dc.contributor.advisor | Korkmaz, Fatoş | |
dc.contributor.author | Arıburnu, Özlem | |
dc.date.accessioned | 2024-10-10T11:24:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-08-02 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35904 | |
dc.description.abstract | This study was conducted as a
randomized control group study to examine the effect of clinical decision support
system in teaching pressure injury risk management. Within the scope of the study, a
teaching software was developed, educational content was prepared, and pressure
injury risk management was taught to second year nursing students for four weeks
through the software and at the same time, students were enabled to actively use the
software. In the study, post-tests were conducted and evaluated at the end of a fourweek
teaching period and a one-month follow-up period. The sample of the study
consisted of 81 students (ncontrol1=20, ncontrol2=21, nintervention1=20, nintervention2=20)
studying at Selçuk University Faculty of Nursing in the 2023-2024 academic year.
Descriptive characteristics form, knowledge assessment scale for pressure ulcer
prevention, attitude scale for pressure ulcer prevention and pre-post test case care
plan were used for data collection. As a result of the study, it was determined that the
students in the control and intervention groups had similar age and academic
averages, the majority of them used the Braden pressure injury risk assessment scale
in clinical practice and thought that this scale assessed the risk. The students in the
intervention group had higher knowledge scores (KW=60,130; p<0,05) and more
positive attitudes towards pressure injury (t=-2,880; p<0,05) than the students in the
control group, and their ability to determine the nursing risk diagnosis and
interventions for the risk factor in the case care plan was higher (KW: 62,862;
p<0,05). As a result, it can be said that the teaching method by integrating the
decision support system increased the knowledge scores of nursing students in
pressure injury risk management teaching and positively affected their attitudes, and
also had a facilitating role in identifying the problematic risk factor in the patient. In
line with these results, it is recommended to integrate the decision support system
integrated teaching method into nursing education and to increase its use in teaching
situations that affect patient outcomes in the clinical environment. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | hemşirelik öğrencisi | tr_TR |
dc.subject | klinik karar destek sistemleri | tr_TR |
dc.subject | basınç yaralanması | tr_TR |
dc.subject | randomize kontrollü çalışma | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Hemşirelik | tr_TR |
dc.title | Hemşirelik Öğrencilerine Basınç Yaralanması Rİsk Yönetimi Öğretiminde Klinik Karar Destek Sistemi Kullanımının Etkisi: Randomize Kontrollü Çalışma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, basınç yaralanması risk yönetiminin öğretiminde klinik karar
destek sisteminin etkisini incelemek amacıyla randomize kontrol gruplu çalışma
olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında, öğretim yazılımı geliştirilmiş,
eğitim içeriği hazırlanmış ve yazılım aracılığı ile dört hafta boyunca hemşirelik ikinci
sınıf öğrencilerine basınç yaralanması risk yönetimi öğretimi yapılmış ve aynı
zamanda öğrencilerin yazılımı aktif kullanmaları sağlanmıştır. Çalışmada dört
haftalık eğitim süreci ve beraberinde bir aylık izlem süreci sonunda son testler
gerçekleştirilip değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Selçuk
Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde 2023-2024 eğitim öğretim yılında öğrenim
gören 81 öğrenci (nkontrol1=20, nkontrol2=21, nmüdahale1=20, nmüdahale2=20) oluşturmuştur.
Veri toplamada, tanıtıcı özellikler formu, basınç ülseri önlemede bilgi değerlendirme
ölçeği, basınç ülserini önlemeye yönelik tutum ölçeği ve ön-son test vaka bakım
planı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda kontrol ve müdahale gruplarındaki
öğrencilerin yaş ve akademik ortalamalarının benzer olduğu (p>0,05), çoğunluğunun
klinik uygulamada Braden basınç yaralanması risk değerlendirme aracını kullandığı
ve bu aracın riski değerlendirdiğini düşündükleri belirlenmiştir. Müdahale
grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre basınç yaralanmasına
yönelik bilgi puanları daha yüksek (KW=60,130; p<0,05), tutumları daha olumlu
bulunmuş (t=-2,880; p<0,05) ve vaka bakım planında hemşirelik risk tanısını
belirlemede ve risk faktörüne yönelik girişimleri saptayabilme durumları daha
yüksek çıkmıştır (KW: 62,862; p<0,05). Sonuç olarak, karar destek sistemi entegre
yöntemin hemşirelik öğrencilerinin basınç yaralanması ilişkili bilgilerini arttırdığı ve
tutumlarını olumlu yönde etkilediği ve hastada yaranmaya neden olabilecek risk
faktörünü saptamada kolaylaştırıcı rolü olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar
doğrultusunda karar destek sistemi entegre öğretim yönteminin hemşirelik eğitimine
entegre edilmesi ve klinik ortamda hasta çıktılarını etkileyen durumların öğretiminde
kullanımının artırılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Hemşirelik Esasları | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-04-14T11:24:34Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |