Show simple item record

dc.contributor.advisorAltuntaş, Onur
dc.contributor.authorTekeci, Yasin
dc.date.accessioned2024-07-18T11:44:32Z
dc.date.issued2024-07-10
dc.date.submitted2024-06-11
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35319
dc.description.abstractTekeci, Y Investıgatıon Of The Effects Of Occupatıon-Based Self-Regulatıon Program On Ocuupatıonal Performance In Preschool Chıldren Wıth Screen Addıctıon, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences Occupational Therapy Department of Doctor of Philosophy Thesis, Ankara, 2024. The aim of this study was to investigate the effects of an occupation-based self- regulation programme for screen-addicted preschool children on occupational performance. Two groups of ten people with screen addiction were included in the study. Screen time measurement, Problematic Media Use Scale, Head-Toes-Knee- Shoulder Instructions (HTKS), Dunn Sensory Profile, Short Child Roles Activities and Tasks Profile and Canadian Occupation Performance Measure were used in our study. The intervention was implemented for 8 weeks, two sessions per week. When the development of the two groups before and after the intervention was compared, screen time, problematic media use scale, auditory processing, visual processing, vestibular processing, multisensory processing, endurance/tonus related processing, movement and body position regulations, movement regulations related to activity level, regulation of sensory inputs affecting emotional responses, regulation of visual inputs affecting emotional responses and activity level, sensory and social responses, items defining the threshold for responding, recording, sensory input seeking, inattention/distraction, sensory sensitivity, sedentary, perceptual fine motor skills, HTKS, Short Child Roles Activities and Tasks Profile - will and habits domains, behavioural consequences of sensory processing, exploration, sensitivity, avoidance, sensory response, oral sensory sensitivity, Short Child Roles Activities and Tasks Profile - communication and interaction skills domains were found statistically significant (p<0.05). The intervention programme applied in our study may be beneficial for the development of executive functions, self-regulation, sensory processing and literacy performance in preschool children. It is thought that it will be important to consider screen addiction in the evaluation and intervention process in preschool children.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEkran Bağımlılığıtr_TR
dc.subjectÖz Düzenlemetr_TR
dc.subjectDuyusal İşlemlemetr_TR
dc.subjectYürütücü İşlevlertr_TR
dc.subjectErgoterapitr_TR
dc.subjectOkul Öncesitr_TR
dc.subject.lcshR/W - Tıptr_TR
dc.titleEkran Bağımlılığı Olan Okul Öncesi Çocuklarda Okupasyon Temelli Öz Düzenleme Programının Okupasyonel Performansa Etkilerinin İncelenmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetTekeci, Y., Ekran Bağımlısı Okul Öncesi Çocuklarda Okupasyon Temelli Öz Düzenleme Programının Okupasyonel Performansa Etkilerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı Doktora Tezi, Ankara, 2024. Bu çalışmanın amacı, ekran bağımlısı okul öncesi çocuklara uygulanan okupasyon temelli öz düzenleme programının okupasyonel performansa olan etkilerini araştırmaktı. Çalışmaya ekran bağımlılığı olan onar kişilik iki grup dahil edildi. Çalışmamızda ekran süresi ölçümü, Problemli Medya Kullanım Ölçeği, Baş- Ayak- Diz-Omuz Yönergeleri (BADO), Dunn Duyu Profili, Kısa Çocuk Roller Aktiviteler ve Görevler Profili ve Kanada Aktivite Performans Ölçeği kullanılmıştır. Müdahale 8 hafta, haftada iki seans olarak uygulandı. Müdahale öncesi ve sonrası iki grubun gelişimi karşılaştırıldığında ekran süresi, problemli medya kullanım ölçeği, işitsel işlem, görsel işlem, vestibüler işlem, çoklu duyusal işlem, endurans/tonula ilgili işlem, hareket ve vücut pozisyonu ile ilgili düzenlemeler, aktivite seviyesini ilgilendiren hareket düzenlemeleri, duygusal cevapları etkileyen duyusal girdilerin düzenlenmesi, duygusal cevapları ve aktivite seviyesini etkileyen görsel girdilerin düzenlenmesi, duyusal ve sosyal cevaplar, tepki verme eşiğini tanımlayan maddeler, kayıt, duyusal girdi arama, dikkatsizlik/dikkat dağınıklığı, duyu hassasiyeti, hareketsiz, algısal ince motor becerileri, BADO, Kısa Çocuk Roller Aktiviteler ve Görevler Profili -irade ve alışkanlıklar alanları, duyusal işlemin davranışsal sonuçları, araştırma, hassasiyet, kaçınma, duyusal tepki, oral duyusal hassasiyet, Kısa Çocuk Roller Aktiviteler ve Görevler Profili-iletişim ve etkileşim becerileri alanlarında istatistiki olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Çalışmamızda uygulanan müdahale programı okul öncesi çocuklarda yürütücü işlevler, öz düzenleme, duyusal işlemleme ve okupasyonel performans gelişimine faydalı olabilir. Okul öncesi çocuklarda değerlendirme ve müdahale sürecinde ekran bağımlılığının da göz önünde bulundurulmasının önemli olacağı düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-07-18T11:44:32Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record