Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorEkici Çağlar, Gamze
dc.contributor.authorSağlamoğlu, Emine
dc.date.accessioned2023-08-15T11:42:27Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023
dc.identifier.citationSAĞLAMOĞLU E., Kanada Okupasyonel Performans Ölçeği’nin Serebral Palsili Çocuklarda Geçerlilik-Güvenilirlik ve Kullanım Talimatlarının Türkçeleştirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2023.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33920
dc.description.abstractThis study planned to evaluate the Canadian Occupational Performance Measure (COPM), which assesses the person-centered occupational performance, in children with Cerebral Palsy (CP) and translate its instructions into Turkish. The study included 76 children between the ages of 8-18 years, who scored 27 points or more on the Modified Mini Mental Test and were appropriate for levels 1 and 2 in the Communication Function Classification System. The translation procedure defined by Beaton was conducted. Validity of the COPM was tested with convergent and divergent construct validity analyses; and the COPM’s reliability was tested with intrnal consistency and test- retest methods. For convergent construct validity, the correlation between the COPM and the Pediatric Disability Evaluation Inventory (PEDI) was examined and correlations were found in the social functions, self-care and mobility sub-headings. As a result of the divergent construct validity analysis, no significant difference was found between the performance and satisfaction scores of COPM between girls and boys (p=0.75, p=0.11) and it was found to be consistent according to gender. According to the results of the item analysis, Cronbach's alpha was between 0.60- 0.79 and the internal consistency was found acceptable. The test-retest analysis for COPM yielded excellent reliability for time related equability for performance and satisfaction parameters (ICC>0,9). As a result, it was found that COPM is a valid- reliable measurement tool in children aged 8-18 years with CP. Children were assessed with the COPM in accordance with the instructions, and it was observed that the most frequently reported occupational areas were leisure, productivity and self-care, respectively. Studies in the literature administered the COPM with parents, and self-care activities were frequently reported as a problem. Further studies are needed on the benefit of administering the COPM to both the child and the parent separately and setting a common goal.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKanada Okupasyonel Performans Ölçeğitr_TR
dc.subjectAktivitetr_TR
dc.subjectSerebral Palsitr_TR
dc.subjectGeçerliliktr_TR
dc.subjectGüvenilirliktr_TR
dc.subject.lcshA - Genel konulartr_TR
dc.titleKanada Okupasyonel Performans Ölçeği’nin Serebral Palsili Çocuklarda Geçerlilik Güvenilirlik ve Kullanım Talimatlarının Türkçeleştirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma, Serebral Palsi (SP) tanılı çocuklarda okupasyonel performansı kişi merkezli olarak değerlendiren Kanada Okupasyonel Performans Ölçeği’nin (KOPÖ) geçerlilik-güvenilirliğini ve kullanım talimatlarının Türkçeleştirilmesi amacıyla planlanmıştır. Çalışmaya 8-18 yaş arasında, Modifiye Mini Mental Testi’nden 27 puan ve üzeri alan, İletişim Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi’nde seviye 1 ve 2’ye uygun olan 76 çocuk dahil edilmiştir. Ölçeğin ve kullanım talimatlarının çevirisi, Beaton tarafından tanımlanan prosedür ile uygulanmıştır. KOPÖ’nün; geçerliliği için yakınsak ve ıraksak yapı geçerlilik analizleri, güvenilirliği için test-tekrar test yöntemi ve iç tutarlılık analizleri gerçekleştirilmiştir. Yakınsak yapı geçerliliği için KOPÖ ile Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri (PÖDE) arasındaki korelasyon incelenmiştir ve sosyal fonksiyonlar, kendine bakım ve mobilite alt başlıklarında ilişki bulunmuştur. Iraksak yapı geçerliliği analizi sonucunda kız ve erkek cinsiyetler arasında KOPÖ performans ve memnuniyet puanları arasında anlamlı fark bulunmamış (p=0,75 , p=0,11) ve cinsiyete göre tutarlı olduğu tespit edilmiştir. Madde analizi sonucuna göre Cronbach’s alpha 0,60-0,79 arasında olup iç tutarlılık kabul edilebilir bulunmuştur. KOPÖ’nün test-tekrar test analizi sonucuna göre performans ve memnuniyet parametrelerinde zamana göre değişmezlik mükemmel derecede güvenilirdir (SKK>0,9). Sonuç olarak KOPÖ’nün 8-18 yaş SP tanılı çocuklarda geçerli-güvenilir bir ölçüm aracı olduğu bulunmuştur. Çocuklar, KOPÖ ile talimatlara uygun değerlendirilmiş olup en sık sorun belirtilen okupasyonel alanların sırasıyla serbest zaman, üretkenlik ve kendine bakım olduğu görülmüştür. Literatürdeki çalışmalar KOPÖ’yü ebeveynler ile uygulamış olup, sıklıkla kendine bakım aktiviteleri sorun olarak belirtilmiştir. KOPÖ’nün hem çocuk hem de ebeveyne ayrı ayrı uygulanıp ortak hedef belirlenmesinin faydası konusunda ileri çalışmalara ihtiyaç vardır.tr_TR
dc.contributor.departmentErgoterapitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-08-15T11:42:27Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster