dc.contributor.advisor | Kasap, Nizamettin | |
dc.contributor.author | Şeref, Canberk | |
dc.date.accessioned | 2023-12-18T09:28:59Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-09-12 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34400 | |
dc.description.abstract | In conjunction with being a controversial figure, Jean-Jacques Rousseau has
often been a thinker that is difficult to evaluate consistently because, indeed,
Rousseau's texts are often incoherent. This is accentuated by the fact that the
author of these texts does not like systematization. In this paper, however, we
argue that Rousseau's inconsistency is only superficial, and that a deeper
investigation reveals that Rousseau is in fact a consistent writer. The source of
his coherence, we argue, is that Rousseau's texts revolve around a certain
theme: logocentrism. This term, borrowed from Derrida and specifically in its use
in the context of Derrida's Grammatology, describes a typical Western way of
thinking that is intellectually incapable of thinking without determining criteria
such as origin or finally. For Derrida, this logocentrism is also present in all
Rousseauian discourse. We agree with Derrida's claim. But in addition to this, in
our study, since it would be wrong to approach Rousseau's texts uniformly, we
argue that these texts undergo a paradigmatic shift within themselves, each text
replacing a particular paradigm. The specific "paradigm" we have chosen is
Rousseau's Discourse on the Origin of Inequality, published in 1755. This work
is a kind of anthropological/ethnological examination of the pre-civilization
conditions of man. According to Rousseau, civilization brought with it its evils, it
put man in a much more unhappy state of mind, it detached him from his natural
virtues and thus corrupted him. At this point, when we take Rousseau and his
works as a paradigm and logocentrism as a theme, the parallels with a much
larger subject begin to reveal themselves: the myths of paradise. In the myth of
Prometheus and the myth of the Expulsion from Paradise, similar to Rousseau's
descriptions, humanity maintains a happy and fulfilled condition of existence
vii
before the intervention of a certain "external" element. We argue that these myths
are another parallel for Rousseau, and that the frame of mind that Derrida
identifies with the concept of logocentrism is much more far-reaching and shows
its influence on Rousseau in this way as well. We think that the Discourse on the
Origin of Inequality, which is the subject of our analysis, is a rich and articulate
text that provides enough material for this research. Ultimately, our aim is to
highlight these parallels and prove that Rousseau's supposed inconsistency can
be dispelled by a deeper look. | tr_TR |
dc.language.iso | fra | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Jean-Jacques Rousseau | tr_TR |
dc.subject | Discours sur l’origine | tr_TR |
dc.subject | Nature et culture | tr_TR |
dc.subject | Le mythe de Prométhée | tr_TR |
dc.subject | Le logocentrisme | tr_TR |
dc.subject | Jacques Derrida | tr_TR |
dc.title | Le Motif De Retour À La Nature Chez Rousseau : Le Logocentrisme Dans Le Discours Sur L’origine Et Les Fondements De L’inégalité Parmi Les Hommes | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Tartışmalı bir figür olmasıyla beraber, Jean-Jacques Rousseau çoğu zaman
tutarlı olarak değerlendirmesi zor bir düşünür olmuştur çünkü gerçekten de çoğu
zaman Rousseau’nun metinleri tutarsızdır. Bu metinlerin yazarının
sistematiklikten hazzetmediği gerçeği bunu pekiştirir niteliktedir. Fakat biz bu
çalışmada Rousseau’nun söz konusu tutarsızlığının sadece yüzeysel olduğunu,
dolayısıyla derin bir araştırmada Rousseau’nun aslında tutarlı bir yazar olduğunu
öne sürüyoruz. Öyle düşünüyoruz ki, tutarlılığının kaynağı da Rousseau’nun
metinlerinin belli bir tema etrafında dönmekte olmasıdır: logosantrizm.
Derrida’dan ve spesifik olarak Gramatoloji bağlamındaki kullanımında ödünç
aldığımız bu terim, düşünsel olarak köken ya da nihayet gibi belirleyici kıstaslar
olmaksızın düşünemeyen tipik bir Batı düşünce tarzını tanımlar. Derrida’ya
Rousseaucu söylemin tümünde de bu logosantrizm hakimdir. Derrida’nın bu
iddiasını benimsiyoruz. Fakat buna ek olarak, çalışmamızda, Rousseau
metinlerine yaklaşırken hepsine tekbiçim bakmak yanlış olacağından dolayı, bu
metinlerin kendi içlerinde paradigmatik bir değişim geçirdiğini, her bir metnin belli
bir paradigma yerine geçtiğini öne sürüyoruz. Bizim seçtiğimiz spesifik
“paradigma” ise Rousseau’nun 1755 yılında yayımladığı Eşitsizliğin Kaynağı
Üzerine Söylev’dir. Bu eser insanın uygarlık öncesi koşullarının bir tür
antropolojik/etnolojik incelemesi yapılır. Rousseau’ya göre uygarlık beraberinde
kötülükleri getirmiş, insanı çok daha mutsuz bir ruh durumu içine sokmuş, onu
doğal erdemlerinden koparmış ve böylelikle de yozlaştırmıştır. Bu noktada
Rousseau ve eserlerini bir paradigma olarak, logosantrizmi de bir tema olarak
aldığımızda, çok daha büyük bir konuyla olan paralellikleri kendini göstermeye
başlıyor: cennet mitleri. Zira örnek aldığımız Prometheus miti ve Cennetten
ix
Kovulma mitinde de Rousseau’nun betimlemelerine benzer şekilde belli bir “dış”
ögenin müdahalesinden önceki zamanlarda insanlık mutlu ve tatmin bir varoluş
koşulu sürdürür. Bu mitlerin Rousseau için bir diğer paralel olduklarını,
Derrida’nın logosantrizm kavramıyla saptadığı zihin yapısının çok daha geniş
kapsamlı olup Rousseau’da tesirini ayrıca bu şekilde gösterdiğini öne sürüyoruz.
İnceleme konumuz olan Eşitsizliğin Kaynağı Üzerine Söylev’in de bu araştırma
için yeterince malzeme sunan zengin ve açık dilli bir metin olduğunu
düşünüyoruz. En nihayetinde amacımız, bu söz konusu paralellikleri vurgulamak
ve Rousseau’nun sözde tutarsızlığının daha derin bir bakışla ortadan kalkacağı
fikrini kanıtlamak istiyoruz. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fransız Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-18T09:28:59Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |