dc.contributor.advisor | Orhon, Göze | |
dc.contributor.author | Alpsar, Ozan Doğuş | |
dc.date.accessioned | 2024-09-02T07:56:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-10 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35648 | |
dc.description.abstract | This study is a thematic analysis of Holocaust memory sites in Germany. The conceptual
framework of the research is established around the axes of social memory, cultural memory,
and memory sites. Within the scope of the study, eleven memory sites were selected as samples
to be examined. These are museums, monuments, and counter-monuments that present a
narrative mediating the memory of the Holocaust, thereby constructing and transforming
cultural and social memory. Therefore, the method of depth hermeneutics, which allows for the
analysis of symbolic forms, was preferred as the research method. A panoramic view of the sites
revealed that they could be classified under five functional themes. These themes are defined as
canonical, alternative, reconciling with the past, surviving, and inherent in everyday life.
Under the canonical theme, the most visible sites in the field, integrated into popular culture,
showcased, frequently visited within global tourist routes, and those that come to mind first
when the Holocaust is mentioned were examined. These are: the Jewish Museum Berlin and the
Memorial to the Murdered Jews of Europe. Under the alternative theme, memory sites
representing groups that remained in the background within the Holocaust narrative were
examined. These are: the Memorial to the Sinti and Roma Victims of National Socialism, the
Memorial to Homosexuals Persecuted Under Nazism, and the T4 Memorial and Information
Center for the Victims of the Nazi Euthanasia Program. Under the reconciling with the past
theme, the Topography of Terror Museum in Berlin, a memory site providing perpetual
reparation to the victims, was examined. Under the surviving theme, memory sites that were
attempted to be destroyed by the perpetrators but were unsuccessful and have been reactivated
were examined. These are: the Neuer Börneplatz Memorial and Jewish Cemetery, and the
Höchst Virtual Synagogue. Under the inherent in everyday life theme, memory sites that are
well integrated into landscape architecture were examined. These are: the Frankfurt Angel, the
Glass Cube, and the Stumbling Stones.
As a result, the functional roles of these memory sites in the construction of social and cultural
memory have been revealed. For future research in this field, it is recommended to consider the
patterns identified in this study and make choices within the framework of these themes. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kolektif Bellek | tr_TR |
dc.subject | Kültürel Bellek | tr_TR |
dc.subject | Holokost | tr_TR |
dc.subject | Bellek Mekânları | tr_TR |
dc.subject | Hafıza Mekânları | tr_TR |
dc.subject | Almanya | tr_TR |
dc.title | Holokost Bellek Mekanları Üzerine Tematik Bir İnceleme | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma, Almanya’da bulunan Holokost bellek mekânları üzerine tematik bir incelemedir.
Araştırmanın kavramsal çerçevesi toplumsal bellek, kültürel bellek ve bellek mekânları
eksenlerinde kurulmuştur. Çalışma kapsamında on bir bellek mekânı incelenmek üzere
örneklem olarak seçilmiştir. Müze, anıt ve karşı-anıt biçimlerinde inşa edilmiş, Holokost’un
belleğini aracılayan bir anlatı sunan, bu yolla kültürel ve toplumsal belleği inşa eden ve
dönüştüren mekânlardır. Bu nedenle araştırma yöntemi olarak sembolik biçimlerin
incelenmesine imkân sağlayan derinlik yorumsama yöntemi tercih edilmiştir. Mekânlara
panoramik olarak bakıldığında, işlevsel anlamda beş tema altında sınıflandırılabileceği
bulgulanmıştır. Bu temalar kanonik, alternatif, geçmişle hesaplaşan, hayatta kalan ve gündelik
hayata içkin olarak tanımlanmıştır.
Kanonik teması altında; alanda en görünür olan, popüler kültüre eklemlenmiş, vitrinde olan,
küresel turistik rotalar içerisinde sıkça ziyaret edilen, Holokost’tan söz edildiğinde ilk akla gelen
mekânlar incelenmiştir. Bunlar: Berlin Yahudi Müzesi ve Katledilen Avrupalı Yahudiler
Anıtı’dır. Alternatif teması altında; Holokost anlatısı içerisinde ikinci planda kalmış grupları
temsil eden bellek mekânları incelenmiştir. Bunlar: Nasyonal Sosyalist Rejimi süresince
Katledilen Sinti ve Roman Halkları Anıt Mekânı, Nazi Rejiminde Zulüm Gören
Homoseksüeller Anıtı ve T4 – Nazi Ötenazi Programı Kurbanları için Bilgi Merkezi ve
Anıtı’dır. Geçmişle hesaplaşan teması altında, geçmişle hesaplaşan, kurbanlara daimî bir
tazminat sağlayan bir bellek mekânı olan Berlin’deki Terörün Topografyası Müzesi
incelenmiştir. Hayatta kalan teması altında; sorumlularca yok edilmeye çalışılmış ancak
başarısız olunmuş, yeniden işler hale gelmiş bellek mekânları incelenmiştir. Bunlar; Neuer
Börneplatz Anıt Mekânı ve Yahudi Mezarlığı, Höchst Sanal Sinagogu’dur. Gündelik hayata
içkin teması altında; peyzaj mimarisine çok iyi eklemlenen bellek mekânları incelenmiştir.
Bunlar: Frankfurt Meleği, Cam Küp, Tökezleten Taşlar’dır.
Sonuç olarak, söz konusu bellek mekânlarının toplumsal ve kültürel belleğin inşasındaki
işlevsel yönleri ortaya çıkarılmıştır. Bu alanda yapılacak ileri araştırmalarda, bu çalışmada
bulgulanan örüntüleri dikkate alarak söz konusu temalar çerçevesinde tercihler yapılması
önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-02T07:56:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |