dc.contributor.advisor | Kutluay, Emir | |
dc.contributor.author | Aydın, Buğra | |
dc.date.accessioned | 2024-10-18T07:15:54Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | |
dc.date.submitted | 2024-04-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36028 | |
dc.description.abstract | The benefits of the relative new passive vibration isolation device, known as an Inerter or
J-Damper, have been examined in terms of ride comfort for heavy commercial vehicle seat
and cabin suspensions. The investigations were conducted using the equations of motion
for a 5-axle tractor-trailer combination with 14 degrees of freedom associated with such
a vehicle. Inerter devices were applied in various combinations in the cabin and seat
suspensions, and each combination was realized by adding increasing inertance to spring and
damper pairs corresponding to different natural frequencies and damping ratios. Weighted
RMS acceleration values and RMS displacements were calculated in the frequency domain
for each parameter set, and the changes obtained with increasing inertance were illustrated
graphically.
Weighted RMS accelerations were calculated using methods defined by the ISO-2631:1997
standard. Road surface irregularities were defined according to the ISO-8608:2016 standard.
The results indicated that within the selected range, an increase in inertance led to a decrease
in weighted accelerations and displacements. This suggests that the implementation of inerter devices in the seat and cabin suspensions of heavy commercial vehicles can improve
ride comfort. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | inerter | tr_TR |
dc.subject | inerter based seat suspension | tr_TR |
dc.subject | heavy vehicle inerter seat and cab suspension | tr_TR |
dc.subject | ride comfort | tr_TR |
dc.subject | ride comfort with inerter | tr_TR |
dc.title | RIDE COMFORT EFFECTS OF INERTER IMPLEMENTATION AT HEAVY VEHICLE SUSPENSION SEAT | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Inerter olarak adlandıralan ve J-Damper olarak da bilinen göreceli yeni pasif titre¸sim izole
edici cihazın a˘gır ticari araç koltuk ve kabin süspansiyonunda getirdi˘gi faydalar sürü¸s
konforu bakımından incelenmi¸stir. ˙Incelemeler, 5 akslı çekici-dorse kombinasyonu ile bu
tipte bir araca ait 14 hareket sebestli˘gine sahip hareket denklemleri ile yapılmı¸stır. ˙Inerter
cihazları, kabinde ve koltukta farklı kombinasyonlarda uygulanmı¸s ve her kombinasyon,
farklı do˘gal freakanslara ve sönüm oranlarına denk gelen yay-amotisör çiftlerine, 0’dan
ba¸slayıp artan inertans eklenerek gerçekle¸stirilmi¸stir. Her bir parametre seti için a˘gırlıklı
etkin ivme de˘geri ve etkin deplasman, frekans bölgesinde hesaplanmı¸s ve inertans artı¸sı ile
birlikte elde edilen de˘gi¸simler grafikler ile gösterilmi¸stir.
A˘gırlıklı etkin ivmeler, ISO-2631:1997 standardının belirlerdi˘gi metotlar ile hesaplanmı¸stır.
Yol yüzey düzgünsüzlükleri ise ISO-8608:2016 standardına göre olu¸sturulmu¸stur.
Sonuçlar, seçilmi¸s olan aralıkta, inertans artı¸sı ile birlikte etkin a˘gırlıklı ivmelerde ve aynı
zamanda etkin deplasmanlarda dü¸sü¸s olu¸stu˘gunu, yani inerter cihazlarının a˘gır ticari araç
koltuk süspansiyonunda ve kabin süspansiyonunda uygulanması halinde sürü¸s konforunun
iyile¸sece˘gini göstermi¸stir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-18T07:15:54Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |