Show simple item record

dc.contributor.advisorDoğan, Türkan
dc.contributor.authorErbiçer, Eyüp Sabır
dc.date.accessioned2025-01-16T11:49:48Z
dc.date.issued2024-12-24
dc.date.submitted2024-11-29
dc.identifier.citationErbiçer, E.S. (2024). Ergenlerde siber zorbalıkla mücadeleye yönelik geliştirilen mobil tabanlı kendine yardım uygulamasının etkililiği (Doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36349
dc.description.abstractThe purpose of the present study was to develop a self-help mobile application to enhance adolescents' cyberbullying awareness levels and their prevention and intervention skills in fighting cyberbullying and to compare the effectiveness of the mobile application and the psychoeducation program. To ensure that the content of the mobile application and psycho-education program reflects the current needs of adolescents, individual interviews were conducted with 15 adolescents. Furthermore, a meta-analysis was conducted to identify the strongest risk and protective factors and outcomes related to cyberbullying in the studies conducted in Türkiye. The content for both the mobile application and psychoeducation program was developed based on the findings of national and international programs aimed at fighting cyberbullying, as well as the qualitative study and meta-analysis. A true experimental study was designed to determine whether the mobile application was more effective than the psychoeducation program, with 75 participants divided into three groups: 25 in the mobile application group, 25 in the psychoeducation group, and 25 in the control group. Additionally, focus group interviews were conducted with the participants in the mobile application group to determine their views on the gamification techniques, games, user interface, and content in the mobile application. The study findings revealed that both the mobile application and the psychoeducation program were effective in increasing adolescents' cyberbullying awareness levels and their prevention and intervention skills and no statistically significant difference between the mobile application and psycho-education program. The study’s findings were discussed considering the relevant literature and presented some theoretical and practical implications.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesstr_TR
dc.subjectsiber zorbalıktr_TR
dc.subjectsiber mağduriyettr_TR
dc.subjectmobil uygulamatr_TR
dc.subjectkendine yardımtr_TR
dc.subjectoyunlaştırmatr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleErgenlerde siber zorbalıkla mücadeleye yönelik geliştirilen mobil tabanlı kendine yardım uygulamasının etkililiğitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, psikoeğitim ve oyunlaştırma tekniklerini temel alarak ergenlerin siber zorbalıkla mücadelede farkındalık düzeylerini ve önleme/müdahale becerilerini artırmayı hedefleyen mobil tabanlı bir kendi kendine yardım uygulaması geliştirmek ve mobil uygulama ile yüz yüze siber zorbalıkla mücadele psikoeğitim programının etkililiğini karşılaştırmaktır. Farklı yöntemlerin aynı araştırmada birlikte kullanılmasına imkân sağladığı için bu çalışmanın deseni karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Öncelikle, ergenlerin mevcut ihtiyaçları ve güncel deneyimleri gözetilerek mobil uygulama ve yüz yüze psikoeğitim programının içeriklerinin hazırlanabilmesi için 15 ergenle bireysel görüşmeler (Nitel Çalışma 1) yapılmış ve Türkiye'de siber zorbalık/mağduriyet konularında yapılan araştırmaların sistematik derlemesi ve meta-analizi yapılarak en önemli risk ve koruyucu faktörler belirlenmiştir. Siber zorbalıkla mücadeleye yönelik geliştirilen programlar, nitel çalışma 1 ve meta analiz çalışmasının bulguları temel alınarak mobil uygulama ve yüz yüze psikoeğitim eğitim programının içerikleri hazırlanmış ve mobil uygulama yazılımsal olarak geliştirilmiştir. Mobil uygulama ile yüz yüze siber zorbalıkla mücadele psikoeğitim programının etkililiğini karşılaştırmak için deneysel bir çalışma yapılmış ve mobil uygulama, yüz yüze psikoeğitim ve kontrol gruplarının her birine 25'er katılımcı olmak üzere toplamda 75 ergen dahil edilmiştir. Ayrıca, mobil uygulama grubundaki katılımcıların mobil uygulamaya yönelik kazanımlarını ve görüşlerini belirlemek amacıyla son test sonrasında odak grup görüşmeleri (Nitel Çalışma 2) gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma bulguları, mobil uygulamanın ve yüz yüze psikoeğitim programının siber zorbalıkla mücadelede etkili olduğunu ve etkililik açısından aralarında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Odak grup görüşmeleri sonucunda ise önleme ve müdahale becerisi kazanımları, siber savunuculuk ve uygulamanın güçlü yönleri olmak üzere üç ana kategori belirlenmiştir. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve farklı paydaşlara öneriler sunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-07-21T11:49:48Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR
dc.subtypeprojecttr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record