Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKUMBAY YILDIZ, ŞÖLEN
dc.contributor.authorKANDAŞ, ABDULKADİR
dc.date.accessioned2024-10-18T07:10:24Z
dc.date.issued2024-05-13
dc.date.submitted2024-04-19
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/36021
dc.description.abstractThrust Vector Systems are used to control the angle or angular velocity of the thrust generated by engines in combat aircraft, spacecraft, or rocket systems. The process of enabling movement capability in Thrust Vector Systems through specific control methods is known as Thrust Vector Control. These control systems must effectively counteract disturbances and changes in system parameters resulting from environmental conditions. This thesis encompasses the results obtained from the utilization of Indirect and Direct Self-Tuning Model Reference and Proportional-Integral Control approaches in the control of Thrust Vector Systems. The control approaches mentioned have been utilized in two distinct methodologies. One methodology employs cascade control, which incorporates an inner speed loop and an outer position loop. The other methodology utilizes a single-loop position control strategy. Both control strategies have undergone rigorous testing through simulations and real-time experimentation. In simulations, the methods are subjected to various disturbances to assess their respective disturbance rejection capabilities, providing comprehensive insights into their comparative performances. The real-time application results obtained in this study reveal that both Indirect and Direct Self-Tuning Model Reference and Indirect Self-Tuning Proportional-Integral Control methods demonstrated satisfactory control performances. However, it's noteworthy that the Direct Self-Tuning Proportional-Integral Control approach, despite its promising performance in simulations, could not be successfully executed in real-time. Among all the application results, Indirect Self-Tuning Model Reference Control emerged as the most effective approach, showcasing superior performance.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİtki Vektör Denetimitr_TR
dc.subjectModel Dayanaklı Denetimtr_TR
dc.subjectSürekli En Küçük Kareler (SZEKK)tr_TR
dc.subjectUyarlamalı Denetimtr_TR
dc.subjectDolaylı Özayarlamalı Denetimtr_TR
dc.subjectDoğrudan Özayarlamalı Denetimtr_TR
dc.subjectOransal Tümlevsel (OTüm) Denetimtr_TR
dc.titleUYARLAMALI DENETİM YÖNTEMLERİNİN SIVI YAKITLI ROKETLERDE İTKİ VEKTÖR DENETİM SİSTEMLERİNE UYGULANMASItr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetİtki Vektör Sistemleri, savaş uçakları, uzay araçları veya roket sistemlerinde motorlar tarafından üretilen itme kuvvetinin açısını veya açısal hızını kontrol etmek için kullanılır. Belirli denetim yöntemleriyle İtki Vektör Sistemlerine hareket yeteneği sağlama süreci İtki Vektör Denetimi olarak adlandırılır. Bu denetim sistemleri, çevresel koşullardan kaynaklanan bozucuların ve sistem parametrelerindeki değişikliklerin etkisi altında dahi etkili bir başarım sergilemelidir. Bu tez, Dolaylı ve Doğrudan Özayarlamalı Model Dayanaklı Denetim ve Oransal Tümlevsel Denetim yaklaşımlarının İtki Vektör Sistemlerinin denetiminde kullanılması ile elde edilen sonuçları içermektedir. Bu denetim yaklaşımları iki farklı yapıda kullanılmıştır. Bunlardan ilki, bir iç hız döngüsü ve bir dış pozisyon döngüsüne sahip olan ardışık denetim yapısı, diğeri ise tek döngülü pozisyon denetim yapısıdır. Her iki yaklaşım da hem benzetim hem de uygulama çalışmaları aracılığıyla detaylı bir biçimde incelenmiştir. Benzetimler esnasında sistem bir dizi bozucuya maruz bırakılarak yöntemlerin bozucu bastırma başarımları da karşılaştırılmıştır. Bu çalışmada elde edilen gerçek zamanlı uygulama sonuçları Dolaylı ve Doğrudan Özayarlamalı Model Dayanaklı Denetim ile Dolaylı Oransal Tümlevsel Denetim yöntemlerinin tatmin edici başarım gösterdiğini ortaya koymuştur. Doğrudan Özayarlamalı Oransal Tümlevsel Denetim yöntemi ise, benzetim çalışmalarında sergilediği yüksek denetim başarımına rağmen gerçek zamanlı olarak başarılı bir şekilde uygulanamamıştır. Tüm uygulama sonuçları dikkate alındığında Dolaylı Özayarlamalı Model Dayanaklı Denetim yaklaşımı hem ardışık hem de tek döngülü denetim yapısında en iyi sonucu vermiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentElektrik –Elektronik Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-10-18T07:10:24Z
dc.fundingDiğertr_TR
dc.subtypeprojecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster