Show simple item record

dc.contributor.advisorBayhan Karapınar, Pınar
dc.contributor.authorKaraali, Dilara
dc.date.accessioned2024-01-26T12:44:57Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2023-12-21
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34519
dc.description.abstractCommunication is a very important concept for organizations as well as individuals. The concept of organizational gossip, which is one of the informal communication types and has recently been examined with its different aspects in the literature, has come to a critical position in organizations with many aspects. Self-esteem, which is a personality variable, affects every aspect of life, and it is important for organizations to examine it at the organizational level. Organizations are one of the most important elements that enable the development of a society, increase its welfare, and enable it to develop economically and socially. Fulfilling the functions of such an important element only depends on its being healthy. For this reason, in this study, the concept of organizational alienation, which is known to cause the unhealthy of the organization, will be discussed. In this study, the effect of organizational gossip on organizational alienation and the moderating effect of self-esteem will be examined by survey method. The aim of this study is to reveal the effect of organizational gossip, which is contemporary concepts, on organizational alienation. In addition, the moderator role of self-esteem in the relationship between organizational gossip and alienation will be examined. Within the scope of this research, data were collected by online survey method from two hundred twenty one white-collar employees working in the public and private sectors operating throughout Turkey. IBM SPSS 26 and AMOS 23 programs were used for analyses. The analyses regarding the model within the scope of the study were carried out with the PROCESS Macro (Model 1) developed by Hayes (2018). Based on findings of the research, it was determined that there is a positive significant relationship between work-related gossip and organizational alienation. It has been observed that self-esteem does not have a moderating role in this relationship. No statistically significant relationship was detected between non-work-related gossip and organizational alienation. In the discussion section, findings were interpreted and limitations of the study were shared for the future references. All in all, suggestions were shared for managers.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDedikodutr_TR
dc.subjectÖrgütsel dedikodutr_TR
dc.subjectİş ile ilgili dedikodutr_TR
dc.subjectİş ile ilgili olmayan dedikodutr_TR
dc.subjectÖz saygıtr_TR
dc.subjectYabancılaşmatr_TR
dc.subjectÖrgütsel yabancılaşmatr_TR
dc.titleÖrgütsel Dedikodu ve Öz Saygının Örgütsel Yabancılaşma Üzerine Etkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetİletişim bireyler için olduğu kadar örgütler için de çok önemli bir kavramdır. İnformal iletişim türlerinden biri olan ve son zamanda yazında farklı yönleriyle incelenen örgütsel dedikodu kavramı pek çok yönüyle örgütlerde kritik bir konuma gelmiştir. Kişilik değişkeni olan öz saygı yaşamın her alanını etkilemektedir ve örgütsel düzeyde de incelenmesi örgütler açısından önem taşımaktadır. Örgütler bir toplumun gelişmesini sağlayan, refahını arttıran, ekonomik ve sosyal olarak kalkınmasına olanak sağlayan en önemli unsurlarından biridir. Böylesine önemli bir unsurun işlevlerini yerine getirmesi ancak sağlıklı olmasına bağlıdır. Bu nedenle bu çalışmada örgütün sağlıksızlığına neden olduğu bilinen örgütsel yabancılaşma kavramı ele alınacaktır. Bu çalışmada temel olarak örgütsel dedikodunun örgütsel yabancılaşmaya olan etkisi ve öz saygının bu ilişkideki düzenleyici etkisi anket yöntemi ile incelenecektir. Bu çalışmanın amacı güncel bir kavram olan örgütsel dedikodunun örgütsel yabancılaşmaya etkisini ortaya koymaktır. Bununla birlikte örgütsel dedikodu ve yabancılaşma arasındaki ilişkide öz saygının düzenleyici rolü incelenecektir. Bu araştırma kapsamında veriler Türkiye genelinde faaliyet gösteren kamu ve özel sektörlerde çalışmakta olan iki yüz yirmi bir beyaz yakalı çalışandan çevrimiçi anket yöntemiyle toplanmıştır. Analizler için IBM SPSS 26 ve AMOS 23 programları kullanılmıştır. Çalışma kapsamında incelenen modele ilişkin analizler Hayes (2018) tarafından geliştirilen PROCESS Macro (Model 1) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda iş ile ilgili dedikodu ve örgütsel yabancılaşma arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin bulunduğu tespit edilmiştir. Öz saygının bu ilişkide düzenleyicilik rolünün olmadığı görülmüştür. İş ile ilgili olmayan dedikodu ile örgütsel yabancılaşma arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Tartışma bölümünde sonuçlar yorumlanmış ve çalışmanın kısıtları paylaşılarak gelecek çalışmalara önerilerde bulunulmuştur. Son olarak yöneticilere öneriler paylaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentİşletmetr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-01-26T12:44:57Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record