dc.contributor.advisor | Yasa Yaman, Zeynep | |
dc.contributor.author | Özoğlu Çelikler, Anıl | |
dc.date.accessioned | 2024-10-21T10:52:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-09-05 | |
dc.identifier.citation | Özoğlu Çelikler, A. (2024). Osmanlı Fotoğraflarında İmgenin ve Temsilin Değişimi 1908-1914 [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36073 | |
dc.description.abstract | This study primarily examines how the political changes in the Ottoman Empire between 1908, when the Second Constitutional Monarchy was proclaimed, and the Empire's entry into World War I in 1914, impacted Ottoman visual culture, specifically in the field of photography, and how the purposes and content of photography evolved during this period. With the declaration of the Second Constitutional Monarchy, the constitutional order was re-established, and a parliamentary system was introduced. Reforms were implemented in the political, social, and economic spheres, alongside developments in areas such as press freedom and freedom of expression. As a result, photography began to appear more frequently in newspapers and magazines, becoming more accessible to the public. Simultaneously, during this tumultuous period, which marked the final years of the Ottoman Empire characterized by political instability, civil unrest, and wars the use of photographs with new themes in newspapers and magazines became increasingly widespread. The objective of this study is to analyze the changing forms of photographic imagery and representation in relation to the political, social, and cultural dynamics of the period, which facilitated these changes, by examining the emergence of new subject types and their underlying causes.
As part of the research, photographs from the 1908-1914 issues of Servet-i Fünun, Şehbal, and Resimli Kitab the leading periodicals of the time reflecting the political and cultural atmosphere as well as the visual culture of the era alongside photographs from the 1908-1914 issues of L'Illustration, a prominent international publication, were scanned and categorized according to their content using content analysis. Through this approach, while tracing the changes in photographic imagery and representation, the study aims to uncover the significant role photography played in producing meaning and conveying it as a tool, based on the photographs featured in these publications. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Geç osmanlı dönemi | |
dc.subject | II. Meşrutiyet | |
dc.subject | Sultan V. Mehmed Reşad | |
dc.subject | Fotoğraf | |
dc.subject | Fotografik temsil | |
dc.subject | Resimli basın | |
dc.subject | Propaganda | |
dc.title | Osmanlı Fotoğraflarında İmgenin ve Temsilin Değişimi 1908-1914 | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma temel olarak, Osmanlı İmparatorluğu’nda II. Meşrutiyet’in ilan edildiği 1908 yılından İmparatorluğun 1914’te I. Dünya Savaş’ına katılmasına kadar olan süreçte yaşanan siyasi değişimlerin, Osmanlı görsel kültürünü fotoğraf alanında nasıl etkilediğine, fotoğrafın kullanım amaçlarının ve içeriğinin nasıl bir değişim geçirdiğine odaklanmaktır. II. Meşrutiyet’in ilanı ile birlikte anayasal düzen yeniden tesis edilmiş ve parlamenter sistem kurulmuştur. Siyasi, sosyal ve ekonomik alanlarda reformlar gerçekleştirilmiş, basın özgürlüğü ve ifade özgürlüğü gibi konularda gelişmeler yaşanmıştır. Böylelikle fotoğraf gazete ve dergilerde daha fazla yer almış ve daha ulaşılabilir hale gelmiştir. Aynı zamanda, iç karışıklıkların ve savaşların yaşandığı siyasi istikrarsızlıklarla özdeşleşmiş olan Osmanlı İmparatorluğu'nun son yıllarına denk gelen bu çalkantılı dönemde fotoğrafların yeni temalarla birlikte gazete ve dergilerde kullanımının daha yaygın hale geldiği görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, yeni konu türlerinin ortaya çıkmasıyla değişen fotografik imge ve temsil biçimlerini ve nedenlerini bu değişime zemin hazırlayan dönemin siyasi, sosyal ve kültürel dinamikleriyle ilişkilendirerek incelemektir.
Araştırma kapsamında dönemin 1908-1914 yılları arasında çıkan önde gelen ve hem siyasi ve kültürel atmosferini hem de görsel kültürünü yansıtan öne çıkan süreli yayınlarından olan Servet-i Fünun, Şehbal ve Resimli Kitap, uluslararası yayınlardan da yine meşhur L’Illustration dergilerinin 1908-1914 yılları arasında çıkan sayılarındaki fotoğraflar taranmış ve içerik analiziyle konularına göre kategorize edilmiştir. Böylelikle, fotografik imgenin ve temsilin geçirdiği değişimin izi sürülürken, fotoğrafın anlam üretme ve bir araç olarak bunu iletmedeki etkin rolü söz konusu yayınlardaki fotoğraflar ışığında tartışılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-21T10:52:54Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |