Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorREİS, HURİYE
dc.contributor.advisorREİS, HURİYE
dc.contributor.authorİŞÇİ, OSMAN
dc.date.accessioned2024-11-11T11:40:26Z
dc.date.issued2024-10-11
dc.date.submitted2024-09-05
dc.identifier.citationİŞÇİ, Osman. Representation of Violence in the Troubles Poetry of Seamus Heaney. Ph.D. Dissertation, Ankara, 2024.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36090
dc.description.abstractThis thesis studies Seamus Heaney’s Troubles poetry from the perspective of violence theory and argues that these poems represent violence performed and experienced during the Troubles in Northern Ireland. Violence theory defines violence as a concept that causes multiple harm at individual and collective levels. In fact, violence denies the human qualities of any individual or community to prevent people from realising their full potential. The violence theory also classifies violence according to the form and impact of violence under three categories, namely physical, structural, and cultural violence. While physical violence is about physical attacks of which results are immediate, visible, and useful to create a sense of fear among individuals and at the community level. Moreover, structural violence refers to social, economic, and political policies and practices. The other form is cultural violence, which is about policies and practices on cultural elements such as language, religion, and customs to distort individual or collective identity as well as to justify practices of the two other violence forms. Heaney’s selected poems engage with the destructive effects of these forms of violence and make the violence of the Troubles more visible. Accordingly, Chapter I analyses the representation of physical forms of violence, the deaths and injuries caused by killings, torturing, bombings, beatings in the poems "Limbo" from Wintering Out (1972), “Punishment”, “The Grauballe Man”, “Summer 1969” from North (1975), and “Casualty” from Field Work (1979) and shows that Heaney's poems of physical violence foreground the physical violence communities were subjected to during the Troubles in Northern Ireland. Chapter II examines structural and cultural forms of violence. “For the Commander of the Eliza” from Death of a Naturalist (1966), “Requiem for the Croppies” from Door into the Dark (1969), “The Toome Road” from Field Work (1979), and “From the Frontier of Writing” from The Haw Lantern (1987) are examined under the structural forms of violence. Chapter II demonstrates that Heaney represents the structural form of violence as injustice and discrimination resulting from the political and social structure of Northern Ireland. Heaney's poems also focus on the British colonial policies related to the religion, language, and customs of Northern Ireland as cultural forms of violence in “Traditions” from Wintering Out (1972), “Whatever You Say Say Nothing” and “Funeral Rites” from North (1975). This thesis concludes that Heaney's Troubles poetry examines violence under the physical, structural, and cultural forms of and makes violence resulting from the Troubles more visible and functions as the voice of the victims.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSeamus Heaney, Troubles Poetry, Troubles, Northern Ireland, violence theory, forms of violencetr_TR
dc.subject.lcshİngiliz edebiyatıtr_TR
dc.titleREPRESENTATION OF VIOLENCE IN THE TROUBLES POETRY OF SEAMUS HEANEYtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu tez Seamus Heaney’nin Sorunlu Yıllar Şiirini şiddet teorisi açısından inceler ve bu kategorideki şiirlerin Kuzey İrlanda’daki Sorun Yıllar’da uygulanan ve deneyimlenen şiddeti ele aldığını savlar. Şiddet teorisi şiddeti bireysel ve kolektif düzeyde çoklu zarar ve yıkıma yol açan bir kavram olarak tanımlar. Esasen, şiddet bireylerin ve toplulukların potansiyellerini tam olarak gerçekleştirmelerini önlemek amacıyla insani özelliklerini inkar eder. Ayrıca, şiddet teorisi şiddeti biçim ve etkilerine göre fiziksel, yapısal ve kültürel şiddet biçimleri olarak sınıflandırır. Fiziksel şiddet sonuçları hemen ortaya çıkan ve görünür olan fiziki fiiller ile ilgili olup bireysel ve toplum düzeyinde korku yaratmak için elverişlidir. Öte yandan, yapısal şiddet sosyal, ekonomik ve politik alandaki politika ve uygulamalar ile ilgilidir. Diğer bir şiddet biçimi olan kültürel şiddet bireysel ve kolektif kimliğe zarar vermek aynı zamanda diğer iki şiddet biçimini gerekçelendirmek üzere dil, din ve gelenek gibi kültürel bileşenlere ilişkin izlenen politika ve uygulamalardır. Heaney’nin seçili şiirleri bu şiddet biçimlerinin yıkıcı etkilerini ele alır ve Sorunlu Yıllar dönemindeki şiddeti daha görünür kılar. Bu bağlamda, tezin birinci bölümü Wintering Out (1972) kitabından “Limbo”, North (1975) kitabından “Punishment”, “The Grauballe Man”, “Summer 1969” ve Field Work (1979) kitabından “Casualty” şiirlerinde ele alınan öldürme, işkence, bombalama ve dövme fiillerinin yol açtığı ölüm ve yaralanma biçimindeki fiziksel şiddetin ele alınışını inceler. Bu incelemede Heaney’nin fiziksel şiddet şiirlerinin Kuzey İrlanda’daki Sorunlu Yıllar döneminde toplumun maruz kaldığı fiziksel şiddeti öne çıkardığını gösterir. İkinci bölüm yapısal ve kültürel şiddet biçimlerini ele alır. Death of a Naturalist (1966) kitabından “For the Commander of the Eliza”, Door into the Dark (1969) kitabından “Requiem for the Croppies”, Field Work (1979) kitabından “The Toome Road” ve The Haw Lantern (1987) kitabından “From the Frontier of Writing” şiirleri yapısal şiddet kategorisinde incelenir. İkinci bölüm Heaney’nin yapısal şiddet şiirlerinin Kuzey İrlanda’daki politik ve sosyal yapıdan kaynaklı haksızlık ve ayrımcılığı ele aldığını ortaya koyar. Heaney’nin şiirleri Britanya’nın Kuzey İrlanda’daki din, dil ve geleneklerle ile ilgili izlediği kolonyal politikalara da kültürel şiddet biçimleri olarak odaklanır. Wintering Out (1972) kitabından “Traditions”, North (1975) kitabından “Whatever You Say Say Nothing” ve “Funeral Rites” şiirleri bu konuları ele alır. Bu tez Heaney’nin Sorunlu Yıllar Şiirinin şiddeti fiziksel, yapısal ve kültürel biçimleri olarak ele aldığı ve Sorunlu Yıllar dönemindeki şiddeti daha görünür kıldığı ve şiddet mağdurlarının, kurbanlarının sesi olarak işlev gördüğü sonucuna varır.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-11-11T11:40:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster