dc.contributor.advisor | Himmetoğlu, Selçuk | |
dc.contributor.author | Yavuz, Samet | |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T12:49:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-03 | |
dc.identifier.citation | Yavuz, S. (2024). SEAT DESIGN FOR NECK PROTECTION IN AUTONOMOUS CAR CRASHES. (Doktora tezi). | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35935 | |
dc.description.abstract | It is expected that autonomous vehicles will be sold more in the coming years, and this may cause new problems in restrictive protection systems which are called restraint systems. Because uncommon seating positions may put passengers at greater risk. For example, in a frontal crash scenario, a person traveling in a rearward turned seat may suffer more neck injury. When US NCAP crash test conditions are taken into account, statistically, frontal crashes occur at higher intensities than rear-end crashes.
Sudden movement of the head relative to the upper body in rear-end crashes creates a high risk of neck injury. This sudden movement typically causes discomfort and pain in the head and neck system. This neck injury can be prevented in cases where the seat and head restraint work together effectively to absorb the energy of the crash. This is achieved by restricting the neck movement during the crash.
Autonomous vehicles can include swivel, tilt and expandable seating plans. Current restraint protection systems in use are optimized for conventional sitting positions. A change in sitting position requires different restraint systems.
In this thesis, new and effective restraint protection systems are designed for non-conventional sitting positions. Since these restrictive protection systems will be integrated with the passenger seat, the studies are gathered under the title of seat design. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Safety in autonomous vehicles | tr_TR |
dc.subject | Neck injury | tr_TR |
dc.subject | Seat design | tr_TR |
dc.subject | Restraint systems | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Makina mühendisliği | tr_TR |
dc.title | Seat Design For Neck Protection in Autonomous Car Crashes | tr_TR |
dc.title.alternative | Otonom Araç Çarpışmalarında Boynun Korunması İçin Koltuk Tasarımı | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Otonom araçların gelecek yıllarda daha fazla satışta olması beklenen bir durumdur ve bu durum kısıtlayıcı koruma sistemlerinde yeni sorunlar doğurabilmektedir. Çünkü yaygın olmayan oturma pozisyonları yolcuları daha fazla risk altında bırakabilmektedir. Örneğin bir önden çarpışma senaryosunda geriye doğru döndürülmüş koltukta yolculuk eden birisi daha fazla boyun zedelenmesine maruz kalabilmektedir. US NCAP çarpışma test koşulları da dikkate alındığında istatistiksel olarak önden çarpışma durumları, arkadan çarpışma durumlarına göre daha yüksek şiddetlerde gerçekleşmektedir.
Trafik kazalarında arkadan çarpışma durumlarında başın üst vücuda göre ani hareketi yüksek bir boyun incinmesi riski yaratmaktadır. Bu ani hareketlenme tipik olarak baş-boyun sisteminde rahatsızlık ve ağrı yaratmaktadır. Bu boyun incinmesi durumu koltuk ve koltuk başlığı sistemlerinin birlikte efektif olarak çalışarak çarpışma enerjisini absorbe ettiği durumlarda engellenebilmektedir. Bu durum boyun hareketinin çarpışma sırasında kısıtlanması ile sağlanmaktadır.
Otonom araçlar dönebilir, eğilebilir ve genişletilebilir oturma planları içerebilmektedirler. Şu an kullanılmakta olan mevcut kısıtlayıcı koruma sistemleri ise konveksiyonel oturma pozisyonları için optimize edilmiştir. Oturma pozisyonunda yapılacak bir değişiklik farklı kısıtlayıcı koruma sistemleri gerektirmektedir.
Gerçekleştirilen bu tez çalışmasında ise, konveksiyonel olmayan oturma pozisyonları için yeni ve etkili kısıtlayıcı koruma sistemleri tasarlanmıştır. Bu kısıtlayıcı koruma sistemleri yolcu koltuğuyla bütünleşik olacağı için yapılan çalışmalar koltuk tasarımı başlığı altında toplanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-04-18T12:49:38Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |