dc.contributor.advisor | Aydın, Cevdet Coşkun | |
dc.contributor.author | Durmaz, Ali İhsan | |
dc.date.accessioned | 2024-10-18T06:44:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2023-12-22 | |
dc.identifier.citation | Durmaz, A. İ. (2024). Determination of the oil pipeline route, oil spill path and volume of oil by multi-criteria analysis [Doctor of Philosophy dissertation, Hacettepe University]. Graduate School of Science and Engineering. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35996 | |
dc.description.abstract | This thesis study focuses on implementing Geographical Information Systems (GIS) to identify potential spill locations and estimate crude oil pipeline routes.
A groundbreaking approach introduces a least-cost path algorithm, which aids in determining an optimal pipeline route that navigates topological and geographical complexities. This optimal path ensures both environmental preservation and socio-economic sustainability. A comparison is carried out between a conventional route-finding technique and the GIS-based approach, thus shedding light on the strengths and limitations of both methods in the context of pipeline planning and construction efficiency.
In the experimental results, the simplified route exhibited a shorter length of 148.99 km compared to the existing 155.83 km route, and also demonstrated lower costs of 129,053.00 compared to the existing route's 160,958.00.
Furthermore, the study pioneers a cartographic line simplification technique aimed at reducing complex topological combinations and eliminating unnecessary detours in pipeline routes. This strategy results in a more practical and realistic approach toward pipeline construction by removing high vertex points from the proposed route. Notably, the number of vertex points was reduced to 170 in the simplified route compared to 772 in the 30 m DEM route.
Exploiting GIS technology, remarkably Digital Elevation Models (DEMs), and state-of-the-art algorithms, the research predicts possible pipeline leakages and spills. Upon meticulous analysis, the accuracy of the sampled dataset improved from 84% to 93% after excluding erroneous pixels. High-risk regions can be identified by assessing terrain slope, pipeline pressure, and soil type. This proactive approach enables effective emergency planning and better resource allocation and potentially mitigates the environmental impact of oil spills.
In conclusion, this study highlights the immense potential of merging GIS capabilities and innovative algorithms in pipeline route planning and spill prediction, thus reducing potential environmental damage from oil spills. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Geographical Information Systems (GIS) | tr_TR |
dc.subject | Oil pipeline route estimation | tr_TR |
dc.subject | Spill location prediction | tr_TR |
dc.subject | Least-cost path algorithm | tr_TR |
dc.subject | Environmental impact | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Geomatik mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Determination of the Oil Pipeline Route, Oil Spill Path and Volume of Oil by Multi-Criteria Analysis | tr_TR |
dc.title.alternative | Petrol Boru Hatlarında Çok Kriterli Analizle Güzergâh, Sızıntının Yolu ve Hacminin Belirlenmesi | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışması, petrol boru hattı boyunca potansiyel sızıntı konumlarının belirlenmesi ve ham petrol boru hattı rotalarının Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) teknolojisi ile tahmin ve tespit edilmesini hedeflemektedir.
Çalışmada yenilikçi bir yaklaşımla, bir en düşük maliyet yolu algoritması kullanılmıştır. Bu algoritma topolojik ve coğrafi karmaşıklıkların üstesinden gelebilen bir boru hattı rotası belirlemealgortimasıdır. Bu optimal yol hem çevresel koruma hem de sosyo-ekonomik sürdürülebilirlik sağlamaktadır. Çalışmada konvansiyonel bir rota belirleme tekniği ile CBS tabanlı yaklaşım uygulamalı olarak karşılaştırılmıştır., Böylece boru hattı planlama ve inşaat verimliliği bağlamında her iki yöntemin güçlü ve zayıf yönleri üzerine değerlendirmeler yapılmıştır.
Çalışmada, deneysel sonuçlara göre, basitleştirilmiş rota, mevcut 155,83 km’lik rotaya kıyasla 148,99 km olacak şekilde daha kısa bir uzunlukta ve ayrıca mevcut rotanın 160.958,00 birimlik maliyetine karşılık 129.053,00 birimlik daha düşük algoritmik maliyeti olduğu ortaya konulmuştur.
Ayrıca, çalışmada boru hattı rotalarında karmaşık topolojik kombinasyonları azaltmayı ve gereksiz dolambaçları ortadan kaldırmayı hedefleyen bir kartografik çizgi basitleştirme tekniği kullanılmıştır. Bu strateji, önerilen rotadan yüksek köşe noktalarını çıkararak daha pratik ve gerçekçi bir boru hattı inşaatı yaklaşımı ortaya koymuştur. Sonuç olarak, basitleştirilmiş rotada 772 noktaya kıyasla 170 nokta bulunduğu gözlemlenmiştir.
Bu araştırmada CBS teknolojisi, özellikle Dijital Yükseklik Modeli (DEM) ve en güncel algoritmaları kullanarak, olası boru hattı sızıntıları ve dökülmeleri tahmin edebilmektedir. Detaylıca yapılan bir analizin ardından, hatalı pikseller çıkarıldıktan sonra örneklenen veri kümesinin doğruluğu %84’ten %93’e yükselmiştir. Arazi eğimi, boru hattı basıncı ve toprak türü gibi parametreleri değerlendirerek, yüksek riskli bölgeler belirlenebilir. Bu proaktif yaklaşım, etkili acil durum planlaması, daha iyi kaynak tahsisini sağlar ve potansiyel olarak petrol sızıntılarının çevresel etkisini hafifletebilmektedir.
Sonuç olarak, bu çalışma, boru hattı rotası planlama ve sızıntı tahmini konusunda CBS yeteneklerinin ve yenilikçi algoritmaların birleştirilmesinin büyük potansiyeli ortaya çıkarılmış, böylece petrol sızıntıları nedeniyle potansiyel çevresel zararların azaltılması söz konusu olmuştur. Sayısal sonuç cümle/leri yazılmalı ve ayrıca yöntemin eksikliği ifade edilmeli, çalışma bölgesi anlatılmalı, geleceğe yönelik öneriler sunulmalıdır, özette bu ifadelere mutlak yer verilmelidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Geomatik Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-18T06:44:28Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |