Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKutluay, Emir
dc.contributor.authorAydın, Buğra
dc.date.accessioned2024-10-18T07:15:54Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-04-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36028
dc.description.abstractThe benefits of the relative new passive vibration isolation device, known as an Inerter or J-Damper, have been examined in terms of ride comfort for heavy commercial vehicle seat and cabin suspensions. The investigations were conducted using the equations of motion for a 5-axle tractor-trailer combination with 14 degrees of freedom associated with such a vehicle. Inerter devices were applied in various combinations in the cabin and seat suspensions, and each combination was realized by adding increasing inertance to spring and damper pairs corresponding to different natural frequencies and damping ratios. Weighted RMS acceleration values and RMS displacements were calculated in the frequency domain for each parameter set, and the changes obtained with increasing inertance were illustrated graphically. Weighted RMS accelerations were calculated using methods defined by the ISO-2631:1997 standard. Road surface irregularities were defined according to the ISO-8608:2016 standard. The results indicated that within the selected range, an increase in inertance led to a decrease in weighted accelerations and displacements. This suggests that the implementation of inerter devices in the seat and cabin suspensions of heavy commercial vehicles can improve ride comfort.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectinertertr_TR
dc.subjectinerter based seat suspensiontr_TR
dc.subjectheavy vehicle inerter seat and cab suspensiontr_TR
dc.subjectride comforttr_TR
dc.subjectride comfort with inertertr_TR
dc.titleRIDE COMFORT EFFECTS OF INERTER IMPLEMENTATION AT HEAVY VEHICLE SUSPENSION SEATtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetInerter olarak adlandıralan ve J-Damper olarak da bilinen göreceli yeni pasif titre¸sim izole edici cihazın a˘gır ticari araç koltuk ve kabin süspansiyonunda getirdi˘gi faydalar sürü¸s konforu bakımından incelenmi¸stir. ˙Incelemeler, 5 akslı çekici-dorse kombinasyonu ile bu tipte bir araca ait 14 hareket sebestli˘gine sahip hareket denklemleri ile yapılmı¸stır. ˙Inerter cihazları, kabinde ve koltukta farklı kombinasyonlarda uygulanmı¸s ve her kombinasyon, farklı do˘gal freakanslara ve sönüm oranlarına denk gelen yay-amotisör çiftlerine, 0’dan ba¸slayıp artan inertans eklenerek gerçekle¸stirilmi¸stir. Her bir parametre seti için a˘gırlıklı etkin ivme de˘geri ve etkin deplasman, frekans bölgesinde hesaplanmı¸s ve inertans artı¸sı ile birlikte elde edilen de˘gi¸simler grafikler ile gösterilmi¸stir. A˘gırlıklı etkin ivmeler, ISO-2631:1997 standardının belirlerdi˘gi metotlar ile hesaplanmı¸stır. Yol yüzey düzgünsüzlükleri ise ISO-8608:2016 standardına göre olu¸sturulmu¸stur. Sonuçlar, seçilmi¸s olan aralıkta, inertans artı¸sı ile birlikte etkin a˘gırlıklı ivmelerde ve aynı zamanda etkin deplasmanlarda dü¸sü¸s olu¸stu˘gunu, yani inerter cihazlarının a˘gır ticari araç koltuk süspansiyonunda ve kabin süspansiyonunda uygulanması halinde sürü¸s konforunun iyile¸sece˘gini göstermi¸stir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-10-18T07:15:54Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster