Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErigüç, Gülsün
dc.contributor.authorCeylan, Havva
dc.date.accessioned2024-06-28T11:39:14Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-10
dc.identifier.citationCEYLAN, H. (2024). Sağlık Kurumlarında Örgütsel Öğrenme, İşten Ayrılma Niyeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sağlık Yönetimi Anabilim Dalı, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35105
dc.description.abstractThe ability of health institutions to adapt to the ever-developing and changing environment and to respond to society's increasing expectation of quality service brings the concept of organizational learning to the fore. In addition to the need to provide quality service, the organizational commitment and intention to leave health care workers are also seen as an important issue in terms of uninterrupted maintenance of the services provided in health institutions. In this study, health institutions were discussed in the context of organizational learning, intention to leave and organizational commitment, and it was aimed to reveal the effect of organizational learning on intention to leave and whether organizational commitment had a mediating role. For this purpose, data was obtained from 318 healthcare professionals, including physicians, nurses, other healthcare personnel and administrative personnel working in a public hospital and a private hospital in Ankara, and the collected data were examined by subjecting them to certain analyses. As a result of the analysis, the organizational learning perception of healthcare professionals was affected by age, gender, educational level, profession, managerial position, hospital type, tenure in the institution and profession; educational level of organizational commitment, profession, type of hospital, tenure in the institution and profession; It was determined that the intention to leave the job varies according to certain sociodemographic characteristics, including age, education level, profession, hospital type and length of service in the profession (p <0.05). As a result of the analysis to reveal the mediation role, it was determined that organizational learning had a negative effect on the intention to quit and a positive effect on organizational commitment, and that organizational commitment had a full mediating role in the effect of organizational learning on the intention to quit. The mediating role of organizational commitment explains the mechanism through which the relationship between organizational learning and intention to leave occurs. Accordingly, it is concluded that organizational learning increases employees' commitment to the organization and in this way, employees' intention to leave the job decreases.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖrgütsel öğrenmetr_TR
dc.subjectÖrgütsel bağlılıktr_TR
dc.subjectİşten ayrılma niyetitr_TR
dc.subjectSağlık kurumlarıtr_TR
dc.subject.lcshHastaneler ve diğer sağlık kurumlarıtr_TR
dc.titleSağlık Kurumlarında Örgütsel Öğrenme, İşten Ayrılma Niyeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetSağlık kurumlarının sürekli gelişen ve değişen çevreye uyum sağlaması ve bunun beraberinde toplumun artan kaliteli hizmet beklentisine cevap verebilir olması örgütsel öğrenme kavramını ön plana çıkarmaktadır. Kaliteli hizmet sunma ihtiyacının yanı sıra sağlık kurumlarında verilen hizmetlerin kesintisiz olarak sürdürülmesi açısından sağlık çalışanlarının örgütsel bağlılığı ve işten ayrılma niyeti de önemli bir konu olarak görülmektedir. Bu çalışmada sağlık kurumları örgütsel öğrenme, işten ayrılma niyeti ve örgütsel bağlılık bağlamında ele alınarak örgütsel öğrenmenin işten ayrılma niyetine etkisinin ve örgütsel bağlılığın aracılık rolünün olup olmadığının ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaçla Ankara’da bulunan bir kamu hastanesinde ve bir özel hastanede görev yapan hekim, hemşire, diğer sağlık personeli ve idari personel olmak üzere 318 sağlık çalışanından veri elde edilmiş ve toplanan veriler belirli analizlere tabi tutularak incelenmiştir. Analizler sonucunda sağlık çalışanlarının örgütsel öğrenme algısının yaş, cinsiyet, eğitim durumu, meslek, yönetsel pozisyonda bulunma, hastane türü, kurumdaki ve meslekteki görev süresi; örgütsel bağlılığının eğitim durumu, meslek, hastane türü, kurumdaki ve meslekteki görev süresi; işten ayrılma niyetinin ise yaş, eğitim durumu, meslek, hastane türü ve meslekteki hizmet süresi olmak üzere belirli sosyodemografik özelliklere göre farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<0,05). Aracılık rolünün ortaya konulmasına yönelik analizler sonucunda ise örgütsel öğrenmenin işten ayrılma niyeti üzerinde negatif, örgütsel bağlılık üzerinde ise pozitif yönde etkisinin olduğu ve örgütsel öğrenmenin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisinde örgütsel bağlılığın tam aracılık rolünün olduğu tespit edilmiştir. Örgütsel bağlılığın aracılık rolü, örgütsel öğrenme ile işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkinin nasıl bir mekanizma ile gerçekleştiğini açıklamaktadır. Buna göre, örgütsel öğrenmenin çalışanların örgüte olan bağlılığını artırdığı ve bu yolla çalışanların işten ayrılma niyetinin azaldığı sonucuna ulaşılmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentSağlık Yönetimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-06-28T11:39:14Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster