Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBarzegar, Ramin
dc.contributor.authorKeçeci, Murat
dc.date.accessioned2024-10-04T08:53:43Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35786
dc.description.abstractIn the preliminary design phase of supersonic aircraft, rapid iteration and evaluation of aerodynamic characteristics are considered crucial. To streamline this process and reduce dependence on time-consuming CFD analyses, a prediction tool for aerodynamic heating has been developed. The aim of this study is to create a versatile tool that accurately estimates aerodynamic heating on aircraft surfaces during conceptual design stages. Specific analytical solutions and experimental correlations are utilized by the tool to calculate wall temperature, heat transfer coefficient, and heat flux for characteristic geometries such as wedges, cones, and flat plates. Implemented in MATLAB, the tool provides time-dependent predictions incorporating flight mission data or steady-state predictions for subsonic, transonic, or supersonic aircraft. Various shock configurations, including oblique and detached shocks over wedge and cone geometries, are considered by the tool, with a focus on detecting detached shock formations, which are critical for cone-shaped structures. Application scenarios include modeling the nose as a cone, leading edges as wedges, and wings/fuselages as flat plates, accommodating diverse high-velocity flow conditions. The tool's reliability and applicability for practical design iterations are ensured through validation against CFD analyses and flight test data, offering significant time and cost savings in the preliminary design of supersonic aircraft. Shock angles on wedge and cone geometries are found to be quite similar, though a notable difference of about 5° is observed in the 40° semi-angle cone shape between the prediction tool and CFD results. The temperature difference between the developed prediction tool and CFD results for the wedge geometry is approximately 2% at Mach 3, with other scenarios showing maximum temperature differences of 1-2%. For example, in the related reference study, although the results of the developed tool and CFD analyses were close to the flight data, the total duration of the CFD analysis was 130 hours, whereas a solution was achieved by the tool in approximately 1-3 minutes. This remarkable efficiency is underscored by the tool's effectiveness and practicality, demonstrating that the objectives of this thesis have been successfully achieved.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAerodynamic heatingtr_TR
dc.subjectHeat transfer coefficienttr_TR
dc.subjectPredictiontr_TR
dc.subjectTooltr_TR
dc.subjectconetr_TR
dc.subjectWedgetr_TR
dc.subjectFlat-platetr_TR
dc.subjectHeat transfertr_TR
dc.subjectCFDtr_TR
dc.subject.lcshMakina mühendisliğitr_TR
dc.titleAerodynamic Heating Prediction Tool For Generic Geometries in Aerospace Applicationstr_TR
dc.title.alternativeAerodynamic Heating Prediction Tool For Generic Geometries in Aerospace Applicationstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetYüksek hızlı uçakların ön tasarım aşamasında, aerodinamik özelliklerin hızlı bir şekilde yineleme ve değerlendirilmesi gereklidir. Bu süreci hızlandırmak ve zaman alıcı CFD analizlerine olan bağımlılığı azaltmak amacıyla, aerodinamik ısınma için bir tahmin aracı geliştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı, kavramsal tasarım aşamalarında uçak yüzeylerindeki aerodinamik ısınmanın doğru bir şekilde tahmin edilebileceği çok yönlü bir aracın oluşturulmasıdır. Belirli analitik çözümler ve deneysel korelasyonlar kullanılarak, araç; kama, koni ve düz plakalar gibi karakteristik geometriler için duvar sıcaklığı, ısı transfer katsayısı ve ısı akısını hesaplamaktadır. MATLAB ‘de uygulanmış olan araç, uçuş görev verilerini içeren zamana bağlı tahminler veya ses altı, geçiş ya da ses üstü uçaklar için kararlı durum tahminleri sunmaktadır. Eğik ve ayrılmış şoklar da dahil olmak üzere çeşitli şok yapılandırmaları dikkate alınmakta ve özellikle koni şeklindeki yapılar için kritik olan ayrılmış şok oluşumlarına odaklanılmaktadır. Uygulama senaryolarında, burun koni, ön kenarlar kama ve kanat/gövde düz plakalar olarak modellenmekte ve çeşitli yüksek hız akış koşulları kapsanmaktadır. CFD analizleri ve uçuş testi verileri ile doğrulama yapılarak, aracın güvenilirliği ve pratik tasarım yinelemeleri için uygulanabilirliği sağlanmakta ve süpersonik uçakların ön tasarımında önemli zaman ve maliyet tasarrufları vaat edilmektedir. Kama ve koni geometrilerindeki şok açılarında benzerlikler gözlemlenmiştir, ancak tahmin aracı ile CFD sonuçları arasında 40° yarı açı koni şekli için yaklaşık 5°'lik bir fark tespit edilmiştir. Geliştirilen tahmin aracı ile CFD sonuçları arasındaki sıcaklık farkı, Mach 3'te kama geometrisi için yaklaşık %2 olarak ölçülmüş, diğer senaryolarda ise maksimum sıcaklık farkı %1-2 olarak gözlemlenmiştir. Örneğin ilgili referans çalışma incelenerek, geliştirilen aracın ve CFD analizlerinin sonuçlarının uçuş verilerine yakın olduğu belirtilmiştir, ancak CFD analizinin toplam süresi 130 saat olarak hesaplanmışken, araç yaklaşık 1-3 dakikada çözüm elde etmiştir. Bu verimlilik, aracın etkinliği ve pratikliğini vurgulamakta ve bu tezin hedeflerine başarıyla ulaşıldığını göstermektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentMakine Mühendisliğitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2025-03-08T08:53:43Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster