminden faydalanılarak oluşturulan çalışmada, İstanbul Teknik
Üniversitesi İç Mimarlık Bölümü 2023-2024 Bahar Döneminde ICM-246E kodlu İç Mimarlık
Proje I dersinde 13 öğrenci ile durum çalışması gerçekleştirilmiştir. Durum çalışmasında
öğrencilerin önerilen yaklaşım doğrultusunda kullandığı tasarım araçları ve ortamları
gözlemci metotla toplanarak, değişen tasarım araçlarıyla tasarlama ediniminin
farklılaşması analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda önerilen yaklaşımın öğrencilerin
tasarım sürecinde kullandığı tasarım araçlarını çeşitlendirdiği, tasarlama ediniminin
farklılaşmasıyla öğrenmenin derinleşmesine ve kalıcılığına katkı sağladığı böylece tasarım
stüdyolarında sunumun tasarım sürecinde kullanılabileceği ortaya konulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-18T06:43:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |