dc.contributor.advisor | Kutluay, Emir | |
dc.contributor.author | Adamkaya, Uhut Çağrı | |
dc.date.accessioned | 2024-10-07T12:51:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-29 | |
dc.identifier.citation | Adamkaya, U. Ç., İnsansız Hava Araçları İçin Doğrusal Olmayan Model Öngörülü Kontrolcü Kullanarak Hata Toleranslı Kontrolü, Hacettepe Üniversitesi, 2024 (Yüksek Lisans Tezi) | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35888 | |
dc.description.abstract | Within the scope of this thesis, a fault tolerant controller is designed to achieve a safe flight of the aircraft under the failure scenarios which might occur during a flight operation. A six degree of freedom aircraft model have been developed. To overcome the different types of failures, nonlinear model predictive control (NMPC) is implemented in the 6-DoF aircraft model. In particular, the thesis focuses on modeling and simulating the UAV model performance under three distinct failure scenarios: aileron jamming, rudder jamming, and a decrease in elevator effectiveness. Statistical data and decision-making rule algorithms are applied to the model to detect failure during the simulation. NMPC is designed separately for longitudinal motion and lateral-directional motion. Extensive simulations have examined the NMPC behavior under the fault scenarios. The outcomes of the thesis exhibit the reliability and robustness of the proposed approach in handling various fault situations, contributing to the progress of unmanned aerial vehicle control systems. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İnsansız hava aracı | tr_TR |
dc.subject | 6 serbestlik derecesi | tr_TR |
dc.subject | Doğrusal olmayan model tahmini kontrol | tr_TR |
dc.subject | Boylamsal kontrol | tr_TR |
dc.subject | Yanal yönel kontrol | tr_TR |
dc.title | Fault Tolerant Control of Unmanned Aerial Vehicles Using Nonlinear Model Predictive Control | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez kapsamında, uçuş operasyonu sırasında oluşabilecek arıza senaryolarında uçağın emniyetli bir şekilde uçuşunu sağlamak için hata tolere edici kontrolcü tasarlanmıştır. Altı serbestlik dereceli bir uçak modeli geliştirilmiştir. Farklı arıza türlerinin üstesinden gelmek için, 6-DoF uçak modeline doğrusal olmayan model tahmin kontrolü (NMPC) uygulanmıştır. Tez özellikle İHA model performansının üç farklı arıza senaryosu altında modellenmesine ve simüle edilmesine odaklanmaktadır: kanatçık sıkışması, dümen sıkışması ve irtifa dümeni etkinliğinde azalma. Simülasyon sırasında arızayı tespit etmek için modele istatistiksel veriler ve karar verme kuralı algoritmaları uygulanmıştır. NMPC boylamsal hareket ve yanal yönel hareket için ayrı ayrı tasarlanmıştır. Kapsamlı simülasyonlar, arıza senaryoları altında NMPC davranışını incelenmiştir. Tezin sonuçları, önerilen yaklaşımın çeşitli arıza durumlarını ele alma konusundaki güvenilirliğini ve sağlamlığını ortaya koyarak insansız hava aracı kontrol sistemlerinin ilerlemesine katkıda bulunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-07T12:51:26Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |