dc.contributor.advisor | Doyuran, Zeynep | |
dc.contributor.author | Erol, Berkay | |
dc.date.accessioned | 2024-11-13T07:31:24Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-09-03 | |
dc.identifier.citation | Erol, B. (2024). A Computer Mediated Analysis of Neologisms Used by Turkish Speakers on X Social Media Platform [Master's Thesis, Hacettepe University]. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36094 | |
dc.description.abstract | Neologism refers to newly emerged words and expressions or new definitions for existing words
or expressions. Neologisms are an essential part of lexicography and etymology studies since
new words constantly emerge in lexicons due to the dynamic nature of languages. There are
recent efforts to compile neologisms in Turkish for lexicology studies. In addition, social media
application programming interfaces (APIs) have become a recent trend in compiling massive
quantities of data. This study facilitates X API to gather Tweets from X to compile a corpus and
analyse and categorise neologisms used on social media. The corpus is compiled from Tweets
sent from Turkey in Turkish between 01.01.2023 and 31.12.203. The corpus amounts to 327.262
Tweets with a total word count of 2.463.075. These Tweets are then tokenised by using TRNLP
for further analysis. The tokenised entries are morphologically analysed via TrMorph to account
for lemmatisation. The resulting data was analysed to identify Turkish neologisms most prevalent
on the social media platform X. The selected neologisms account for lemmatisation and semantic
shifting. Definitions of all neologisms found in the study are explained with examples. These
neologisms are then analysed based on five categories: their frequency in the data set, function,
coinage, formation process, and source. The study finds that neologisms used by Turkish
speakers on social media are primarily expressive in function. Furthermore, the study finds that
all the neologisms formed through borrowings were directly taken from English. The study also
presents five new neologism formation methods for the Turkish language: blending, hypocoristic
neologisms, hybrid neologisms, phono-semantic shifts, and phraseology. Hypocoristic
neologisms are proposed as a new neology formation method unique to Turkish. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Neologisms | tr_TR |
dc.subject | Language Change | tr_TR |
dc.subject | Social Media | tr_TR |
dc.subject | X | tr_TR |
dc.subject | Tweets | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Filoloji. Dilbilim. | tr_TR |
dc.title | A Computer Mediated Analysis of Neologisms Used by Turkish Speakers on X Social Media Platform | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Neolojizm, yeni ortaya çıkan kelime ve ifadeleri veya mevcut kelime ya da ifadelere getirilen yeni
tanımları ifade eder. Neolojizmler, dillerin dinamik yapısı nedeniyle sözlüklerde sürekli olarak yeni
kelimeler ortaya çıktığı için sözlükbilim ve etimoloji çalışmalarının önemli bir parçasıdır. Türkçede
neolojizmleri derlemek için yapılan son çalışmalar, sözlükbilim alanında önemli bir yer
tutmaktadır. Buna ek olarak, sosyal medya uygulama programlama arayüzleri (API'ler), büyük
miktarda veri derlemek için son zamanlarda yaygın bir trend haline gelmiştir. Bu çalışma, X
API'sini kullanarak X'ten Tweet toplayıp bir derlem oluşturmayı ve sosyal medyada kullanılan
neolojizmleri analiz edip sınıflandırmayı amaçlamaktadır. Derlem, 01.01.2023 ile 31.12.2023
tarihleri arasında Türkiye'den atılan Türkçe Tweetlerden derlenmiştir. Derlem, toplamda
2.463.075 kelimeden oluşan 327.262 Tweet içermektedir. Bu Tweetler, daha detaylı analiz
edilmek üzere TRNLP kullanılarak tokenleştirilmiştir. Tokenleştirilen veriler, lematizasyon
amacıyla TrMorph kullanılarak morfolojik bakımdan analiz edilmiştir. Elde edilen veriler, sosyal
medya platformu X üzerinde en yaygın kullanılan Türkçe neolojizmleri belirlemek amacıyla
incelenmiştir. Seçilen neolojjzmler lematizasyon ve anlam kayması göz önünde bulundurularak
ele alınmıştır. Çalışmada bulunan tüm neolojizmlerin örneklerle beraber tanımı yapılmıştır. Bu
neolojizmler daha sonra dört kategoriye göre analiz edilmiştir: işlevleri, türetilme biçimleri, oluşum
süreçleri ve kaynakları. Her bir kategori için sıklık analizi yapılmıştır. Çalışma, Türkçe konuşan
sosyal medya kullanıcıları tarafından kullanılan neolojizmlerin çoğunlukla ifadeye dayalı işlevlerde
olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, çalışmada tespit edilen tüm ödünç alınma yöntemiyle
oluşturulan neolojizmlerin doğrudan İngilizceden alındığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, Türk dili
için beş yeni neolojizm oluşum yöntemi sunmaktadır: harmanlama, küçültme neolojizmleri, hibrit
neolojizmler, ses-anlam kaymaları ve öbeksel neolojizmler. Küçültme neolojizmleri, tamamen
yeni ve Türkçeye özgü bir neolojizm oluşum yöntemi olarak önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İngiliz Dilbilimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-13T07:31:24Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |