Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDüger, Tülin
dc.contributor.authorÇaylak, Mehtap
dc.date.accessioned2024-02-08T10:36:39Z
dc.date.issued2024-01
dc.date.submitted2024-01
dc.identifier.citationÇaylak M., Otizm Spektrum Bozukluğu Olan ve Tipik Gelişim Gösteren Çocuklarda İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması (ICF) Temelli Uygulanan Değerlendirme Sonuçlarının Karşılaştırılması, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2024.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34569
dc.description.abstractOur study was designed to examine the body functions, activity independence levels and participation levels of children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) holistically within the framework of ICF and compare them with typically developing children, to reveal similarities/differences and to determine the children's functionality profiles. 27 boys aged 5-10 were included in both groups. Evaluations of the groups regarding their body functions, activity independence levels and participation levels were made based on the ICF framework. Body functions were evaluated using the Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency 2 Test Short Form (BOT 2- SF) and Dunn Sensory Profile, activity independence levels were evaluated using the Pediatric Disability Assessment Inventory (PEDİ), and participation levels were evaluated using the Child and Adolescent Participation Scale (CASP). It was found that the motor proficiency levels, sensory profiles, activity independence levels and participation levels of children with ASD were weaker than typically developing children (p<0.05). It was determined that as the motor proficiency level of children with ASD and typically developing children increased, their activity independence and participation levels increased (p<0.05), and that the children's sensory profiles did not affect their activity independence and participation levels (p>0.05). It was also found that as children's activity independence level increased, their participation levels increased (p<0.05). Our study showed that the motor proficiency levels of children with ASD and typically developing children significantly affected their activity independence level and participation level. It was understood that increasing children's motor proficiency levels in ASD rehabilitation has an important role in ensuring activity independence and increasing their participation in daily life.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectOSBtr_TR
dc.subjectICF
dc.subjectduyu profili
dc.subjectmotor yeterlilik
dc.subjectfizyoterapi ve rehabilitasyon
dc.subject.lcshPediatritr_TR
dc.titleOtizm Spektrum Bozukluğu Olan ve Tipik Gelişim Gösteren Çocuklarda İşlevsellik, Yetiyitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılması (ICF) Temelli Uygulanan Değerlendirme Sonuçlarının Karşılaştırılmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetÇalışmamız otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanılı çocukların vücut fonksiyonlarını, aktivite bağımsızlık seviyelerini ve katılım düzeylerini ICF çerçevesinde bütünsel bir şekilde ele alıp tipik gelişim gösteren çocuklarla karşılaştırarak benzerlikleri, farklılıkları ortaya çıkarmak ve çocukların işlevsellik profillerini belirleyebilmek amacıyla oluşturuldu. Her iki gruba da 5-10 yaş aralığında 27 erkek çocuk dahil edildi. Grupların vücut fonksiyonları, aktivite bağımsızlık seviyeleri ve katılım düzeylerine ilişkin değerlendirmeleri ICF çerçevesi temel alınarak yapıldı. Vücut fonksiyonları Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlilik 2 Testi Kısa Formu (BOT 2-KF) ve Dunn Duyu Profili, aktivite bağımsızlık seviyeleri Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri (PÖDE) ve katılım düzeyleri Çocuk ve Adölesan Katılım Anketi (ÇAKA) kullanılarak değerlendirildi. OSB’li çocukların motor yeterlilik düzeylerinin, duyusal profillerinin, aktivite bağımsızlık seviyelerinin ve katılım düzeylerinin tipik gelişim gösteren çocuklara göre daha zayıf olduğu bulundu (p<0.05). OSB’li ve tipik gelişim gösteren çocukların motor yeterlilik düzeyi arttıkça aktivite bağımsızlık seviyesi ve katılım düzeylerinin arttığı (p<0.05), çocukların duyusal profillerinin aktivite bağımsızlık seviyesini ve katılım düzeyini etkilemediği (p>0.05) saptandı. Ayrıca çocukların aktivite bağımsızlık seviyesi arttıkça katılım düzeylerinin arttığı (p<0.05) bulundu. Çalışmamız OSB’li ve tipik gelişim gösteren çocukların motor yeterlilik düzeylerinin aktivite bağımsızlık seviyesini ve katılım düzeyini önemli ölçüde etkilediğini gösterdi. OSB rehabilitasyonunda çocukların motor yeterlilik düzeylerini artırmanın aktivite bağımsızlığının sağlanmasında ve günlük yaşama katılımlarının artmasında önemli role sahip olduğu görüldü.tr_TR
dc.contributor.departmentFizyoterapi ve Rehabilitasyontr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2024-08-12T10:36:39Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeworkingPapertr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster