dc.contributor.advisor | Yalçın Çelik, S. Dilek | |
dc.contributor.author | Alpasar, Ayşen | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T07:20:46Z | |
dc.date.issued | 2024-07-03 | |
dc.date.submitted | 2024-06-03 | |
dc.identifier.citation | ALPASAR, Ayşen. Nazlı Eray’ın Hikâye ve Romanlarında Ankara’nın Kentsel
Bellek Mekânları, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35183 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the concept of urban memory, a sub-concept
of social memory that focuses on the ways of transferring and reflecting the
memory of urban space, in the works of Nazlı Eray (1945-). The study seeks to
introduce this concept, which has not yet been extensively researched in Turkish
literature, and to explore Nazlı Eray's understanding of the city, specifically Ankara.
Nazlı Eray's works were chosen because she has produced mature examples of
fantasy literature in Turkish literature and has provided some of the first examples
of magical realism, using postmodern narrative techniques that blur the boundaries
between dream and reality. The first part of the study covers Nazlı Eray's life,
artistic career, and works. The second part discusses Ankara as a space of urban
memory, including the concepts of social memory, the relationship between
memory and space, and urban memory. In the third section, the memory places
identified in Eray's works are analyzed. Using a sampling method to interpret the
data, the study concludes that Nazlı Eray perceives the city in terms of social
memory spaces, frequently drawing on her individual experiences. It was found
that the city includes many functional and non-functional memory spaces. In line
with the city's structure, which continuously gains new meanings, changes, and
transforms, the meanings that the author attributes to her city are investigated
through focuses such as urban image, memory, sign, body practices, experience,
and creation. The study also determined that Nazlı Eray directly experienced
Ankara and reflected the city's changes over the approximately fifty-year period
during which she produced her works. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Nazlı Eray | tr_TR |
dc.subject | Ankara | tr_TR |
dc.subject | Toplumsal bellek | tr_TR |
dc.subject | Kentsel bellek | tr_TR |
dc.subject | Kent imgesi | tr_TR |
dc.subject | Maurice Halbwachs | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Türk dili ve edebiyatı | tr_TR |
dc.title | Nazlı Eray'ın Hikâye ve Romanlarında Ankara'nın Kentsel Bellek Mekânları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, toplumsal bellek kavramının alt kavramlarından olan ve kent
mekânının belleği aktarım ve yansıtma biçimlerine odaklanan kentsel bellek
kavramını Nazlı Eray’ın (1945-) eserlerinde incelemek, Türk edebiyatı metinlerinde
henüz araştırılmamış olan kavramı alana getirmek ve Nazlı Eray’ın Ankara
özelindeki kent deneyimini ve algısını ortaya koymaktır. Türk edebiyatında
fantastik edebiyatın olgun örneklerini veren, postmodern anlatı tekniklerinden de
faydalanarak düş ile gerçeğin sınırlarının yok olduğu sanatıyla büyülü gerçekçiliğin
ilk örneklerini veren Nazlı Eray’ın hikâye ve roman türündeki eserleri tercih
edilmiştir. Çalışmanın birinci bölümünde Nazlı Eray’ın hayatı, sanat yaşamı ve
eserleri; ikinci bölümünde toplumsal bellek, bellek-mekân ilişkisi ve kentsel bellek
kavramları ile kentsel bellek mekânı olarak Ankara; üçüncü bölümde ise eserlerde
tespit edilen bellek mekânları ele alınmıştır. Çalışmanın verilerin yorumlandığı ve
örnekleme yönteminden faydalanılan üçüncü bölümünde, Nazlı Eray’ın kenti
toplumsal bellek mekânlarında ancak sıklıkla bireysel deneyimlerinden
faydalanarak algıladığı, kentin işlevde olan ya da olmayan pek çok bellek
mekânına yer verdiği sonucuna ulaşılmıştır. Kentin sürekli yeni anlamlar kazanan,
değişip dönüşen yapısı doğrultusunda yazarın da kent imgesi, anı, gösterge,
beden pratikleri, deneyim ve yaratım gibi odaklara başvurarak kendi kentine
yüklediği anlamlar araştırılmıştır. Çalışmada ayrıca, bir rota deneyimleyicisi olan
Nazlı Eray’ın eserlerinde geçen kentsel bellek mekânlarının haritalandırma
çalışması yapılmış, böylece verilerin görsel incelemesine de yer verilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-05T07:20:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | editorial | tr_TR |