dc.contributor.advisor | Çağlar, Emine | |
dc.contributor.author | Kızılca, Şuheda Dilay | |
dc.date.accessioned | 2024-03-07T12:21:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-18 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34782 | |
dc.description.abstract | KIZILCA D.Ş., Motor Competence in 5-6 Year Old Children: The Effect of a Game-based movement education Program to Improve Fundamental Motor Skills. Hacettepe University, Institute of Health Sciences, Sports Sciences and Technology Program Master's Thesis, Ankara, 2024. The aim of the research is to examine the effect of an 8-week game-based education program (GMEP) on the motor competence of preschool children. Firstly, an adaptation study of the Test of Gross Motor Development-3 (TGMD-3) into Turkish was carried out to evaluate fundamental motor skills (FMS). In this context, the participants of the adaptation study consisted of 129 female (x̄age= 7.88, SD = 1.68 years) and 122 male (x̄age= 7.84, SD=1.87 years) students between the ages of 5-10. To adapt the test to Turkish, the standard translation-back-translation method and expert panel were used and the test was administered to 251 children. For test-retest reliability, TGMD-3 were re-administered to 40 students one week later. The construct validity of the test was examined with confirmatory factor analysis, and acceptable fit index values were obtained for the 13-item two-factor model (x2 /df = 2.42, RMSEA = 0.07, TLI = 0.92, CFI = 0.94). Cronbach's alpha internal consistency coefficients of the test were found to be 0.79 for the locomotor subscale and 0.85 for the object control subscale. In addition, the intraclass correlation coefficients calculated for test-retest reliability were found to be 0.87 for the locomotor subscale and 0.91 for the object control subscale. In conclusion, research findings have shown that the Turkish version of TGMD-3 is a valid and reliable tool that can be used to evaluate FMS. The participants of the main study consisted of 46 preschool children (x̄age= 5.20, SD= 0.401 years) who were randomly assigned to the experimental group (n= 27, x̄age= 5.22, SD= 0.424 years) and control group (n=19, x̄age= 5.16, SD= 0.375 years)..GMEP developed by the researchers was applied to the experimental group for 8 weeks (30 min/day, 3 days/week), while the control group continued its routine curriculum. Children's motor competencies were evaluated with TGMD-3. Analysis results showed that GMEP applied for 8 weeks improved the experimental group's locomotor (mean difference (Δ)= 16.33; p<0.0001; partial eta squared (η2) =0.51) and ball skills (Δ=17.66; p<0.0001; η2=). 0.44) scores showed a statistically significant increase compared to the pre-intervention. It was observed that the experimental group, which showed a significant improvement in test scores as a result of the GMEP application, maintained this improvement in the follow-up test conducted one month later, while the post-test and follow-up test scores of the control group were lower than the experimental group. The results revealed that GMEP, applied for 8 weeks, was an effective program in improving FMS in children aged 5-6. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Büyük Kas Motor Gelişim Testi-3 | tr_TR |
dc.subject | Geçerlik ve Güvenirlik | tr_TR |
dc.subject | Motor Beceri Müdahalesi | tr_TR |
dc.subject | Oyun | tr_TR |
dc.subject | Okul Öncesi Dönem | tr_TR |
dc.title | 5-6 Yaş Grubu Çocuklarda Motor Yeterlik: Temel Hareket Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Tasarlanan Oyun Programının Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | KIZILCA D.Ş, 5-6 Yaş Grubu Çocuklarda Motor Yeterlik: Temel Hareket Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Tasarlanan Oyun Programının Etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri ve Teknolojisi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024. Araştırmanın amacı 8 haftalık oyun temelli eğitim programının (OTEP) okul öncesi çocukların motor yeterlikleri üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu araştırma ön çalışma ve ana çalışmadan oluşmaktadır. Araştırmanın ön çalışması kapsamında temel hareket becerilerini (THB) değerlendirmek üzere Büyük Kas Motor Gelişim Testi-3 (BKMGT-3)'ün Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılmıştır. Bu çerçevede, ön çalışmanın araştırma grubu 5-10 yaş aralığındaki 129 kız (x̄yaş= 7.88, Ss=1.68 yıl) ve 122 erkek (x̄yaş= 7.84, Ss=1.87 yıl), öğrenciden oluşmaktadır. Testin Türkçe’ye uyarlanması için standart çeviri-geri çeviri yöntemi ve uzman paneli kullanılmış ve test, 251 çocuğa uygulanmıştır. Test-tekrar test güvenirliği için ölçümler bir hafta sonra 40 öğrenciye tekrar uygulanmıştır. Testin yapı geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiş, 13 maddeli iki faktörlü model için kabul edilebilir düzeyde uyum indeksi değerleri elde edilmiştir (x2 /sd = 2.42, RMSEA = 0.07, TLI=0.92, CFI=0.94). Testin Cronbach alfa iç tutarlık katsayıları, yer değiştirme alt ölçeği için 0.79, nesne kontrolü alt ölçeği için ise 0.85 olarak bulunmuştur. Ayrıca test-tekrar test güvenirliği için hesaplanan sınıf içi korelasyon katsayıları, yer değiştirme alt boyutu için 0.87, nesne kontrolü alt boyutu için ise 0.91 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak araştırma bulguları, BKMGT-3 Türkçe sürümünün THB’yi değerlendirmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir. Ana çalışmanın araştırma grubu rastgele seçilen 27 deney (x̄yaş= 5.22, Ss= 0.424 yıl) ve 19 kontrol grubu (x̄yaş= 5.16, Ss= 0.375 yıl) olmak üzere toplamda 46 okul öncesi çocuktan (x̄yaş= 5.20, Ss= 0.401 yıl) oluşmaktadır. Deney grubuna araştırmacılar tarafından geliştirilen OTEP 8 hafta boyunca uygulanırken (3 gün/hafta) kontrol grubu rutin müfredatına devam etmiştir. Çocukların motor yeterlikleri BKMGT-3 ile değerlendirilmiştir. Analiz sonuçları, 8 hafta boyunca uygulanan OTEP’in deney grubunun yer değiştirme (ortalama farkı (Δ)= 16.33; p<0.0001; kısmi eta kare (η2) =0.51) ve top becerileri (Δ=17.66; p<0.0001; η2=0.44) puanlarının müdahale öncesi ile kıyaslandığında istatistiksel açıdan anlamlı artış gösterdiğini ortaya koymuştur. OTEP uygulaması sonucunda test puanlarında belirgin gelişme gösteren deney grubunun, bir ay sonra yapılan izlem testinde de bu gelişmeyi korudukları, kontrol grubunun ise son test ve izlem testi puanlarının deney grubuna kıyasla düşük olduğu görülmüştür. Sonuçlar 8 hafta boyunca uygulanan OTEP’in, 5-6 yaş grubu çocukların THB’yi geliştirmede etkili bir program olduğunu ortaya koymuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Spor Bilimleri ve Teknolojisi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-03-07T12:21:34Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |