dc.contributor.advisor | ATLI ÖZBAŞ, Azize | |
dc.contributor.author | KOVANCI, Mustafa Sabri | |
dc.date.accessioned | 2024-11-26T11:50:08Z | |
dc.date.issued | 2024-11-19 | |
dc.date.submitted | 2024-10-21 | |
dc.identifier.citation | KOVANCI M.S. Son Sınıf Hemşirelik Öğrencileri ve Yeni Mezun Hemşirelerde Moral Distresin İncelenmesi: Bir Model Geliştirme Çalışması [Doktora tezi]. Ankara: Hacettepe Üniversitesi; 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36169 | |
dc.description.abstract | The aim of the study was to examine the moral
distress in senior nursing students and new graduate nurses. The study, which was
conducted using the convergent parallel design approach, one of the mixed method
research designs, was completed in two separate populations (senior nursing
students and newly graduated nurses) and in two stages. The data were collected
with the descriptive data form for senior nursing students and new graduate nurses,
Moral Distress Scale for Nursing Students and Healthcare Workers, and semistructured
questionnaire for senior nursing students and new graduate nurses. SPSS
25.0 and MAXQDA programs were used for data analysis. The frequency of moral
distress in senior nursing students was found to be below the medium value and the
intensity was found to be above the medium value. It was determined that the type
of school, taking courses on ethical issues, feeling ready to fulfill the role of
caregiver, advocate and manager, self-confidence in solving ethical problems and
the level of mastery of legal regulations for the profession significantly affected
moral distress. In the qualitative study conducted in the context of moral distress
experiences of senior nursing students, a total of four themes and 14 sub-themes
emerged. Quantitative analyses showed that gender, type of hospital, length of
service in the profession, fulfillment of caregiver role and fulfillment of manager
role significantly affected moral distress in newly graduated nurses. The frequency
of moral distress in newly graduated nurses was found to be below the medium
value, while its intensity was found to be above the medium value. In the qualitative
analysis conducted in the context of moral distress experiences of nurses, four
themes and 16 sub-themes emerged.Based on the qualitative and quantitative data
of the study, a model was developed to address the moral distress process
experienced by new graduate nurses who transition from student to professional.
As a result, it is recommended that supportive guidance mechanisms, practices and
regulations at individual, institutional and system level should be implemented to
reduce and cope with moral distress in nursing students and new graduate nurses. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | Etik, | tr_TR |
dc.subject | hemşirelik öğrencisi | tr_TR |
dc.subject | moral distres | tr_TR |
dc.subject | yeni mezun hemşire | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Hemşirelik | tr_TR |
dc.title | Son Sınıf Hemşirelik Öğrencileri ve Yeni Mezun Hemşirelerde Moral Distresin İncelenmesi: Bir Model Geliştirme Çalışması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırmada, son sınıf hemşirelik
öğrencileri ve yeni mezun hemşirelerdeki moral distresin incelenmesi
amaçlanmıştır. Karma yöntem araştırma desenlerinden yakınsak paralel desen
yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiş olan çalışma, iki ayrı evrende (son sınıf
hemşirelik öğrencileri ve yeni mezun hemşireler) ve iki aşamada tamamlanmıştır.
Veriler, son sınıf hemşirelik öğrencileri ve yeni mezun hemşire tanıtıcı veri formu,
Hemşirelik Öğrencileri için Moral Distres Ölçeği, Sağlık Çalışanları için Moral
Distres Ölçeği, son sınıf hemşirelik öğrenci ve yeni mezun hemşire yarı
yapılandırılmış soru formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 ve
MAXQDA programları kullanılmıştır. Son sınıf hemşirelik öğrencilerinde moral
distres sıklığı orta değerin altında, yoğunluğu ise orta değerin üstünde bulunmuştur.
Öğrencilerde, okul türü, etik konulara ilişkin ders alma durumu, bakım verici,
savunucu ve yönetici rolünü gerçekleştirmeye hazır hissetme, etik sorunların
çözümünde kendine güvenme ve mesleğe yönelik yasal düzenlemelere hakimiyet
düzeylerinin moral distresi anlamlı şekilde etkilediği tespit edilmiştir. Son sınıf
hemşirelik öğrencilerinin moral distres deneyimleri bağlamında yapılan nitel
çalışmada toplamda dört tema ve 14 alt tema ortaya çıkmıştır. Nicel analizler, yeni
mezun hemşirelerde cinsiyet, çalışılan hastane türü, meslekte çalışma süresi, bakım
verici rolünü gerçekleştirme ve yönetici rolünü yerine getirme düzeylerinin moral
distresi anlamlı şekilde etkilediğini göstermiştir. Yeni mezun hemşirelerde moral
distres sıklığı orta değerin altında, yoğunluğu ise orta değerin üstünde bulunmuştur.
Hemşirelerin moral distres deneyimleri bağlamında yapılan nitel analizde dört tema
ve 16 alt tema ortaya çıkmıştır. Çalışmanın nitel ve nicel verilerinden yola çıkılarak,
öğrencilikten profesyonelliğe geçen yeni mezun hemşirelerin deneyimledikleri
moral distres sürecini ele alan bir model geliştirilmiştir. Sonuç olarak, hemşirelik
öğrencilerinde ve yeni mezun hemşirelerde moral distresi azaltmak ve bu durumla
başa çıkmak için bireysel, kurumsal ve sistem düzeyinde destekleyici rehberlik
mekanizmaları, uygulamalar ve düzenlemelerin yapılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Psikiyatri Hemşireliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-05-31T11:50:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |