dc.contributor.advisor | Kedik, A. Sibel | |
dc.contributor.author | Asmaz, Erdem Ümit | |
dc.date.accessioned | 2024-03-13T07:05:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2023-12-22 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34790 | |
dc.description.abstract | This study focuses on the interaction of language and object in the production of artworks in modern and contemporary art. In writing the art report, inspired by Joseph Kosuth's Context/Text and Text/Context works, which have common problems with the artist/writer, the report is divided into two parts. Following the first chapter with context on the evolution of beauty into aesthetics and how the scope of aesthetics changed, the purpose, historical process and changes in the use of language and objects and then everyday objects in plastic arts without modification in the period after the 20th century are summarized by giving examples of works of art and artists. In the third section, the artist/writer's works and sources of inspiration are included. In contrast to the objective and theoretical approach of the first part, the second part is constructed and exemplified with a more personal and subjective perspective, and by combining the two, this text is presented as a map of the artist/writer's mental journey in his production. While examining the journey of modern art throughout the 20th century from the focus of the use of ready-made objects in art, after dwelling on the examples of Dada, surrealism, Bauhaus, Pop Art and Conceptual art movements and the problematics and intentions in the production processes of these works, the ready-made objects created by the artist under the influence of today's socio-political and philosophical issues are examined. Object-based works are presented with similar examples from the past, and the difference in meaning between similar works (largely) arising from the change in historical context is explained through the expression of the change processes of political and theoretical problematics. Although the artist's general concern is the use of ready-made objects in art production and the relationship between objects and language, the existential suffering of contemporary people, rootlessness, belonging and migration, the individual's relationship with the state in the process of existence, and the questioning of the meaning constructed in the social context are emphasized in a mischievous manner in the works. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | Heykel | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Heykel | tr_TR |
dc.title | Sanatta Nesne Manipülasyonu ve Dilsel Etkileşimler | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma modern ve çağdaş sanatta dil ve nesnenin sanat eseri üretimindeki etkileşimine odaklanmıştır. Sanat raporunun yazımında, sanatçı/yazarla ortak problematikleri olan Joseph Kosuth’ın Bağlam/Metin ve Metin/Bağlam işlerinden esinlenerek, rapor iki bölüme ayrılmıştır. Güzelin estetiğe evrimi ve estetiğin kapsamının nasıl değiştiği bağlam içerikli birinci bölümün ardından, 20.yy’dan sonraki süreçte dil ve nesnenin ve sonrasında gündelik olanın plastik sanatlarda modifiye edilmeden kullanılmasının amacı, tarihsel süreci ve uğradığı değişimler sanat eseri ve sanatçı örnekleri verilerek özetlenmiştir. Üçüncü bölümde ise sanatçı/yazarın çalışmaları ve ilham kaynaklarına yer verilmiştir.
Birinci bölümün objektif ve teorik yaklaşımına karşın, ikinci bölüm daha kişisel ve öznel bir bakışla inşa edilip örneklendirilmiştir ve ikisinin bir araya gelmesiyle bu rapor sanatçı/yazarın üretimindeki zihinsel yolculuğunun bir haritası olarak sunulmaktadır.
Modern sanatın 20. yüzyıl boyunca yolculuğunu hazır nesnenin sanatta kullanımı odağından incelerken, Dada, sürrealizm, Bauhaus, Pop Art ve Kavramsal sanat akımlarındaki örnekler ve bu örneklerin üretim süreçlerindeki sorunsallar ve niyetler üzerine durduktan sonra, sanatçının günümüzün sosyo-politik ve felsefi meselelerinden etkilenerek ürettiği hazır nesneye dayanan işler, geçmişteki benzer örnekleriyle beraber sunulmuştur ve benzer işler arasında (büyük oranda) tarihsel bağlamın değişimiyle ortaya çıkan anlam farklılığı tarihi bir yaklaşımla, politik ve teorik sorunsalların değişim süreçlerinin anlatımı üzerinden açıklanmıştır.
Sanatçının genel meselesi sanat üretiminde hazır nesne kullanımı ve nesne ve dil ilişkisi olmasıyla beraber, eserlerde çağdaş insanın varoluşsal ızdırabı, yersizlik, aidiyet ve göç, bireyin varolma sürecinde devletle olan ilişkisi ve sosyal bağlamda inşa edilmiş anlamın sorgulanması, muzip bir tavırla vurgulanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Heykel | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-03-13T07:05:36Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |