dc.contributor.advisor | Yakın, Orhun | |
dc.contributor.author | İşler, Bihter | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T07:50:07Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-07 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35197 | |
dc.description.abstract | “Neoformalism” is a methodological approach developed by David Jay Bordwell and Kristin Thompson that focuses on the relationship between form and narrative in films. The term “form” refers to the system of relationships among various parts of a film, while “narrative” describes how story information is distributed through cause-and-effect within time and space. The neoformalist approach examines the principles and processes involved in creating a “narratively complete” artwork.
This thesis analyzes Nuri Bilge Ceylan’s films through a neoformalist lens, aiming to reveal how formal elements in his films highlight his distinctive style and direct the narrative.
In this context, Nuri Bilge Ceylan’s films, including The Small Town (1997), Clouds of May (1999), Distant (2002), Climates (2006), Three Monkeys (2008), Once Upon a Time in Anatolia (2011), Winter Sleep (2014), and The Wild Pear Tree (2018) are analyzed according to Bordwell and Thompson’s principles for dissecting “style” in films in terms of the form-narrative relationship.
It has been concluded that Ceylan, in his early films, focused on simpler and more natural stories, while in his later works, he has tackled more detailed analyses of characters and complex human relationships. He has directed the audience towards deep contemplation of the narratives through the use of long takes and limited narration in his films. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Neoformalizm | tr_TR |
dc.subject | Film biçimi | tr_TR |
dc.subject | Sinemada anlatı | tr_TR |
dc.subject | Sinemada stil | tr_TR |
dc.subject | Nuri Bilge ceylan sineması | tr_TR |
dc.subject.lcsh | A - Genel konular | tr_TR |
dc.title | Nuri Bilge Ceylan Filmlerinin Neoformalist Yaklaşımla İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | “Neoformalizm” (yeni biçimcilik), David Jay Bordwell ve Kristin Thompson tarafından geliştirilen, filmlerin biçim ile anlatı ilişkisine odaklanan metodolojik bir yaklaşımdır. “Biçim”, film öğeleri arasındaki ilişkiler sistemini ifade eder, “anlatı” ise zaman ve mekân içinde neden-sonuç ilişkisiyle ilerleyen olay örgüsünde öykü bilgisinin nasıl dağıtıldığıdır. Neoformalist yaklaşım, “anlatısal olarak tamamlanmış” bir sanat eserinin oluşturulma sürecini ve ilkelerini inceler.
Bu tez çalışmasında, Nuri Bilge Ceylan’ın filmlerinin neoformalist yaklaşımla incelenmesi, yönetmenin kendi stilini görünür hale getiren biçimsel yönelimler ile filmlerde biçimin anlatıyı nasıl yönlendirdiğinin ortaya konması ve yönetmenin sinemasal stilinin tanımlanması amaçlanmıştır.
Bu doğrultuda tezde, Nuri Bilge Ceylan’ın uzun metrajlı filmleri; Kasaba (1997), Mayıs Sıkıntısı (1999), Uzak (2002), İklimler (2006), Üç Maymun (2008), Bir Zamanlar Anadolu’da (2011), Kış Uykusu (2014) ve Ahlat Ağacı (2018) Bordwell ve Thompson’ın filmlerin “stil”ini, biçim-anlatı ilişkisini çözümlemek için önerdiği ilkelere göre analiz edilmiştir.
Ceylan ilk filmlerinde daha sade ve doğal hikâyeleri işlerken, son dönem eserlerinde karakterlerin daha detaylı analizlerini ve karmaşık insan ilişkilerini ele almış, filmlerinde, uzun süreli çekimler ve sınırlı anlatım kullanarak, izleyicileri hikâyelerle derinlemesine düşünmeye yönlendirdiği sonucuna varılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-05T07:50:07Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |