dc.contributor.advisor | Mirzaoğlu Sıvacı, Fatma Gülay | |
dc.contributor.author | Toprak, Altay | |
dc.date.accessioned | 2024-07-02T13:05:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-04 | |
dc.identifier.citation | Toprak, A. (2024). ORTA ASYA GIRTLAK MÜZİĞİ: KÜLTÜREL KÖKENLER VE MÜZİK FİZİĞİ
AÇISINDAN İNCELENMESİ. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar
Enstitüsü, Geleneksel Türk Müzikleri Anabilim Dalı, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35170 | |
dc.description.abstract | Various peoples of Turkish origin live in this region, especially the Altay, Tuva, Hakas,
Yakut peoples living in the Central Asia and Siberia region. Today these traditions are
undoubtedly one of the most important elements that introduce these peoples. This musical
concept, which is referred to as “Gırtlak Müziği” in Turkish literature and referred to by
names such as “Höömei” and “Hörekteer” in regional languages, is a general name given to
many different techniques. The main feature of Central Asian/Siberian throat singing is that
the performers of this can make more than one sound from the throat of a single performer
at the same time. Today, although throat music has a certain reputation in the world under
the name of “Throat Singing”, there is not enough knowledge among the audience in terms
of historical background. Although this tradition, which has been going on for centuries, is
used today in various music such as pop, blues, rock, metal in addition to traditional folk
tunes, when we get down to its origin, we also see that it is used for different purposes than
we see today, such as shamanic rituals. When we look at the origin, it is possible to see the
connections of laryngeal sounds with spiritualism and animism. Throat singing has been the
subject of research by many scientists because singers can create two unique sound fields at
the same time. In general, singing and speaking involves making sounds by vibrating the
vocal cords located deep in the throat, and then shaping these sounds with the tongue, teeth,
and lips as they travel up the vocal tract and out of the body. Previous studies using static
images taken with magnetic resonance imaging (MRI) have suggested how Tuvan singers
can produce two pitches, but it has not been possible to fully understand the throat singing
mechanically and acoustically. However, with new studies, its formation in mechanical and
acoustic aspects has also been observable. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Gırtlak müziği | |
dc.subject | Müzik fiziği | |
dc.subject | Overtone | |
dc.subject | Tuva | |
dc.subject | Kültürel köken | |
dc.subject | Orta Asya | |
dc.subject | Sibirya | |
dc.subject.lcsh | Müzik | tr_TR |
dc.title | Orta Asya Gırtlak Müziği: Kültürel Kökenler ve Müzik Fiziği Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Orta Asya ve Sibirya bölgesinde yaşayan Altay, Tuva, Hakas, Yakut halkları başta olmak
üzere o bölgede çeşitli Türk kökenli halklar yaşamaktadır. Bu halkların yüzyıllardan beri
süre gelen müzik gelenekleri vardır ve günümüzde bu gelenekler o halkları tanıtan unsurların
hiç kuşkusuz en önemlilerinden birisidir. Türkçe literatüre “Gırtlak Müziği” olarak geçen,
bölge dillerinde “Höömei”, “Hörekteer” gibi isimlerle anılan bu müzikal konsept,
birbirinden farklı birçok tekniğe verilen genel bir isimdir. Orta Asya/ Sibirya gırtlak
müziğinin başlıca özelliği, tek bir icracının gırtlağından aynı anda birden fazla ses
çıkarabilmesidir. Günümüzde gırtlak müziği, dünyada “Throat Singing” adıyla belli bir üne
sahip olsa da tarihi arka plan açısından dinleyici kitlesinde yeterince bilgi birikimi
bulunmamaktadır. Yüzyıllardır süregelen bu gelenek, günümüzde geleneksel halk
ezgilerinin yanında pop, blues, rock, metal gibi çeşitli müziklerde kullanılıyor olsa da
kökenine indiğimizde şamanik ritüeller gibi, günümüzde gördüklerimizden daha farklı
maksatlarla kullanıldığını da görmekteyiz. Kökenine inildiğinde gırtlak seslerinin
spiritüalizm ve animizm ile olan bağlantılarını görmek mümkündür. Birçok bilim insanının
gırtlak müziği sanatçılarını araştırma konusu edinmiştir çünkü şarkıcılar iki benzersiz ses
sahasını aynı anda yaratabilirler. Genel olarak şarkı söylemek ve konuşmak, boğazın
derinliklerinde bulunan ses tellerini titreştirerek ses çıkarmayı ve ardından bu sesleri ses
yolundan yukarı ve vücuttan çıkarken dil, dişler ve dudaklarla şekillendirmeyi içerir.
Manyetik rezonans görüntüleme (MRI) ile çekilen statik görüntüleri kullanan önceki
çalışmalar, Tuva şarkıcılarının iki perdeyi nasıl üretebileceğini öne sürmüştür, ancak gırtlak
müziğinin mekanik ve akustik olarak anlaşılması tam olarak mümkün olmamıştır. Ancak
yeni çalışmalarla beraber mekanik ve akustik yönden oluşumu da gözlemlenebilir olmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Diğer | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-02T13:05:53Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | annotation | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |