dc.contributor.advisor | Savaş, Ufuk Tolga | |
dc.contributor.author | Çakır, Çağatay Kadir | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T07:35:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-12 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35115 | |
dc.description.abstract | With the evolution of humanity, it has begun to recognize itself and its surroundings. In the
early ages, the concepts of space and universe arouse great curiosity in human beings. With
the development of technology Einstein describes the space By generalizing Newton's law
of universal gravitation, he explained gravity with the general theory of relativity as space,
time and four-dimensional width, height, depth and time, spacetime. The concept of
hypercube describes the universe in four-dimensional curved Riemannian geometry.
Although when first looking at space, the spectrum is perceived as two-dimensional due to
colors and complex objects, it gains volume and dimension as it approaches objects light
years away. Within the scope of this thesis, the differences between the perspective
understanding of the universe in two dimensions, three dimensions and four dimensions, and
the effects of relativity and hypercube theory, which are the subjects of mathematics and
physics, in the art world have been investigated. Based on surface and depth effects and
spectrum colors in the timeline, combined with digital art, it aims to present a different
perspective and hypercube theory to the audience in digital ceramic bodies of people in a
virtual museum. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Dijital Sanat | tr_TR |
dc.subject | Görelilik | tr_TR |
dc.subject | Seramik | tr_TR |
dc.subject | Uzay | tr_TR |
dc.subject | Hiperküp | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Görsel sanatlar | tr_TR |
dc.title | Sanatsal Bir İfade Biçimi Olarak Görelilik ve Hiperküp | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İnsanlığın evrimleşmesiyle birlikte insanın kendini ve etrafını tanıması başlamıştır. İlk
çağlarda insanoğlunda uzay ve evren kavramları büyük bir merak uyandırmaktadır.
Teknolojinin gelişmesiyle birlikte Einstein, uzayı Newton'un evrensel çekim yasasını
genelleştirerek genel görelilik (izafiyet) kuramı ile yerçekimini, uzay, zaman ve dört boyutlu
en, boy, derinlik ve zaman yani uzay-zaman olarak açıklamıştır. Hiperküp kavramı evreni
dört boyutlu eğri Riemann geometrisinde tanımlamaktadır. Uzaya ilk bakıldığında spektrum
renklerden ve karmaşık cisimlerden kaynaklı iki boyutluymuş gibi algılansa da ışık yılı
uzaklığındaki cisimlere yaklaştıkça hacim ve boyut kazanmaktadırlar. Bu tez kapsamınca
evrenin perspektif anlayışının iki boyut, üç boyut ve dört boyut aralarındaki farkların
araştırılması, matematik ve fizik konusu olan görelilik ve hiperküp teorisinin sanat
dünyasındaki etkileri araştırılmıştır. Çalışmamda zaman çizelgesinde yüzey ve derinlik
etkileri ve spektrum renklerden yola çıkarak dijital sanat ile birleştirilerek sanal bir müzede
insanların dijital seramik bünyelerde izleyicilere farklı bir perspektif ve hiperküp teorisini
sunmak hedeflenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Seramik ve Cam | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-07-01T07:35:39Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | image, 3-D | tr_TR |