dc.contributor.advisor | Berki, Türev | |
dc.contributor.author | Gürün Demirerinden, Gözde | |
dc.date.accessioned | 2023-11-29T12:47:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34172 | |
dc.description.abstract | Coda can be described as "the part added to the end of a piece or a movement to
strengthen the feeling of ending after a work or chapter” and one of the most important
forms that Coda used in effectively is the sonata-allegro form.
In many sources, the common belief is that Beethoven is the first composer to design Coda
as "a fundamental element" of sonata-allegro. Despite many characteristic qualities that
makes Beethoven Codas worth examining, there are quite few studies on Coda analysis in
literature.
In this study, it’s aimed to deeply examine both the internal structure of a Beethoven Coda
and the organic bond between the Coda and the movement it belongs to. For this purpose,
a multi-dimensional analysis was carried out on the Codas belonging to the first
movements of Beethoven's early piano sonatas with the help of an original Coda analysis
method.
The analysis consists of four dimensions: length, harmonic structure, quoting and function.
Basic results of the analysis are as follows:
• While the Discursive Codas occupy an area of more than 10%, the Subsidiary Codas
occupy an area of less than 10% of the movement. A Discursive Coda can be considered as
the equivalent of Development in terms of the length.
iv
• No modulation is seen in any Coda and in the Discursive Codas, there are more chords
compared to the Subsidiary Codas. Similarly, the rate of use of chord degrees other than I,
V and IV in the Discursive Codas is quite high compared to the Subsidiary Codas.
• In his Codas, Beethoven often quotes from the ideas he used earlier in the work and gives
much less space to new ideas. In addition to this, approximately 2/3 of the total of 18
quoted sections is from the Exposition materials.
• Rotational implications are found in all Codas, and the functions of shaping a new
dynamic curve, rotational implication and Coda to the Coda are seen in all of the Discursive
Codas. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Beethoven | tr_TR |
dc.subject | Coda | tr_TR |
dc.subject | Erken dönem piyano sonatları | tr_TR |
dc.subject | Coda analiz yöntemi | tr_TR |
dc.subject | Sonat-allegro | tr_TR |
dc.title | Beethoven Coda’larına Analitik Bakış: Erken Dönem Piyano Sonatlar | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bir eserin ya da bölümün sonuna, bitiş hissini güçlendirmek üzere eklenmiş kısım” olarak
tanımlanan Coda’nın biçimsel olarak en etkin kullanıldığı formların başında sonat-allegro
formu gelmektedir.
Pek çok kaynakta ortak kanı, “Beethoven’ın, Coda’yı sonat-allegro’nun aslî bir form öğesi
olarak tasarlayan ilk besteci” olduğudur. Ancak, ilginçtir ki, Beethoven Coda’larını
incelemeye değer kılan pek çok karakteristik özelliğe karşın, literatürde Coda analizine dair
çalışmalar oldukça azdır.
Bir Beethoven Coda’sının kendi iç yapısının ve ait olduğu bölümle arasındaki organik bağın
derinlemesine irdelenmesinin amaçlandığı bu çalışmada; tarafımızdan geliştirilen Coda
analiz yöntemi yardımıyla, Beethoven’ın erken dönem piyano sonatlarının birinci
bölümlerine ait Coda’lar üzerinde çok boyutlu bir analiz gerçekleştirilmiştir.
Uzunluk, armonik yapı, alıntılama ve işlev olmak üzere dört boyuttan oluşan analiz
sonucunda, aşağıdaki temel sonuçlara ulaşılmıştır:
• Dolambaçlı Coda’lar, bölüm bazında % 10’un üzerinde, Pekiştirici Coda’lar ise % 10’un
altında bir alanı kaplarken, bir Dolambaçlı Coda’nın uzunluk bakımından eşdeğeri
sayılabilecek bölme Gelişme’dir.
• Hiçbir Coda’da herhangi bir modülasyon görülmezken, Dolambaçlı Coda’larda, Pekiştirici
Coda’lara kıyasla daha çok sayıda derece akoruna rastlanmaktadır. Benzer şekilde,
ii
Dolambaçlı Coda’larda I, V ve IV dışındaki akor derecelerinin kullanılma oranı, Pekiştirici
Coda’lara göre oldukça yüksektir.
• Beethoven, Coda’larında, çoğunlukla eserde daha önce kullandığı fikirlerden alıntılar
yapmakta ve yeni fikirlere çok daha az oranda yer vermektedir. Bununla birlikte, alıntı
kesitlerin saptandığı toplam 18 kesitin yaklaşık 2/3’ünü Sergi malzemeleri
oluşturmaktadır.
• Tüm Coda’larda rotasyonel gönderme söz konusu olup, Dolambaçlı Coda’ların
tamamında yeni bir dinamik yapı ortaya koyma, rotasyonel gönderme ve Coda’nın Coda’sı
işlevlerine rastlanmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Müzik Teorileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-11-29T12:47:00Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |