Özet
This study makes a musical analysis of Ludwig van Beethoven's Symphony No. 2, Op. 36 and examines the work in terms of conducting techniques. It is aimed to guide conductors and conducting students through the technical and aesthetic data to be obtained.
In the study, the movements and composers who prepared the classical style were examined in general terms, and the life stories of Franz Joseph Haydn and Wolfgang Amadeus Mozart, who are known as the “Viennese Classics” and whose influences are seen in Beethoven's early music, and the innovations they brought to the musical art of the period were also included. Then, the musical analysis of the work was made and the work was examined in terms of conducting techniques and suggestions were made.
In this study, which was conducted using descriptive research and survey methods, the original edition edited by the British conductor Jonathan Del Mar in 2011 was used and the score samples were extracted from this edition.
Künye
Aktüze, İ. (2007). Müziği Okumak (2. Basım, Cilt 4). İstanbul: Pan Yayıncılık.
Aktüze, İ. (2013). Müziği Okumak (3. Basım, Cilt 1). İstanbul: Pan Yayıncılık.
Apel, W. (1950). Harvard Dictionary of Music. Massachusetts: Harvard University Press.
Armaoğlu, F. (2010). 19. Yüzyıl Siyasi Tarihi. (6. Basım). İstanbul: Alkım Yayınevi.
Berkov, V. (1970). Simfonii Betxovena. Moskva: İzdatelstvo Muzıka.
Büke, A. (2021) Beethoven: Müziğin Dönüm Noktası. (3. Basım). İstanbul: Can Yayınları.
Breitkopf ve Haertel. (1965). Beethoven Werke, Abteilung IV, Band 3. Munich: G. Henle Verlag.
Boran, İ., ve Yıldız Acar, K. (2022). Kültürel Tarih Işığında Çok Sesli Batı Müziği. (5. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Borrel, E. (1966). Sonat. (Fikri Çiçekoğlu, çev.). (1. Basım). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Cangal, N. (2018). Müzik Formları. (6. Basım). Ankara: Arkadaş Yayınevi o
Çetinkaya, Y. (2023). Müzik ve Klasik. Sabah Ülkesi Sanat ve Felsefe Dergisi, 77, 76-80.
Del Mar, N. (2002). Conducting Beethoven volume 1: The Symphonies. New York: Oxford University Press.
Del Mar, J. (Ed.). (2011). Beethoven Symphony No. 2 in D major op.36. (5. Basım). Germany.
Del Mar, J. (Ed.). (2017). Beethoven Symphony No. 9 in D minor op. 125. Germany.
Del Mar, J. (Ed.). (2019). Ludwig van Beethoven, Complete Sonatas for Pianoforte 1-3. Germany: Bärenreiter
Erten, A., Özkılıç, O. F. ve Unan, C. (1969). Büyük Kompozitörler. (3. Basım). İstanbul: Varlık Yayınevi
Finkelstein, S. (1995). Besteci ve Ulus. (1. Basım). İstanbul: Pencere Yayınları.
Gökberk, M. (2019). Felsefe Tarihi. (32. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Gökmen, R. (2023) Orkestra Şefliği Temel Teknikleri (1. Basım) İstanbul: Deniz Kültür Yayınları
Green, G. (2024, Mayıs 3). The Mannheim School of Composers. https://www.youtube.com/watch?v=ay0Obh6NH1A
Griffiths, P. (2010). Batı Müziğinin Kısa Tarihi. (Çev: M.Halim Spatar). (1. Basım). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Grove, G. (1962). Beethoven and His Nine Symphonies.. New York: Dover Publications.
49
Hodeir, A. (2016). Müzikte Türler ve Biçimler. (Çev: İlhan Usmanbaş). (4. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık
İlyasoğlu, E. (2009). Zaman İçinde Müzik. (9. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi
Jacops, R. (2011). Senfoni. (Çev. I. Yerguz). Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
Kaygısız, M. (2004). Müzik Tarihi: Başlangıcından Günümüze Müziğin Evrimi. (2. Basım). İstanbul: Kaynak Yayınları.
Kutluk, F. (1997). Müziğin Tarihsel Evrimi. (1. Basım). İstanbul: Ceylan Matbaacılık
Kutluk, F. (2020). Beethoven. (1. Basım). İstanbul: H2O Yayıncılık
Lockwood, L. (2013). Beethoven. (1. Basım). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Meier, G. (2009) The Score, The Orchestra, and The Conductor. New York: Oxford University Press
Mimaroğlu, İ. (2019). Müzik Tarihi. (13. Basım). İstanbul: Varlık Yayınları
Mitchels, U. (2015). Müzik Atlası. (Çev. S. Uçar). İstanbul: Melisa Matbaacılık.
Ratner, L. G. (1985). Classic Music. New York: Schirmer Books
Robertson, A., ve Stevens, D. (1968). Classical and Romantic. The Pelican History of Music, Vol. 3.
Rudolf, M. (1950). The Grammar of Conducting: A Practical Study of Modern Baton Technique. New York: G. Schirmer, Inc.
Rudolf, M. (1995). The Grammar of Conducting: A Comprehensive Guıde to Baton Technique and Interpretation. New York: G. Schirmer, Inc.
Sachs, C. (1965). Kısa Dünya Musikisi Tarihi. (Çev: İlhan Usmanbaş). İstabul: Milli Eğitim Basımevi.
Saygun, A. A. (1966) Musıki Temel Bilgisi (1. Basım) İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Schonberg, H. C. (2020). Büyük Besteciler. (Çev: A. F. Yıldırım). (1. Basım). İstanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları.
Selanik, C. (2010). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni (2. Basım). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
TÜRK DİL KURUMU. (2024). Türkçe Sözlük. Erişim https://sozluk.gov.tr/
Wang, X. (2015). Evolution of Bantering Spirit in Beethoven and Chopin’s Piano Works. Academy of Music, Qilu Normal University, Ji’an, China.
Yener, F. (1970). Müzik Klavuzu. İstanbul: Milliyet yayınları.
Yıldız, K. (2020). Aydınlanmanın Müziği ve Klasik Dönem Ustaları. (1. Basım). İstanbul: Arketon Yayınları