Show simple item record

dc.contributor.advisorFendoğlu, Hasan Tahsin
dc.contributor.authorKayaalp, Mustafa
dc.date.accessioned2024-07-29T07:19:48Z
dc.date.issued2024-07-26
dc.date.submitted2024-06-13
dc.identifier.citationKAYAALP, Mustafa. Türk İdari Yargılama Hukukunda İstinaf Kanun Yolu, Doktora Tezi, Ankara, 2024.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35374
dc.description.abstractLegal remedy of appeal in administrative jurisdiction, although it is not compulsory to exist as a legal remedy in administrative jurisdiction law in the Turkish Constitution and the European Convention on Human Rights, as a discretion of the legislator, it started to be implemented as of July 20, 2016, following the regulation made by Law No. 6545 in 2014.There is no doubt that all judicial proceedings of these second-degree jurisdictions, which are included in the administrative justice system and can carry out material review in addition to legal review, just like first-instance courts, are within the scope of the right to a fair trial. However, at this point, it has been observed that some problematic areas regarding fair trial may arise with the application of appeal. As a matter of fact, this situation was included in the decisions of the supreme court and was discussed by practitioners and academics in symposiums. The fact that the appeal in the administrative law is a general legal remedy that can be applied for the decisions given by the first instance courts, while the appeal legal remedy is foreseen only for a limited number of certain types of disputes, makes the mentioned problematic areas important. With this study, the current appeal system and its functioning in administrative jurisdiction law are discussed, and inferences are made for the solution of the problems related to the identified practice and fair trial. For this purpose, the decisions of the European Court of Human Rights and the Constitutional Court of the Republic of Türkiye were used.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİdari yargılama hukuku, istinaf, adil yargılanma hakkı, kanun yolu, istinaf mahkemesi, dereceli yargılanma.tr_TR
dc.subject.lcshK- Hukuktr_TR
dc.titleTürk İdari Yargılama Hukukunda İstinaf Kanun Yolutr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetHer ne kadar Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nde idari yargılama hukukunda bir kanun yolu olarak bulunması zorunlu olmasa da kanun koyucunun takdiri olarak 2014 yılında 6545 sayılı Kanun ile yapılan düzenleme sonrası, idari yargıda istinaf kanun yolu 20 Temmuz 2016 tarihinden itibaren uygulanmaya başlamıştır. Bu şekilde idari yargı sistemine dahil olmakla birlikte hukuki incelemenin yanında asıl olarak ilk derece mahkemeleri gibi maddi inceleme de yapabilen bu ikinci derece yargı yerlerinin tüm yargısal işlemlerinin adil yargılanma hakkı kapsamında olduğuna da şüphe yoktur. Ancak gelinen noktada, istinaf uygulamasıyla birlikte adil yargılanmaya ilişkin bazı sorunlu alanların da ortaya çıkabileceği görülmüştür. Nitekim bu durum, yüksek mahkeme kararlarına yansımış; yapılan sempozyumlarda da uygulayıcı ve akademisyenler tarafından dile getirilmiştir. İdari yargılama hukukundaki istinafın, ilk derece mahkemelerince verilen kararlar için başvurulabilecek genel nitelikte bir kanun yolu haline gelmesi, bununla birlikte temyiz kanun yolunun ise yalnız sınırlı sayıdaki bazı türden uyuşmazlıklar için öngörülmesi anılan sorunlu alanları önemli kılmaktadır. Çalışma ile idari yargılama hukukundaki mevcut istinaf sistemi ve işleyişi ele alınıp tespit edilen uygulama ve adil yargılanmaya ilişkin sorunların çözümü için çıkarımlar yapılmıştır. Bunun için de Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Anayasa Mahkemesi kararlarından faydalanılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentKamu Hukukutr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-07-29T07:19:48Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record