dc.contributor.advisor | Karaca, Ayda | |
dc.contributor.author | Yalçın, Utku | |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T07:11:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34952 | |
dc.description.abstract | Yalcin, U., Investigation of Physical Activity Levels and Body Mass Indexes of Seafarer Working on International Cargo Transportation Vessels, Hacettepe University Graduate School of Health Sciences Sports Sciences and Technology Program Master's Thesis, Ankara, 2024. The main aim of this study was to determine the parameters that predict the body mass index (BMI) and energy expenditure through physical activity (PA) of seafarers working on ships carrying cargo to international ports. A total of 205 Turkish male seafarers between the ages of 18-64 years (meanage= 31.30 ± 7.60), working on ships carrying cargo to international ports with a voyage duration of at least one month were included in the study. The PA levels of the participants were calculated using the “International Physical Activity Questionnaire - Short Form,” sedentary behavior duration was calculated using the “Sedentary Behavior Questionnaire,” and exercise duration was calculated using the “Sports Index of the Physical Activity Assessment Questionnaire.” It was found that the risk of being overweight was 9.319 times more for those working on ships visiting four ports compared to those working on ships visiting one port. The risk of being overweight was 0.291 times less for those working on ships with a port stay of 10 days or more compared to those working on ships with a port stay of less than 10 days. Those who walked longer while on board were 0.288 times less likely to have moderate and vigorous PA compared to those who walked more when the ship moored in the port (p=0.005). Those who sat at work for at least 60 minutes without getting up were 0.299 times less likely to have moderate and vigorous PA compared to those who sat for less than 60 minutes (p=0.004). Age was negatively associated with PA. Both duration of sedentary behavior and BMI were positively correlated with age (p<0.05). There is a negative relationship between BMI and PA (p<0.05). In conclusion, both the characteristics of the seafarers and the characteristics of the ship and voyage determine BMI, the energy expended through PA, and the duration of sedentary behavior. In order to keep BMI at an optimal level and indirectly to prevent chronic diseases, it is important that the duration of exercise, energy expended through PA, and sedentary behavior should be at the recommended level. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Fiziksel aktivite | tr_TR |
dc.subject | sedanter davranış | |
dc.subject | vücut kütle indeksi | |
dc.subject | gemi personeli | |
dc.title | Uluslararası Yük Taşımacılığı Yapan Gemilerde Çalışan Personelin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin ve Vücut Kütle İndekslerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yalçın, U., Uluslararası Yük Taşımacılığı Yapan Gemilerde Çalışan Personelin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin ve Vücut Kütle İndekslerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Bilimleri ve Teknolojisi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. Bu araştırmanın ana amacı; uluslararası limanlara yük taşıyan gemilerde çalışan personelin vücut kütle indekslerini (VKİ) ve fiziksel aktivite (FA) yoluyla harcadıkları enerjiyi yordayan parametrelerin belirlenmesidir. Seyahat süresi bir aydan uzun olan ve uluslararası limanlara yük taşıyan gemilerde çalışan 18-64 yaşları (Ortyaş= 31,30 ± 7,60) arasındaki Türk uyruklu toplam 205 erkek gemi personeli çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların FA düzeyleri “Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi -Kısa Form,” sedanter davranış süreleri “Sedanter Davranış Anketi,” egzersiz süreleri “Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi'nin Spor İndeksi” kullanılarak hesaplanmıştır. Dört limana uğrayan gemilerde çalışanların fazla kilolu olma riski 1 limana uğrayan gemilerde çalışanlara göre 9,319 kat daha fazladır (p=0,019). Limanda kalma süresi 10 gün ve üstünde olan gemilerde çalışan personelin fazla kilolu olma riski 10 günün altında kalan gemilerde çalışan personele kıyasla 0,291 kat daha azdır (p=0,045). Gemi limanda olmadığında daha uzun yürüyenlerin orta ve yüksek şiddetli FA yapma olasılığı limanda olduğunda daha fazla yürüyenlere kıyasla 0,288 kat daha azdır (p=0,005). İş yerinde yerinden kalkmadan en az 60 dakika oturanların orta ve yüksek şiddetli FA yapma olasılığı 60 dakikadan daha az oturanlara kıyasla 0,299 kat daha azdır (p=0,004). Yaş ile FA arasında negatif yönde ilişki bulunmuştur. Hem sedanter davranış süresi (hafta içi ve toplam) hem de VKİ ile yaş arasında pozitif yönde ilişki vardır (p<0,05). VKİ ile FA arasında negatif yönde ilişki mevcuttur (p<0,05). Sonuç olarak, hem gemi personeline ait özellikler hem de gemiye ve sefere ait özellikler VKİ'yi, FA ile harcanan enerjiyi ve sedanter davranış süresini belirlemektedir. VKİ'nin optimal düzeyde kalması ve dolaylı olarak da kronik hastalıklardan korunmak için gemi personelinin egzersiz süresi, FA ile harcadığı enerji ve sedanter davranış süresinin önerilen düzeyde olması önemlidir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Spor Bilimleri ve Teknolojisi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-05-23T07:11:08Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |