dc.contributor.advisor | Yıldırım, Bora | |
dc.contributor.author | Aksu, Murat Ongun | |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T11:31:31Z | |
dc.date.issued | 2023-09 | |
dc.date.submitted | 2023-09-07 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34259 | |
dc.description.abstract | When a high-velocity particle hits a liquid-filled chamber, it penetrates the chamber and transfers its kinetic energy to the liquid. Liquid moving in the chamber and high-energy shock waves propagating in the liquid can cause devastating damage to the structural parts surrounding the chamber. This effect created when particles with high kinetic energy collide with liquid-filled chambers is known as “hydrodynamic ram”. "Hydrodynamic ram" is considered one of the main design criteria, especially when designing the fuel tank of a warplane. High-velocity particle impingement and hydrodynamic ram generation into a fuel tank can be modelled numerically on commercial software LS-DYNA, making it more predictable for designers. In the analyses to be made on LS-DYNA, the fuel tank geometries created in structures similar to those in warplanes will be filled with a water model and analyzed. After the analyses are matched with the literature, the effects of particle velocity and type, and fuel tank geometry on hydrodynamic ram will be investigated. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Fen Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Hydrodynamic ram | tr_TR |
dc.subject | LS-DYNA | tr_TR |
dc.subject | Fighter jet | tr_TR |
dc.subject | Fuel tank | tr_TR |
dc.subject | Fluid-filled tank | tr_TR |
dc.subject | Projectile damage | tr_TR |
dc.subject | Numerical modelling | tr_TR |
dc.subject | Hidrodinamik ram | tr_TR |
dc.subject | Savaş uçağı | tr_TR |
dc.subject | Yakıt deposu | tr_TR |
dc.subject | Sıvı dolu hazne | tr_TR |
dc.subject | Nümerik modelleme | tr_TR |
dc.subject | Parçacık hasarı | tr_TR |
dc.title | Numerical Analysis of Hydrodynamic Ram Phenomenon in Fighter Aircraft Fuel Tanks | tr_TR |
dc.title.alternative | Savaş Uçağı Yakıt Depolarında Hidrodinamik Ram Fenomeninin Nümerik Modellemesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Yüksek hıza sahip bir parçacık sıvı dolu bir hazneye çarptığında, hazne içerisine nüfuz edip kinetik enerjisini sıvıya aktarmaktadır. Hazne içerisinde hareket eden sıvı ve sıvı içerisinde ilerleyen yüksek enerjili şok dalgaları hazneyi çevreleyen yapısal parçalarda yıkıcı hasara sebep olabilmektedir. Yüksek kinetik enerjiye sahip parçacıkların sıvı dolu haznelere çarptığında oluşturdukları bu etki “hidrodinamik ram” olarak bilinir. Özellikle bir savaş uçağının yakıt deposu tasarlanırken “hidrodinamik ram” başlıca bir tasarım kriterlerinden birisi olarak kabul edilmektedir. Bir yakıt tankına yüksek hızlı parçacık çarpması ve hidrodinamik ram oluşumu, ticari bir yazılım olan LS-DYNA üzerinde nümerik olarak modellenebilir ve bu modelleme sayesinde tasarımcılar açısından daha öngörülebilir bir hal alabilir. LS-DYNA üzerinde yapılacak analizlerde savaş uçaklarındakilere benzer yapılarda oluşturulan yakıt deposu geometrilerinin içi su modeli ile doldurularak analiz yapılacaktır. Yapılan analizler literatürle örtüştürüldükten sonra parçacık hızı ve tipinin, yakıt deposu geometrisinin hidrodinamik ram üzerindeki etkileri araştırılacaktır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-06-15T11:31:31Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |