dc.contributor.advisor | Bilir, Ayşe | |
dc.contributor.author | Almasi, Vafaollah | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T12:50:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-24 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35130 | |
dc.description.abstract | Landscape in general gives us a strong sense of spatiality. The artist's personal
landscape painting experience, which will be examined in this thesis, emerges as
an imaginary picture of nature, and these mental images find a place within the
defined framework of nature. In this process, it is aimed to move away from
objectivity. In order to achieve a simple order, the main elements that are the
determinants of nature have been removed from the paintings. The resulting
silence, anxiety, loneliness, timelessness and emptiness reflect the intended
simplicity and abstraction. At the same time, the timelessness and placelessness in
the paintings create the opportunity to hear the silence. The intended simplicity and
abstraction also directs the use of form, composition and even materials. In addition,
the natural colors of the landscape are used to avoid moving away from the concrete
state of nature.
The meaning and artistic reflections of the word "nature" vary in eastern and
western civilizations. Artists in Eastern civilizations differ from artists in Western
civilizations in making sense of the concept of nature.
Studies within the scope of the thesis; It is based on the basic approaches adopted
in landscape painting, the place of landscape painting in historical periods, and
evaluations. While landscape painting in the West did not have an important place
in art circles until the 19th century, it is considered one of the most magnificent arts
in the Far East. In this research, certain historical periods of Chinese landscape
painting (Tao and Song periods), Iran (contemporary period) and the West, and
different types of thought in the formation of landscape painting were examined.
The studies within the scope of the research were created with a "pure landscape"
focus, using two different perspectives, eastern and western. | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Salt | |
dc.subject | Manzara | |
dc.subject | Doğa | |
dc.subject | Soyutlama | |
dc.subject | İran | |
dc.subject | Çin | |
dc.subject | Resim | |
dc.title | Salt Manzara Resimleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Genel olarak manzara bize güçlü bir mekânsallık hissi verir. Bu tezde incelenecek
sanatçının kişisel manzara resmi deneyimi doğanın hayali bir resmi olarak ortaya
çıkar ve bu zihinsel görüntüler, doğanın tanımlanmış çerçevesi içinde yer bulur. Bu
süreçte nesnellikten uzaklaşma hedeflenmektedir. Yalın bir düzene ulaşmak
amacıyla doğanın belirleyicileri olan asıl öğeler resimlerden çıkarılmıştır. Bunun
sonucunda ortaya çıkarılan sessizlik, kaygı, yalnızlık, zamansızlık ve boşluk
amaçlanan sadeliği ve soyutluğu yansıtmayı sağlamaktadır. Aynı zamanda
resimlerdeki zamansızlık ve mekansızlık, sessizliği duyma fırsatı yaratır.
Amaçlanan sadelik ve soyutlama, form, kompozisyon ve hatta malzeme
kullanımına da yön vermektedir. Bunlarla birlikte manzaranın doğal renkleri de
kullanılarak doğanın somut halinden uzaklaşılmamaktadır.
Doğu ve batı medeniyetlerinde “doğa” kelimesinin anlam ve sanatsal yansımaları
değişkenlik gösterir. Doğu medeniyetlerinde sanatçılar doğa kavramını
anlamlandırmada Batı medeniyetlerindeki sanatçılardan ayrışmaktadır.
Tez kapsamında yer alan çalışmalar; manzara resim sanatında benimsenen temel
yaklaşımlar, manzara resim sanatının tarihsel dönemlerdeki yeri ve
değerlendirmeler üzerine kurulmuştur. Batı'da manzara resmi, 19. yüzyıla kadar
sanat çevrelerinde önemli bir yere sahip değilken Uzak Doğu'da en görkemli
sanatlardan biri olarak kabul edilmektedir. Bu araştırmada Çin manzara resmi (Tao
ve Song dönemleri), İran (çağdaş dönem) ve Batı'nın belirli tarihsel dönemleri ile
manzara resminin oluşumundaki farklı düşünce türleri incelenmiştir. Araştırma
kapsamında yer alan çalışmalar, doğu ve batı üzere iki farklı bakış açısından
yararlanılarak "salt manzara" odağıyla oluşturulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Acil Tıp | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-01T12:50:23Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | image | tr_TR |