dc.contributor.advisor | Bumin, Gonca | |
dc.contributor.author | Akarsu, Remziye | |
dc.date.accessioned | 2024-11-14T08:50:55Z | |
dc.date.issued | 2024-10-21 | |
dc.date.submitted | 2024-10-11 | |
dc.identifier.citation | Akarsu, R., Okul Öncesi Çocuklarda Duyu Motor Temelli Ergoterapi Yaklaşımının Öz Düzenleme, Bilişsel Beceriler ve Okula Hazır Bulunuşluğa Etkisi: Pilot Randomize Kontrollü Çalışma, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı Doktora Tezi, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36108 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the effects of sensorimotor-based occupational therapy approach on self-regulation, cognitive skills and school readiness in preschool children. The study involved 37 preschool children aged 5-6 years, randomly divided into 19 study and 18 control groups. The Preschool Self-Regulation Scale was used for self-regulation skills, the Metropolitan Readiness Test was used for school readiness, the Childhood Executive Function Inventory was used for executive functions, the Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschoolers Form A was used for cognitive tempo, the Sensory Profile was used for sensory processing skills, and the Bruininks Oseretsky Test of Motor Proficiency- 2- Brief Form was used for motor skills. After the assessments were applied to both groups, the children in the control group continued preschool education, while the children in the study group received an occupational therapy-based sensory-motor training program for one hour a day, two days a week for 10 weeks in addition to preschool education. After 10 weeks, the evaluations of the study and control groups were repeated. At the end of the study, statistically significant results were obtained with sensorimotor-based occupational programme in preschool children in two self-regulation domains including attention/impulse control and positive emotion, general school readiness scores, inhibition domain in executive function skills, number of errors in cognitive tempo results, motor skills including fine motor integration, fine motor accuracy and endurance, and sensory processing skills (p<0.05). It was concluded that sensorimotor-based occupational therapy approach improved self-regulation, school readiness, cognitive and sensory-motor skills in preschool children. It is important to include occupational therapy-based practices involving the cooperation of teachers and occupational therapists in preschool children. | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi çocuklar | tr_TR |
dc.subject | Duyu motor eğitim | tr_TR |
dc.subject | Öz düzenleme | tr_TR |
dc.subject | Bilişsel gelişim | tr_TR |
dc.subject | Okula hazır bulunuşluk | tr_TR |
dc.title | Okul Öncesi Çocuklarda Duyu Motor Temelli Ergoterapi Yaklaşımının Öz Düzenleme, Bilişsel Beceriler ve Okula Hazır Bulunuşluğa Etkisi: Pilot Randomize Kontrollü Çalışma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, okul öncesi çocuklarda duyu motor temelli ergoterapi yaklaşımının öz düzenleme, bilişsel beceriler ve okula hazır bulunuşluğa etkisinin incelenmesi amaçlandı. Çalışmaya dahil edilen 5-6 yaş arası 37 çocuk, rastgele yöntemle 19 çalışma ve 18 kontrol grubu olmak üzere ikiye ayrıldı. Çocukların değerlendirilmesinde, öz düzenleme becerileri için Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği, okula hazır bulunuşlukları için Metropolitan Okul Olgunluğu Testi, yürütücü işlevleri için Çocukluk Dönemi Yürütücü İşlev Envanteri, bilişsel tempoları için Kansas Okul Öncesi Çocuklar İçin Düşünsellik İçtepisellik Ölçeği A Formu, duyusal işlemleme becerileri için Duyu Profili, motor beceriler için ise Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlilik Testi- 2- Kısa Form kullanıldı. Değerlendirmeler her iki gruba uygulandıktan sonra, kontrol grubundaki çocuklar okul öncesi eğitime devam ederken, çalışma grubundaki çocuklara okul öncesi eğitime ek olarak 10 hafta boyunca haftada iki gün günde bir saat olmak üzere duyu motor temelli ergoterapi programı uygulandı. 10 hafta sonra çalışma ve kontrol grubunun değerlendirmeleri tekrarlandı. Çalışmanın sonunda, okul öncesi çocuklarda uygulanan duyu motor temelli ergoterapi programı ile, olumlu duygu ve dikkat/dürtü kontrolü olmak üzere iki öz düzenleme alanında, genel okula hazır bulunuşluk puanlarında, yürütücü işlev becerilerinden inhibisyon alanında, bilişsel tempo sonuçlarından hata sayısında, ince motor entegrasyon, ince motor doğruluk ve dayanıklılığı içeren motor becerilerde ve duyusal işlemleme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar elde edildi (p<0,05). Duyu motor temelli ergoterapi yaklaşımının okul öncesi çocuklarda öz düzenleme, okula hazır bulunuşluk, bilişsel ve duyu motor becerileri geliştirdiği sonucuna ulaşıldı. Bu kapsamda, okul öncesi çocuklarda öğretmen ve ergoterapistin işbirliğini içeren ergoterapi temelli uygulamalara yer verilmesi önemlidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Ergoterapi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-14T08:50:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |