Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorLeblebici, Doğan Nadi
dc.contributor.authorByambatseren, Altankhorol
dc.date.accessioned2023-12-05T07:30:53Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-09-26
dc.identifier.citationByambatseren, A. (2023). Moğolistan Ve Türkiye Cumhurbaşkanlarının Parlamentoyla İlişkilerindeki Konumunun Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34191
dc.description.abstractMongolia and the Republic of Turkey, as states, are in a historical relationship due to the Central Asian origin of the ethnic communities that constitute them. These two nations have established numerous great empires throughout history and have demonstrated success in ruling vast territories. Although they have come into conflict at various times in history, Mongol and Turkish states have significantly influenced each other. In the present day, Mongolia and the Republic of Turkey share some administrative similarities. This study focuses on these similarities and some differences, particularly through the positions of the presidents of these two countries. It is possible to analyze the Presidential Government System implemented in the Republic of Turkey and the Presidential System implemented in Mongolia in many aspects. However, this study specifically compares and evaluates the positions of the heads of state, who hold executive power, in their relationships with their respective national parliaments. In order to assess the current governance system in Mongolia, a state that can be considered relatively young in its establishment, a comparison is made with the position of the president in the parliamentary government system applied in the Republic of Turkey until 2017. The literature review method is used as the data collection method for this study. Data obtained from the literature are interpreted to examine the legal positions, duties, powers, and responsibilities of the presidents of the Republic of Turkey and Mongolia. Finally, an evaluation is made based on the positions of the presidents of these two countries, especially in their relationships with the parliaments. As a result of the comparison, it is determined that both Mongolian and Turkish presidents have similar duties, powers, and responsibilities as defined by their respective state constitutions. In addition to these similarities, differences are identified in the duties and powers of the presidents of these two countries, and consequently, their positions in relation to the parliament are explored in detail. This thesis is prepared with the aim of serving as a dataset that researchers in this field can refer to.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMoğolistan Cumhurbaşkanlığıtr_TR
dc.subjectTürkiye Cumhurbaşkanlığıtr_TR
dc.subjectParlamenter sistemtr_TR
dc.subjectKuvvetler ayrılığıtr_TR
dc.subject.lcshSiyaset kurumları ve kamu yönetimitr_TR
dc.titleMoğolistan ve Türkiye Cumhurbaşkanlarının Parlamentoyla İlişkilerindeki Konumunun Karşılaştırılmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetMoğolistan ve Türkiye Cumhuriyeti devletleri kendilerini meydana getiren halk topluluklarının Orta Asya orijinli olması nedeniyle tarihsel bir ilişki içerisindedirler. Bu iki ulus tarih boyunca birçok büyük devlet kurmuş, çok geniş coğrafyalara hükmetme başarısı göstermişlerdir. Tarihin bazı dönemlerinde karşı karşıya gelmiş olsalar da Moğol ve Türk devletleri bir birlerini büyük ölçüde etkilemişlerdir. Günümüzde Moğolistan ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti yönetimsel anlamda bazı benzerlikler barındırmaktadırlar. Bu çalışmada bu benzerlikler ve bazı farklılıklar özellikle bu iki ülkenin cumhurbaşkanlarının konumları üzerinden ele alınmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti'nde uygulanan Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile Moğolistan'da uygulanan Cumhurbaşkanlığı sistemini birçok yönüyle ele almak mümkündür. Ancak bu çalışmada özellikle yürütme erki olan cumhurbaşkanlarının kendi ülke parlamentolarıyla olan ilişkilerinde sahip oldukları konum üzerinden bir karşılaştırma ve değerlendirme yapılmaktadır. Henüz kuruluşu itibarıyla oldukça genç sayılabilecek bir devlet olan Moğolistan'daki mevcut yönetim sistemini değerlendirmek için Türkiye Cumhuriyeti Devletin'de 2017 yılına kadar uygulanan parlamenter hükümet sisteminde cumhurbaşkanının konumu karşılaştırma konusu yapılmaktadır. Çalışmanın veri toplama yöntemi olarak literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Literatürden elde edilen veriler yorumlanarak Türkiye Cumhuriyeti'nin ve Moğolistan'ın cumhurbaşkanlarının hukuki konumu, görevleri, yetkileri ve sorumlulukları incelenmiştir. Son olarak da bu iki ülke cumhurbaşkanının özellikle parlamentolarıyla ilişkilerindeki konumları üzerinden bir değerlendirme yapılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda hem Moğolistan hem de Türkiye Cumhuriyeti cumhurbaşkanlarının kendi devletlerinin anayasaları ile belirlenmiş benzer görev, yetki ve sorumluluklara sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca bu benzerliklerin yanında bu iki ülke cumhurbaşkanının görev ve yetkilerinde; dolayısıyla parlamentoyla olan ilişkilerindeki konumlarında farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmış ve bu farklılıklar detaylı olarak ele alınmıştır. Bu tez çalışması bu alanda çalışacak araştırmacılar için başvurabilecekleri bir veri seti oluşturması amacına da uygun olarak hazırlanmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentSiyaset Bilimi ve Kamu Yönetimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-12-05T07:30:53Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster