dc.contributor.advisor | KUMBAY YILDIZ, ŞÖLEN | |
dc.contributor.author | KANDAŞ, ABDULKADİR | |
dc.date.accessioned | 2024-10-18T07:10:24Z | |
dc.date.issued | 2024-05-13 | |
dc.date.submitted | 2024-04-19 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36021 | |
dc.description.abstract | Thrust Vector Systems are used to control the angle or angular velocity of the thrust
generated by engines in combat aircraft, spacecraft, or rocket systems. The process of
enabling movement capability in Thrust Vector Systems through specific control methods
is known as Thrust Vector Control. These control systems must effectively counteract
disturbances and changes in system parameters resulting from environmental conditions.
This thesis encompasses the results obtained from the utilization of Indirect and Direct
Self-Tuning Model Reference and Proportional-Integral Control approaches in the
control of Thrust Vector Systems. The control approaches mentioned have been utilized
in two distinct methodologies. One methodology employs cascade control, which
incorporates an inner speed loop and an outer position loop. The other methodology
utilizes a single-loop position control strategy. Both control strategies have undergone
rigorous testing through simulations and real-time experimentation. In simulations, the
methods are subjected to various disturbances to assess their respective disturbance
rejection capabilities, providing comprehensive insights into their comparative
performances. The real-time application results obtained in this study reveal that both Indirect and Direct
Self-Tuning Model Reference and Indirect Self-Tuning Proportional-Integral Control
methods demonstrated satisfactory control performances. However, it's noteworthy that
the Direct Self-Tuning Proportional-Integral Control approach, despite its promising
performance in simulations, could not be successfully executed in real-time. Among all
the application results, Indirect Self-Tuning Model Reference Control emerged as the
most effective approach, showcasing superior performance. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İtki Vektör Denetimi | tr_TR |
dc.subject | Model Dayanaklı Denetim | tr_TR |
dc.subject | Sürekli En Küçük Kareler (SZEKK) | tr_TR |
dc.subject | Uyarlamalı Denetim | tr_TR |
dc.subject | Dolaylı Özayarlamalı Denetim | tr_TR |
dc.subject | Doğrudan Özayarlamalı Denetim | tr_TR |
dc.subject | Oransal Tümlevsel (OTüm) Denetim | tr_TR |
dc.title | UYARLAMALI DENETİM YÖNTEMLERİNİN SIVI YAKITLI ROKETLERDE İTKİ VEKTÖR DENETİM SİSTEMLERİNE UYGULANMASI | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İtki Vektör Sistemleri, savaş uçakları, uzay araçları veya roket sistemlerinde motorlar
tarafından üretilen itme kuvvetinin açısını veya açısal hızını kontrol etmek için kullanılır.
Belirli denetim yöntemleriyle İtki Vektör Sistemlerine hareket yeteneği sağlama süreci
İtki Vektör Denetimi olarak adlandırılır. Bu denetim sistemleri, çevresel koşullardan
kaynaklanan bozucuların ve sistem parametrelerindeki değişikliklerin etkisi altında dahi
etkili bir başarım sergilemelidir.
Bu tez, Dolaylı ve Doğrudan Özayarlamalı Model Dayanaklı Denetim ve Oransal
Tümlevsel Denetim yaklaşımlarının İtki Vektör Sistemlerinin denetiminde kullanılması
ile elde edilen sonuçları içermektedir. Bu denetim yaklaşımları iki farklı yapıda
kullanılmıştır. Bunlardan ilki, bir iç hız döngüsü ve bir dış pozisyon döngüsüne sahip olan
ardışık denetim yapısı, diğeri ise tek döngülü pozisyon denetim yapısıdır. Her iki
yaklaşım da hem benzetim hem de uygulama çalışmaları aracılığıyla detaylı bir biçimde
incelenmiştir. Benzetimler esnasında sistem bir dizi bozucuya maruz bırakılarak
yöntemlerin bozucu bastırma başarımları da karşılaştırılmıştır.
Bu çalışmada elde edilen gerçek zamanlı uygulama sonuçları Dolaylı ve Doğrudan
Özayarlamalı Model Dayanaklı Denetim ile Dolaylı Oransal Tümlevsel Denetim
yöntemlerinin tatmin edici başarım gösterdiğini ortaya koymuştur. Doğrudan
Özayarlamalı Oransal Tümlevsel Denetim yöntemi ise, benzetim çalışmalarında
sergilediği yüksek denetim başarımına rağmen gerçek zamanlı olarak başarılı bir şekilde uygulanamamıştır. Tüm uygulama sonuçları dikkate alındığında Dolaylı Özayarlamalı
Model Dayanaklı Denetim yaklaşımı hem ardışık hem de tek döngülü denetim yapısında
en iyi sonucu vermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Elektrik –Elektronik Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-18T07:10:24Z | |
dc.funding | Diğer | tr_TR |
dc.subtype | project | tr_TR |