dc.contributor.advisor | Kuru Alıcı, Nilgün | |
dc.contributor.author | Taştekin, Sedanur | |
dc.date.accessioned | 2024-07-19T08:41:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-10 | |
dc.identifier.citation | Taştekin, S., Yalnızlık Algısı ve Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkide Adölesanların Okul Tükenmişliğinin Aracı Rolü, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35329 | |
dc.description.abstract | This descriptive and correlational study was conducted to determine the mediating role of school burnout in the relationship between adolescents' perception of loneliness and quality of life. The research was conducted with 301 adolescents studying at Keçiören Şehit Özgür Kara Anatolian High School, which has the highest student population under Ankara Provincial Directorate of National Education between September 2022 and January 2023. The data collection instruments included a Personal Information Form, the UCLA Loneliness Scale Short Form, the Quality of Life Scale for Children, and the School Burnout Scale. Descriptive statistics, Kruskal-Wallis variance analysis, Mann-Whitney U test, and Spearman correlation analysis were used to evaluate the data. To examine the mediating role of school burnout, a mediator variable analysis was performed using Model 4 of the SPSS PROCESS macro. Among the participants, 57.5% were female, 39.5% were in 11th grade, and 93% had siblings. The educational level of 40.5% of the participants' mothers and 43.6% of their fathers was high school. Additionally, 55.8% of the participants were satisfied with their communication with their teachers, 72.1% with their parents, and 72.5% with their siblings. The study found that adolescents had moderate levels of loneliness, school burnout and quality of life. A moderate negative significant relationship was found between adolescents' loneliness and quality of life. A low positive significant relationship was found between adolescents' loneliness and school burnout. There was a moderate negative significant relationship between adolescents' school burnout and quality of life. The mediating role of school burnout in the relationship between adolescents' loneliness and quality of life was confirmed. Based on the study results, it is recommended that school health nurses plan education and interventions that positively impact adolescents' loneliness, quality of life, and school burnout. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Adölesan | tr_TR |
dc.subject | yalnızlık | tr_TR |
dc.subject | yaşam kalitesi | tr_TR |
dc.subject | okul tükenmişliği | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Hemşirelik | tr_TR |
dc.title | Yalnızlık Algısı ve Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkide Adölesanların Okul Tükenmişliğinin Aracı Rolü | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tanımlayıcı ve ilişki arayıcı araştırma, adölesanlarda yalnızlık algısı ve yaşam kalitesi arasındaki ilişkide okul tükenmişliğinin aracı rolünü belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma Eylül 2022-Ocak 2023 tarihleri arasında Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı en fazla öğrenci mevcuduna sahip olan Keçiören Şehit Özgür Kara Anadolu Lisesinde öğrenim gören 301 adölesan ile yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu, Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği ve Okul Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kruskal-Wallis varyans analizi, Mann-Whitney U testi ve Spearman korelasyon analizi uygulanmıştır. Okul tükenmişliğinin aracı rolünü incelemek amacıyla SPSS PROCESS makrosu ile Model 4 kullanılarak aracı değişken analizi kullanılmıştır. Katılımcıların %57,5’i kız, %39,5’i 11. sınıf ve %93 ’ünün kardeşi vardır. Katılımcıların annelerinin %40,5’inin, babalarının %43,6’sının eğitim düzeyi lisedir. Katılımcıların %55,8’i öğretmenleri ile olan iletişimlerinden, %72,1’i anne ve babalarıyla ile olan iletişimlerinden %72,5’i kardeşleri ile olan iletişimden memnundur. Araştırma sonucunda adölesanların yalnızlık ve okul tükenmişlikleri ve yaşam kaliteleri orta düzeydedir. Adölesanların yalnızlık ve yaşam kaliteleri arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Adölesanların yalnızlık ve okul tükenmişliği arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Adölesanların okul tükenmişliği ve yaşam kalitesi arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Adölesanların yalnızlık ve yaşam kaliteleri arasında okul tükenmişliğinin aracı rolü olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçları doğrultusunda okul sağlığı hemşirelerinin adölesanların yalnızlık, yaşam kalitesi ve okul tükenmişliğine olumlu etki sağlayacak eğitim ve uygulamaları planlaması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Halk Sağlığı Hemşireliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-19T08:41:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |