Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGermen, Zeynep Ayça
dc.contributor.authorYaman, Furkan
dc.date.accessioned2023-12-26T07:27:26Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-11-29
dc.identifier.citationYAMAN, Furkan. The Great Depression in Twenty-first Century Southern Gothic Novels: Joe Lansdale’s The Bottoms, Ron Rash’s Serena, and Julia Franks’ Over the Plain Houses, Master’s Thesis, Ankara, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34406
dc.description.abstractAs a literary genre, Southern Gothic focuses on the major social, economic, racial and gender role issues of the South in the twentieth century and the horrifying acts of violent and perverted characters. Southern Gothic works written in the twenty-first century, however, present the problems of the contemporary South such as the issues of the working-class, environmental exploitation and gender-based discrimination by making use of and subverting the conventional Southern Gothic tropes, thus blending contemporary issues with the conventional characteristics of the genre. One of the most distinctive qualities of the contemporary Southern Gothic works is the way they represent poverty and the poverty-stricken Southerners. Conventional Southern Gothic works often demonize poverty and depict the poor as uneducated and dim-witted monsters, whereas many authors of contemporary Southern Gothic adapt a more genuine and sympathetic stance towards poverty and impoverished people as they themselves belong to the working-class and/or experienced financial hardships. In this thesis, three works by three Southern authors, The Bottoms (2000) by Joe Lansdale, Serena (2007) by Ron Rash, and Over the Plain Houses (2016) by Julia Franks are discussed as contemporary Southern Gothic novels and are analyzed by comparing and contrasting them with the established conventions of the genre. The common ground on which these three novels meet is returning to the timeframe of the Great Depression to underscore the issue of poverty and thus, unlike the canonical Southern Gothic works in which the Great Depression does not occupy a significant place, to reclaim the experiences and the stories of the poor Southerners who were misrepresented or not represented at all.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSoutherntr_TR
dc.subjectGothictr_TR
dc.subjectGreattr_TR
dc.subjectDepressiontr_TR
dc.subjectContemporarytr_TR
dc.subjectPovertytr_TR
dc.subject.lcshAmerika edebiyatıtr_TR
dc.titleThe Great Depression in Twenty-first Century Southern Gothic Novels: Joe Lansdale’s The Bottoms, Ron Rash’s Serena, and Julia Franks’ Over the Plain Housestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetEdebi bir tür olan Güney Gotiği, 20. yüzyılda Güney’in belli başlı toplumsal, ekonomik, ırksal ve cinsiyet rolleri konularındaki sorunları ve şiddet yanlısı sapkın karakterlerin dehşet verici eylemlerini konu alır. 21. yüzyılda Güney Gotiği türünde yazılmış eserler ise türün geleneksel anlatımlarını değişmeceli olarak kullanarak ve tersyüz ederek emekçi sınıfın problemlerini, çevre sömürüsü ve cinsiyete dayalı ayrımcılık gibi günümüz Güney’ine ait çeşitli konuları ele alır ve böylelikle türün geleneksel özellikleriyle günümüz gerçeklerini bağdaştırır. Çağdaş Güney Gotiği türünde yazılan eserlerin en önemli ayırıcı niteliklerinden biri bu eserlerde yoksulluğun ve yoksul Güneylilerin temsil edilme biçimidir. Geleneksel Güney Gotiği türündeki eserler çoğunlukla yoksulluğu canavarlaştırıp, yoksulları eğitimsiz ve zekası kıt insanlar olarak gösterirken, çağdaş Güney Gotiği’nin çoğu yazarı, emekçi sınıfına ait olmaları ya da yoksulluk çekmelerinden dolayı yoksul insanlara ve yoksulluğa karşı daha gerçekçi ve anlayışlı bir tutum takınır. Bu tezde, üç Güneyli yazarın üç romanı, Joe Lansdale’in The Bottoms (2000), Ron Rash’in Serena (2007) ve Julia Franks’in Over the Plain Houses (2016) çağdaş Güney Gotiği türünde yazılan romanlar olarak ele alınmakta ve türün geleneksel özellikleriyle benzerlikleri ve karşıtlıkları incelenmektedir. Söz konusu üç yazarın birleştiği ana nokta Büyük Buhran dönemine dönerek yoksulluk olgusunun altını çizmek ve böylelikle Büyük Buhran’ın yer verilmediği klasik Güney Gotiğin’nden farklı olarak temsil edilmemiş ya da yanlış temsil edilmiş yoksul Güneylilerin deneyimlerini ve öykülerini sahiplenmektir.tr_TR
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatıtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-12-26T07:27:26Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster