dc.contributor.advisor | Gökmen, Rengim | |
dc.contributor.author | Beysülen, Helin | |
dc.date.accessioned | 2024-11-13T12:23:20Z | |
dc.date.issued | 2024-11-05 | |
dc.date.submitted | 2024-10-09 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36107 | |
dc.description.abstract | Sound production and process is a physical phenomenon resulting from the combination of various factors. When this phenomenon is combined with conducting technique, especially in the context of the concept of time, and when it is realised in cooperation with the orchestra, which is a collective structure, the process becomes even more multidimensional. In order to understand the sound production process in terms of conducting technique, information based on physical laws such as the concept of time, human perception and the formation process of sound, which are generally not expected to be investigated by artists, should be analysed. Because the movements through which sound production takes place in conducting technique and the effects of these movements on the sound production process of instruments can only be explained with a more accurate approach by obtaining this information. At this point, it is accepted as a general knowledge that sound production is achieved in the journey that takes place within the beat patterns in the conducting technique. Furthermore, the preparatory movement that allows the conductor to take the lead is also included in the literature. This study aims to examine what happens technically in the process of connecting each beat to the next beat. In this study, by analysing the role of the preparatory movement and the micro-preparatory movement included in this movement and the physical preparation between the beats in the sound production process, the conducting technique and the sound production process of orchestral instruments are aimed to be discussed in detail. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Şeflik | |
dc.subject | Şeflik teknikleri | |
dc.subject | Zaman kavramı | |
dc.subject | Ses üretimi | |
dc.subject | Orkestra enstrümanları | |
dc.title | Orkestra Şefliği Bakımından Hazırlık Hareketi ve Orkestra Enstrümanlarının Ses Üretim Süreci | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Ses üretimi ve süreci, birçok farklı faktörün birleşimi sonucu ortaya çıkan bir fiziksel olgudur. Bu olgu, özellikle zaman kavramı bağlamında şeflik tekniğiyle birleştiğinde ve kolektif bir yapı olan orkestrayla işbirliği içerisinde gerçekleştirildiğinde, süreç daha da çok boyutlu hale gelmektedir. Ses üretim sürecinin şeflik tekniği açısından anlaşılabilmesi için, genellikle sanatçılardan araştırılması beklenmeyen zaman kavramı, insan algısı ve sesin oluşum süreci gibi fiziksel yasalara dayanan bilgilerin incelenmesi gerekmektedir. Zira şeflik tekniğinde ses üretiminin hangi hareketlerle gerçekleştiği ve bu hareketlerin enstrümanların ses üretim sürecine etkileri, ancak bu bilgilerin edinilmesiyle daha doğru bir yaklaşımla açıklanabilecektir. Bu noktada, şeflik tekniğinde vuruş kalıplarının içinde gerçekleşen yolculukta ses üretiminin elde edildiği genel bir bilgi olarak kabul edilmektedir. Ayrıca, şefin ön almasına olanak veren hazırlık hareketi de literatürde yer almaktadır. Bu çalışma, her bir vuruşun bir sonraki vuruşa bağlanma sürecinde teknik açıdan neler gerçekleştiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, hazırlık hareketi ve bu harekete dahil olan mikro hazırlık hareketi ile vuruşlar arasındaki bedensel hazırlığın ses üretim sürecindeki rolü incelenerek, şeflik tekniği ve orkestra enstrümanlarının ses üretim süreci ayrıntılı bir biçimde ele alınması amaçlanmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Kompozisyon ve Orkestra Şefliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-13T12:23:20Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |