Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoyuran, Zeynep
dc.contributor.authorErol, Berkay
dc.date.accessioned2024-11-13T07:31:24Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-03
dc.identifier.citationErol, B. (2024). A Computer Mediated Analysis of Neologisms Used by Turkish Speakers on X Social Media Platform [Master's Thesis, Hacettepe University].tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36094
dc.description.abstractNeologism refers to newly emerged words and expressions or new definitions for existing words or expressions. Neologisms are an essential part of lexicography and etymology studies since new words constantly emerge in lexicons due to the dynamic nature of languages. There are recent efforts to compile neologisms in Turkish for lexicology studies. In addition, social media application programming interfaces (APIs) have become a recent trend in compiling massive quantities of data. This study facilitates X API to gather Tweets from X to compile a corpus and analyse and categorise neologisms used on social media. The corpus is compiled from Tweets sent from Turkey in Turkish between 01.01.2023 and 31.12.203. The corpus amounts to 327.262 Tweets with a total word count of 2.463.075. These Tweets are then tokenised by using TRNLP for further analysis. The tokenised entries are morphologically analysed via TrMorph to account for lemmatisation. The resulting data was analysed to identify Turkish neologisms most prevalent on the social media platform X. The selected neologisms account for lemmatisation and semantic shifting. Definitions of all neologisms found in the study are explained with examples. These neologisms are then analysed based on five categories: their frequency in the data set, function, coinage, formation process, and source. The study finds that neologisms used by Turkish speakers on social media are primarily expressive in function. Furthermore, the study finds that all the neologisms formed through borrowings were directly taken from English. The study also presents five new neologism formation methods for the Turkish language: blending, hypocoristic neologisms, hybrid neologisms, phono-semantic shifts, and phraseology. Hypocoristic neologisms are proposed as a new neology formation method unique to Turkish.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectNeologismstr_TR
dc.subjectLanguage Changetr_TR
dc.subjectSocial Mediatr_TR
dc.subjectXtr_TR
dc.subjectTweetstr_TR
dc.subjectTurkish Languagetr_TR
dc.subject.lcshFiloloji. Dilbilim.tr_TR
dc.titleA Computer Mediated Analysis of Neologisms Used by Turkish Speakers on X Social Media Platformtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetNeolojizm, yeni ortaya çıkan kelime ve ifadeleri veya mevcut kelime ya da ifadelere getirilen yeni tanımları ifade eder. Neolojizmler, dillerin dinamik yapısı nedeniyle sözlüklerde sürekli olarak yeni kelimeler ortaya çıktığı için sözlükbilim ve etimoloji çalışmalarının önemli bir parçasıdır. Türkçede neolojizmleri derlemek için yapılan son çalışmalar, sözlükbilim alanında önemli bir yer tutmaktadır. Buna ek olarak, sosyal medya uygulama programlama arayüzleri (API'ler), büyük miktarda veri derlemek için son zamanlarda yaygın bir trend haline gelmiştir. Bu çalışma, X API'sini kullanarak X'ten Tweet toplayıp bir derlem oluşturmayı ve sosyal medyada kullanılan neolojizmleri analiz edip sınıflandırmayı amaçlamaktadır. Derlem, 01.01.2023 ile 31.12.2023 tarihleri arasında Türkiye'den atılan Türkçe Tweetlerden derlenmiştir. Derlem, toplamda 2.463.075 kelimeden oluşan 327.262 Tweet içermektedir. Bu Tweetler, daha detaylı analiz edilmek üzere TRNLP kullanılarak tokenleştirilmiştir. Tokenleştirilen veriler, lematizasyon amacıyla TrMorph kullanılarak morfolojik bakımdan analiz edilmiştir. Elde edilen veriler, sosyal medya platformu X üzerinde en yaygın kullanılan Türkçe neolojizmleri belirlemek amacıyla incelenmiştir. Seçilen neolojjzmler lematizasyon ve anlam kayması göz önünde bulundurularak ele alınmıştır. Çalışmada bulunan tüm neolojizmlerin örneklerle beraber tanımı yapılmıştır. Bu neolojizmler daha sonra dört kategoriye göre analiz edilmiştir: işlevleri, türetilme biçimleri, oluşum süreçleri ve kaynakları. Her bir kategori için sıklık analizi yapılmıştır. Çalışma, Türkçe konuşan sosyal medya kullanıcıları tarafından kullanılan neolojizmlerin çoğunlukla ifadeye dayalı işlevlerde olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, çalışmada tespit edilen tüm ödünç alınma yöntemiyle oluşturulan neolojizmlerin doğrudan İngilizceden alındığı sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma, Türk dili için beş yeni neolojizm oluşum yöntemi sunmaktadır: harmanlama, küçültme neolojizmleri, hibrit neolojizmler, ses-anlam kaymaları ve öbeksel neolojizmler. Küçültme neolojizmleri, tamamen yeni ve Türkçeye özgü bir neolojizm oluşum yöntemi olarak önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dilbilimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-11-13T07:31:24Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster