Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSeber, Hande
dc.contributor.authorCavcav, Ayşe Ece
dc.date.accessioned2024-06-28T11:38:57Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-04
dc.identifier.citationCAVCAV, Ayşe Ece. Pre-Cartesian Representations of Animals and Humans in Edmund Spenser’s The Faerie Queene, MA Thesis, Ankara, 2024.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35104
dc.description.abstractEdmund Spenser’s (1552/53-1599) eminent sixteenth century epic, The Faerie Queene (1590-1596), truly proves to be a canonical text of English literature as it has received almost constant critical attention from the time of its first publication, to the twenty-first century. Persisting interest confirms that the poem offers valuable cultural insight to the historical period it was written in. Hence, it has been studied from various cultural and literary perspectives and scholars working on the interdependent fields of posthumanism, ecocriticism, and most recently, animal studies, have also turned their attention to Spenser’s works. These contemporary perspectives potentially indicate the future course of Spenser studies, especially in relation to The Faerie Queene, as the poem not only represents the political structures of its time, for which it has been scrutinised, but it keenly allegorises Spenser’s views on creation, existence and natural order by presenting innumerable human-nonhuman interactions. Accordingly, this thesis conducts a contemporary and extensive analysis of The Faerie Queene, as a whole, and with focus on Spenser’s depiction of nonhuman animals and humans as a representative of the pre- Cartesian period. The main argument is that Spenser’s pre-Cartesian attempt to distinguish and privilege humankind in The Faerie Queene falls short of a total realisation and absolute anthropocentricism unlike dualistic Cartesian discourses which flourish few decades after him in the seventeenth century. This is because, while Spenser aims to establish moral ideals and virtues to elevate humans through allegory in line with humanist thought, due to the poet’s theological and ontological understanding and political position, his work indicates that postlapsarian humans are not capable of achieving these qualities through their own efforts. Only elect human characters are directed by God’s grace to attain Spenser’s ascribed virtues and ideals of humanity, thereby distinguishing themselves from other earthly creatures. The rest are stationed equally to or sometimes lower than animals. Thus, The Faerie Queene not just subverts its poet’s humanist intent, but it also reflects the ambiguity and permeability of the human/animal divide in pre-Cartesian early modern discourses.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAnimal Studiestr_TR
dc.subjectEdmund Spensertr_TR
dc.subjectThe Faerie Queenetr_TR
dc.subjectLiterary Animal Studiestr_TR
dc.subjectPre- Cartesian Periodtr_TR
dc.subjectEarly Modern Periodtr_TR
dc.subjectRenaissance Periodtr_TR
dc.subject.lcshİngiliz edebiyatıtr_TR
dc.titlePre-Cartesian Representations of Animals and Humans in Edmund Spenser's The Faerie Queenetr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetEdmund Spenser’ın (1552/53-1599) on altıncı yüzyılda yazdığı destan The Faerie Queene (1590-1596), İngiliz edebiyatının önde gelen eserlerinden olduğunu ilk yayınlandığı tarihten günümüze değin gördüğü kesintisiz ilgi ile kanıtlamıştır. Bu ilginin yirmi birinci yüzyılda devam ediyor olması eserin kaleme alındığı dönemin kültürü hakkında önemli bilgiler verdiğinin göstergesidir. Bu sebeple, eser kültürel ve edebi açıdan incelenmeye devam etmektedir ve yakın zamanda posthümanizm, eko-eleştiri ve edebiyatta hayvan çalışmaları gibi güncel kuramlar üzerine çalışan eleştirmenler de Spenser’ın eserleri ile ilgilenmeye başlamıştır. Söz konusu çağdaş bakış açıları Spenser çalışmalarının gelecekte nasıl şekilleneceğinin habercisidir, özellikle The Faerie Queene bu bakış açıları ile incelenmeye elverişli bir eserdir çünkü bu alegorik şiir, şairinin yaratılış, varoluş ve dünya düzeni ile ilgili görüşlerini sayısız insan-insan dışı varlık etkileşimi aracılığıyla yansıtır. Bu nedenle, bu tez The Faerie Queene’in hayvan, insan ve insan dışı varlıkları nasıl sınıflandırdığına ve değerlendirdiğine odaklanarak eserin detaylı, çağdaş bir incelemesini yapmaktadır. İnceleme sonucu varılan ana bulgu, on yedinci yüzyılda oldukça gelişecek olan ikicil ve bütünüyle insan merkezci Kartezyen görüşlere kıyasla, Spenser’ın insanlığı ayrıcalıklı kılma çabalarının sonuçsuz kaldığıdır. Spenser insanları diğer canlılardan ayıracak erdemleri irdelemeyi amaçlıyor olsa da, dini, ontolojik ve politik görüşleri esere yansımış, şairin hümanist hedefini gölgelemişlerdir. Protestan şairin belirlediği insanlık erdemlerini yalnızca Tanrı’nın seçtiği ve yönlendirdiği kişiler üstlenebilir ve geri kalanlar şiirde hayvanlar ile bir veya daha düşük seviyede konumlandırılır. Bu doğrultuda, The Faerie Queene Kartezyen düşünce öncesi dönemin değişken ve göreceli insan/hayvan anlayışını yansıtır.tr_TR
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-06-28T11:38:57Z
dc.fundingTÜBİTAKtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster