dc.contributor.advisor | EMRALİ, Refa | |
dc.contributor.author | KILINÇ, Aydan | |
dc.date.accessioned | 2025-02-18T06:32:26Z | |
dc.date.issued | 2025-02-07 | |
dc.date.submitted | 2025-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36488 | |
dc.description.abstract | This theoretical and practice-based art research report, titled "The Entanglement of Body
and Object in Art in the Framework of Feminist New Materialism,” focuses primarily on
artworks that foreground the interaction between body and object within various art
practices. It seeks to interrogate the ontological dimensions of the entanglement resulting
from this interaction. Contemporary art practices, particularly works from the 20th and
21st centuries, that make this interaction visible are analyzed in connection with
contemporary feminist theories.
In contrast to the concept of the embodied subject in historical materialism, new
materialism revisits the concept of "matter," allowing for a reevaluation of the material
dimensions of art objects. Within this framework, the concept of "matter," which lies at the
core of new materialism, is observed to move beyond its traditional philosophical
definitions in the 21st century, emerging as a continuously transforming and intra-active
structure. This perspective highlights how matter gains a performative (meaning generating) character, not only in philosophy and social sciences but also in various fields,
including artistic practices.
Moreover, feminist new materialism does not disregard the construction of gender; rather,
it interrogates the roles that bodies, spaces, and material conditions play in this
construction process. This approach, which considers the body in an entangled and
interdependent manner, also demonstrates that the art object is not merely a passive tool
but an active agent that co-produces meaning in relation to its surroundings. By doing so, it
challenges the traditional notion of the art object as a static entity and repositions it as a
dynamic participant within its environment.
Ultimately, this study examines the formal and conceptual possibilities of art through the
entanglement of body and object, observing how this interconnection manifests in the
processes of gendered embodiment. By adopting a feminist new materialist perspective, it
aims to offer new theoretical and practical insights into the field of art. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Beden, dolanıklık, feminizm, nesne, yeni materyalizm. | tr_TR |
dc.title | Feminist Yeni Materyalizm Bağlamında Sanatta Beden ve Nesne Dolanıklığı | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/report | tr_TR |
dc.description.ozet | “Feminist Yeni Materyalizm Bağlamında Sanatta Beden ve Nesne Dolanıklığı” isimli bu
kuramsal ve uygulamaya dayalı sanat çalışması raporunda, öncelikli olarak çeşitli sanat
pratikleri içerisinde beden ve nesne etkileşimini görünür kılan çalışmalar üzerine
yoğunlaşılmış ve bu etkileşimle meydana gelen dolanıklığın ontolojik boyutlarının
sorgulanması amaçlanmıştır. Raporda, beden ve nesne etkileşimini görünür kılan güncel
sanat çalışmaları, özellikle 20. ve 21. yüzyılda ön plana çıkan çağdaş feminist kuramlarla
desteklenerek insanlar ve nesnelerin birbirleriyle nasıl ilişkilendirildiğine dair çok sayıda
teorik yaklaşımı gündeme getirir. Bu yaklaşımlar, günümüzde feminist kuramlara farklı bir
perspektif kazandıran yeni materyalizm teorisiyle doğrudan ilişkilendirilmiştir.
Tarihsel materyalizmin somutlaşmış özne anlayışına karşılık maddeyi yeniden incelemeye
alan bu teori, sanat nesnesinin maddi boyutlarını da yeniden sorgulamamıza olanak tanır.
Bu noktada, yeni materyalizmin temelini oluşturan “madde" kavramının 21. yüzyılda
geleneksel felsefi tanımlarının ötesine geçerek, sürekli dönüşen ve iç etkileşimli bir yapıda
karşımıza çıktığı gözlemlenmektedir. Bu yeni yaklaşımla beraber madde, yalnızca felsefe
ve sosyal bilimlerde değil, aynı zamanda sanat pratikleri de dahil olmak üzere birçok
alanda performatif bir karakter kazanır.
Öte yandan feminist yeni materyalizm, toplumsal cinsiyet inşasını göz ardı etmediği gibi,
bedenlerin, mekanların ve maddi koşulların bu inşa sürecinde nasıl bir rol oynadığını da
sorgular. Özellikle bedeni dolanık bir şekilde ele alan bu yaklaşım, sanat nesnesinin de
sadece bir araç değil, çevresiyle birlikte anlam üreten aktif bir varlık olduğunu gösterir.
Sonuç olarak, beden ve nesne üzerinden sanatın biçimsel olasılıklarını araştıran bu çalışma,
cinsiyetlerin bedenleşme sürecinde nesneyle olan dolanıklığını gözlemleyerek, feminist
yeni materyalist bakış açısıyla sanat alanına yeni perspektifler sunmayı amaçlamaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Heykel | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-18T06:32:26Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |