dc.contributor.advisor | Ünlü, Hikmet | |
dc.contributor.author | Balı Üner, Beste | |
dc.date.accessioned | 2024-11-13T07:34:56Z | |
dc.date.issued | 2024-10-30 | |
dc.date.submitted | 2024-08-28 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36098 | |
dc.description.abstract | This thesis investigates the ontological foundations of aesthetics to propose a solution to the crisis of
aesthetics evident in various contexts. Using the phenomenological method, it seeks to determine the
existential structure of aesthetics, based on the premise that aesthetic experience is a fundamental part of
consciousness. Within this framework, the thesis undertakes the phenomenological mission of essence
inquiry for aesthetics, aiming to establish a foundation for a holistic aesthetic theory. The thesis is organized
into three main chapters. The first chapter presents the phenomenological approach and methodology. In
the second chapter, it examines the historical development of the concepts of aesthetics and art, addressing fore-structures within Western aesthetic discourse, and identifies the origins of these structures to propose a new research starting point. The third chapter explores the phenomenological thresholds of aesthetics from this new perspective, ultimately presenting an ontological understanding of the meaning of aesthetics in the conclusion. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | estetik | tr_TR |
dc.subject | estetiğin özü | tr_TR |
dc.subject | estetiğin krizi | tr_TR |
dc.subject | fenomenolojik estetik | tr_TR |
dc.subject | estetikte önyargılar | tr_TR |
dc.subject | fenomenoloji | tr_TR |
dc.subject | fenomenolojik yaklaşım | tr_TR |
dc.title | Estetiğin Özüne İlişkin Fenomenolojik Bir Araştırma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez, estetiğin ontolojik temellerini araştırarak, birçok farklı bağlamda kendini gösteren estetiğin krizine
karşı bir çözüm geliştirmeyi amaçlar. Fenomenolojik yöntem ile, estetik deneyimin, bilincin temel ve
zorunlu bir parçası olduğu varsayımıyla, estetiğin varoluşsal yapısını belirlemeyi hedefler. Bu kapsamda
fenomenolojinin öz araştırması misyonunu estetik adına yüklenerek, bütüncül bir estetik teori için altyapı
oluşturma çabası taşır. Tez, üç ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, fenomenolojik yaklaşım ve yöntem
aktarılırken, ikinci bölümde estetik ve sanat kavramlarının tarihsel gelişimi, Batı estetik söylemindeki
önyargılar incelenmekte ve önyargıların kökeni saptanarak araştırmaya yeni bir başlangıç noktası
belirlenmektedir. Üçüncü bölümde ise belirlenen bu başlangıç noktasından itibaren estetiğin fenomenolojik
eşikleri araştırılmakta ve tezin sonucunda estetiğin ontolojik anlamına dair bir tablo ortaya konulmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Felsefe | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-13T07:34:57Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |