Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorŞahin Tekinalp, Ayşe Pelin
dc.contributor.authorYalçın Beldan, Nevin
dc.date.accessioned2017-05-15T11:17:09Z
dc.date.available2017-05-15T11:17:09Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-04-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3391
dc.description.abstractThe first field of work of curators who are one of the importantf actors of contemporary art was museums and libraries. Nowadays curators are the people who organise exhibitions. The increase in the number of international –scale exhibitions in the world has caused an increase of curators in the recent years. The social, political and cultural structure brought by globalization and ostmodernism have also manifested themselves in the field of art. With these changes curating became a dynamic process. In this process, the emergence of new artistic approaches, new conceps of display, the increase in criticism of art institutions and unsteady relationship between curators and artists have influenced the shaping of curatorial practices.When we look at the history of art, it can be said that curators took an active role in this process starting from Salon exhibitions to the biennials. However in this wideranging process, curatorial approaches have changed. And especiallywith the emrgence of independed curators, these curatorial approaches have played an active role in every step from concept of exhibition to the selection af artists. The curator, who first appeared in contemporary Turkish art at the beginning of 90s, began to play a more active role with the biennalization process. International İstanbul Biennial with its local and international curators has started a new perspective in Turkish art.In this process curating has been intensively discussed both as a profession and as a curator-artist relationship. In Turkey, especially in the 90s three names professionally curated: Beral Madra, vasıf Kortun, Ali Akay. With the increase of the exhibitions in which the conceptual Works took place within the years of 2000s, new names emerged and the number of curatorial practices increased both in nasational and international exhibitions.tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY……………………………………………………………. i BĠLDĠRĠM…………………………………………………………………….... ii YAYIMLAMA VE FĠKRĠ MÜLKĠYET HAKLARI BEYANI……………………… iii ETĠK BEYAN……………………………………………………..………..……….. iv ÖZET…………………………………………………………………………. v ABSTRACT…………………………………………………………………. vi ĠÇĠNDEKĠLER…………………………………………………………… …. vii KISALTMALAR DĠZĠNĠ …………………………………………………... xiv GÖRSELLER DĠZĠNĠ …………………………………………………….. xv GĠRĠġ ……………………………………………………………..…………. 1 1.BÖLÜM: KÜRATÖRLÜĞÜN TARĠHĠ ……………………………..… 9 1.1. KAVRAM OLARAK KÜRATÖR VE ETĠMOLOJĠK AÇILIMI 9 1.2. MEDĠCĠ KOLEKSĠYONERLĠĞĠ VE VASARĠ SERGĠLERĠ …. 13 1.3. SALON SERGĠLERĠ VE SERGĠLEME ANLAYIġI ………… 14 1.4. MÜZECĠLĠK BAĞLAMINDA ĠLK KÜRATÖRYAL YAKLAġIMLAR……………………………………………………... 16 1.5. MODERN SERGĠ ANLAYIġI VE KÜRATÖRÜN DĠYALEKTĠK VARLIĞI........................................................................................ 19 1.5.1. Bienal Öncesi Sergiler ve Sergileme Biçimi ........... 19 viii 1.5.2. Küresel Sanat Etkinlikleri: Tarih Sahnesinde Bienal.. 21 1.5.3. Salon Sergilerinden Kopuş ve Alternatif Arayışlar ... 28 1.6. MÜZECĠLĠKTE YENĠ YAKLAġIMLAR VE MÜZE- KÜRATÖR ĠLĠġKĠSĠNDE FARKLI YAPILANMALAR…………………. 32 1.7. 1960’LI YILLARDAN GÜNÜMÜZE KÜRATÖRÜN TARĠHSEL DÖNÜġÜMÜ................................................................... 35 1.7.1. 60’lardan Önce Küratöryal Pratiklerde Önde Gelen İsimler……………………………………………………. 35 1. 7. 1. 1. 1960’lı Yıllar: Yeni Bir Paradigmanın Başlangıcı………………………………………………… 37 1.7.1.2. Bağımsız Küratörün İlk Adımları ………………. 39 1.7.1.3. Diğer Küratöryal Yaklaşımlar………………….. 42 1. 7. 2. Küratöryal Girişimlerde 1970’li Yıllar………….. 46 1. 7. 3. Küratöryal Pratikler Açısından 1980’li Yıllara Bakış 48 1. 7. 4. 1990’lı Yıllarda Küratöryal Pratikler ………….… 50 1. 7. 5. 2000’li Yıllar: Bilgi Çağında Küratör ……..…….. 52 2. BÖLÜM: KÜRATÖRÜN MORFOLOJĠSĠ ………………………….. 57 2. 1. KÜRATÖRÜN EDĠMĠNE ETKEN FAKTÖRLER ………… 57 2.2. KURUMSAL KÜRATÖRÜN YAPILANMASI VE BAĞIMSIZ KÜRATÖRLÜK YAKLAġIMLARI ……………... .. 61 2. 2. 1. Kurumsal Küratörler ……………………………. 61 2. 2. 2. Bağımsız Küratörler …………………………... 62 ix 2. 3. ÇAĞDAġ KÜRATÖRÜN ROLÜ VE ÖNEMĠ …………. 66 2.4. SERGĠ YAPIMCIĞINDA KÜRATÖR-SANATÇI ĠġBĠRLĠĞĠ VE KÜRATÖRLÜK YAPAN SANATÇILAR…….. 70 2.5. KÜRATÖRÜN ENTELLEKTÜEL ALTYAPISI VE KÜRATÖRYAL EĞĠTĠM PROGRAMLARI ………………..... 78 2.6. KÜRATÖRÜN AKADEMĠK ORTAMA VE YAYIN DÜNYASINA KATKISI ……………………………………….. 80 3. BÖLÜM: TÜRKĠYE’DE KÜRATÖRYAL PRATĠKLERE ETKĠ EDEN OLGULAR……………………………………………………………..… 82 3. 1. KÜRESELLEġME SÜRECĠNDE TÜRKĠYE’NĠN GÖRÜNÜMÜ…………………………………. 82 3. 1. 1. 1980’li Yıllarda Türkiye ……………………….. 85 3. 1. 2. 1990’lı Yıllarda Türkiye’de Siyasal, Kültürel ve Toplumsal Paradigmalar ………………….………….. 86 3. 1. 3. Çağdaş Sanat Pratiklerini Etkileyen Faktörler …………………….………………………....… 88 3. 1. 4. Sanat- Yaşam İlişkisinde Gelişen Parametreler ……………………………………………. 89 3. 2. 1980’LERDEN GÜNÜMÜZE TÜRKĠYE’DE ÇAĞDAġ SANAT ORTAMI…………………………………………. 90 3.2.1. 1980’lerden Günümüze Türkiye’de Galericilik Yaklaşımları ve Müzeler …………………………. 98 4. BÖLÜM: ÇAĞDAġ TÜRK SANATINDA KÜRATÖRLÜK OLGUSU VE KÜRATÖRE BAKIġ ………………………………………………… 100 x 4.1. ÇAĞDAġ TÜRK SANATINDA KÜRATÖR VE KÜRATÖRLÜK ÜZERĠNE GELĠġEN TARTIġMALAR ………….………….…. 100 4.1.1. Küratörün Türkiye’deki Konumu ve Yapılanma Aşaması………………………………..…… 100 4.1.2. Çağdaş Türk Sanat Ortamında Küratörlük Olgusunun İrdelenmesi……………………………………………… 104 4.1.3. 19. Yüzyıl Osmanlı Temsillerinde Sergi Komiserliği …………………………………….……….. 105 4.1.4. Türkiye’de Bienalleşme Süreci ve Küratörlük Olgusunun Yerleşmesi …………………………………………………. 112 4.1.4.1. Uluslararası İstanbul Bienali ve Küratörleri …... 113 4.1.4.2. Türkiye’de Yapılan Anadolu Bienalleri ..………. 125 4.1.4.3. Türkiye’nin Uluslararası Bienallere Katılımı ve Venedik Bienali Üzerinden Bir Açılım ………………… 128 4.1.5. Çağdaş Türk Sanatında Küratörlük Olgusu Üzerine Gelişen Tartışmalar………………………….…………..… 134 4.1.5.1. Sanatçı-Küratör İlişkisi Açısından Gelişen Tartışmalar ………………………………………..… 135 4.1.5.2. Küratörlük Olgusu ve Küratör Kimliği Üzerine Yapılan Tartışmalar ……………………………….......... 138 5. BÖLÜM : ÇAĞDAġ TÜRK SANATINDA ÖNE ÇIKAN KÜRATÖRLER …………………………………………….………….. 140 5. 1. BERAL MADRA VE KÜRATÖRYAL ETKĠNLĠKLERĠ……………………….…………………………. 153 xi 5. 1.1. Beral Madra’nın Kimliği ve Çalışmaları Üzerine Notlar ………………………………………………..…… 153 5.1.2. Beral Madra’nın Galericilik Anlayışı ve Arşiv Geliştirme Fikri………………………………………..…. 154 5.1.3. Sanat Eleştirmeni ve Yazarı Olarak Beral Madra……………………………..……………….. 156 5.1.4. Bir Küratör Olarak Beral Madra’nın Çağdaş Türk Sanat Ortamındaki Varlığı ……………………………… 158 5.1.4.1. Beral Madra’nın Küratöryal Söylemi……………………………………………………. 159 5.1.4.2. Beral Madra’nın Kavrama Bakışı ve Sergilerin Kavramla Buluşması……………………………………… 159 5.1.4.3. Beral Madra’nın Küratörlüğünü Yaptığı Sergiler Üzerinden Genel Bir Değerlendirme …………………… 160 5. 1. 4. 4. Beral Madra’nın Uluslararası Bienal Etkinliklerinde Üstlendiği Küratörlükleri………………………………………………. 160 5.1.4.5. Beral Madra’nın Küratörlüğünü Yaptığı Diğer Sergiler…………………………………….… ……… 171 5.2. BĠR KÜRATÖRÜN PERSPEKTĠFĠ: VASIF KORTUN ..… 177 5.2.1. Küratör’ün Misyonu Üzerine Görüşleri ve Küratöryal Çalışmaları ……………………………………... 177 5.2.2. Yayınlar ve Editöryal Çalışmalar ………………….. 179 5.2.3. Kurumlarla İlişkisi, Yönetsel Yaklaşımı ve Arşiv Oluşturma Süreci ……………………………………..… 181 5.2.3.1. İstanbul Güncel Sanat Projesi ………………… 182 xii 5.2.3.2. Proje 4L Güncel Sanat Müzesi ………………… 182 5.2.3.3. Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi ….…… 183 5.2.3. 4 SALT……………………………………………...... 185 5.2.4. Vasıf Kortun’un Sanatçı Seçimi ve Kavrama Bakış.. 188 5.2.5. Küresel Küratöryal Söylem İçinde Vasıf Kortun’un Yeri ………………………………………………………….. 190 5.2.6. Eleştirel Küratörlükten Pasif Küratörlüğe ……….… 191 5.2.7. Vasıf Kortun’un Yaptığı Sergiler Üzerinden Bir Değerlendirme …………………………………………… 192 5. 3. BĠR KÜRATÖR: ALĠ AKAY ………………………………………… 208 5.3.1. Ali Akay’ın Çağdaş Türk Sanatının Gelişiminde Oynadığı Rol ………………………………………………… 208 5.3.1.1. Yazar Olarak Ali Akay……………………………... 209 5.3.1.2. Ali Akay’ın Küratöryal Çalışmaları ve Düzenlediği Sergiler…………………………………………. 209 5. 3. 1. 3. Bir ‘Yeni Medya Platformu”: Açıkekran …….… 209 5. 3. 1. 4. Ali Akay’ın Sergilerinde Kavram ………….…… 210 5. 3. 1. 5. Ali Akay’ın Küratörlüğünde Sergilere Genel Bir Bakış ……………………………………………………… 210 SONUÇ VEDEĞERLENDĠRME…………………………………………. 214 KAYNAKÇA………………………………………………………………… 220 EK 1. Beral Madra’nın Küratörlüğünü Yaptığı Sergilerin Kronolojik Dizini …………………………………………………………………..… 277 xiii EK 2. Vasıf Kortun’un Küratörlüğünü Yaptığı Sergilerin Kronolojik Dizini ……………………………………………………………………… 302 EK 3. Ali Akay’ın Küratörlüğünü Yaptığı Sergilerin Kronolojik Dizini………………………………………………………………………. 305 Ek 4. Katalog: 1900-2015 Yılları arasında Türk Küratörlerin Organize Ettikleri Sergilerin Kronolojik Dizini ……………………… 317 Ek 5. Doktora Tez ÇalıĢması Orjinallik Raporu ……………………. 409 Ek 6. Tez ÇalıĢması Etik Kurul Ġzin Muafiyeti Formu …………………. 410tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectküratörtr_TR
dc.subjectküratöryal pratiklertr_TR
dc.subjectmüzetr_TR
dc.subjectküreselleşmetr_TR
dc.subjectbienaltr_TR
dc.subjectsergitr_TR
dc.subjectsergileme anlayışıtr_TR
dc.subjectsanatçıtr_TR
dc.titleÇağdaş Türk Sanatında Küratörlük Olgusu ve Öne Çıkan Küratörlertr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetÇağdaş sanatın önemli aktörlerinden biri olan küratörün ilk çalışma alanı i müze ve kütüphanelerdir. Günümüzde ise küratörler sergi düzenleyen kişiler olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle son yıllarda dünyada uluslararası ölçekli sergilerin sayısındaki artış küratörlüğün yaygınlaşmasına neden olmuştur. Küreselleşme ve postmodernizmin getirdiği toplumsal, siyasal ve kültürel yapılanmalar, sanat alanında da kendini göstermiştir. Bu yapılanmaların ardından küratörlük daha görünen bir meslek haline gelmiştir. Bu süreçte, yeni sanatsal yaklaşımların ortaya çıkması, yeni sergileme anlayışları, sanat kurumları eleştirilerindeki artış, sanatçı ve küratör arasındaki inişli çıkışlı ilişkiler küratöryal pratiklerin biçimlenmesinde etkili olmuştur. Sanat tarihine baktığımızda, Salon Sergileri’nden bienallere kadar gelişen süreçte küratör etkin bir rol almıştır. Ancak, bu geniş soluklu süreçte, küratörlük yaklaşımları değişiklik göstermiş ve özellikle bağımsız küratörün ortaya çıkmasıyla bu küratöryal yaklaşımlar, sergileme anlayışından, sanatçı seçimine kadar her adımda etkin bir rol oynamıştır. Çağdaş Türk sanatında ilk kez 90’lı yılların başında ortaya çıkan küratör, bienalleşme süreci ile daha etkin bir rol oynamaya başlamıştır. Özellikle İstanbul Bienali, yerli ve yabancı küratörleri Türk sanatında yeni bir süreç başlamıştır. Bu süreçte, küratörlük, hem bir meslek olarak hem de küratör-sanatçı ilişkileri açısından yoğun olarak tartışılmıştır. Türkiye’de özellikle 90’lı yıllarda profesyonel anlamda küratörlük yapan üç isim öne çıkarılmıştır: Beral Madra, Vasıf Kortun ve Ali Akay. 2000’li yıllarla birlikte kavramsal yapıtların yer aldığı sergilerin artışıyla, yeni isimler ortaya çıkmış ve ulusal ve uluslararası sergilerde küratöryal pratiklerin sayısı artmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentSanat Tarihitr_TR
dc.contributor.authorID10146911tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster