Show simple item record

dc.contributor.advisorYücel, Esra
dc.contributor.authorErtürk, Ayşe
dc.date.accessioned2023-10-24T11:27:21Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2023-09-04
dc.identifier.citationErtürk, A., Türkçede Prozodi Algısı Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Programı Doktora Tezi, Ankara, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34075
dc.description.abstractErtürk, A., Development of Prosody Perception Assessment Scale in Turkish, Hacettepe University Graduate School Health Sciences Audiology Department of Audiology and Speech Pathology Doctor of Philosophy Thesis, Ankara, 2023. The goal of this study was to develop the Turkish Prosody Perception Test, evaluate its reliability, and investigate the effects of gender and music or acting education on test scores. The created scale comprises the A.Accent, B.Pause, and C.Tone assessments, as well as related subtests.The overall number of items in the test is 202, with 45 practical items and 157 test items. The pilot study included 32 (17 female) participants mean aged 20,59, ±1,27. The application with the final test includes 70 (35 female) participants between the ages of 18 and 49 (31,7, ±7,18). Content validity was established by obtaining expert opinions, yielding a content validity index score of 0,88. Cronbach's alpha analysis was used to evaluate the construct validity, and it was observed that when evaluating the measuring tool's reliability, values of 0,70 and above, which is an acceptable degree of internal consistency, were achieved in general. For test-retest reliability, 10 pilot study participants were re-tested 6 months later, and a significant correlation was found between the initial and subsequent results (p<0,05). A gender and music education group difference is being investigated to assess the test's discriminant validity. There was no effect when gender differences were studied. The Accent A1. Two Syllables subtest, Accent overall test score, and Prosody general test scores were found to differ between groups with and without musical education. Throughout the test, no floor (1%) or ceiling (1%) effects were found. In conclusion, the Turkish Prosody Perception Test was proven to be a viable and reliable tool for evaluating prosody perception. Furthermore, it is valuable as a study that sheds light on the impact of music/acting education and gender on prosody perception.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectProzodi değerlendirmesitr_TR
dc.subjectTonlamatr_TR
dc.subjectDilbilimsel prozoditr_TR
dc.subjectDuygusal prozoditr_TR
dc.subjectParçalarüstü birimlertr_TR
dc.subject.lcshFiloloji. Dilbilim.tr_TR
dc.titleTürkçede Prozodi Algısı Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetErtürk, A., Türkçede Prozodi Algısı Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Programı Doktora Tezi, Ankara, 2023. Bu çalışmanın amacı Türkçe Prozodi Algısı Testi geliştirmek, güvenirliğini belirlemek ve cinsiyet ile müzik veya oyunculuk eğitiminin test puanları üzerindeki etkisini incelemektir. Geliştirilen ölçek A.Vurgu, B.Durak ve C.Ton testleri ve ilgili alt testlerini içermektedir. Test, 45 pratik maddesi ve 157 test maddesi olmak üzere toplam 202 maddeden oluşmaktadır. Pilot çalışma, yaş ortalaması 20,59, ±1,27 olan 32 (17 kadın) birey ile gerçekleştirilmiştir. Nihai test ile yapılan uygulamaya 18-49 (31,7, ±7,18) yaş aralığında 70 (35 kadın) birey dahil edilmiştir. Kapsam geçerliğini sağlamak için uzman görüşleri alınmış, kapsam geçerlik indeksi 0,88 olarak elde edilmiştir. Yapı geçerliğini sağlamak amacı ile Cronbach alpha analizi yapılmış ve genel olarak, ölçüm aracının güvenirliğini değerlendirmede kabul edilebilir bir iç tutarlık seviyesi olan 0,70 ve üzeri değerlerin elde edildiği görülmüştür. Test-tekrar test güvenilirliği için, pilot çalışmada yer alan 10 bireye 6 ay sonra tekrar uygulama yapılmış, ilk ve sonraki sonuçlar arasında anlamlı bir korelasyon bulunduğu gözlemlenmiştir (p <0,05). Testin ayırt edici geçerliği için cinsiyet ve müzik eğitimi açısından gruplar arası ayrışma incelenmiştir. Cinsiyet farkı açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır. Müzik eğitimi olan ve olmayan gruplar açısından, Vurgu A1.İki Heceli alt testi, Vurgu toplam test puanı ve Prozodi genel test puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark bulunmuştur. Testin genelinde taban (%1) ve tavan (%1) etkisi gözlenmemiştir. Sonuç olarak, Türkçe Prozodi Algısı Testinin prozodi algısını değerlendirmede uygulanabilir ve güvenilir bir araç olduğu kanıtlanmıştır. Ayrıca müzik/oyunculuk eğitimi ve cinsiyetin prozodi algısı üzerindeki etkisine ışık tutan bir çalışma olarak değerlidir.tr_TR
dc.contributor.departmentOdyolojitr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2024-04-27T11:27:21Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeprojecttr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record